Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "participace žáků"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "participace žáků"

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Participace žáků na životě školy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Úvod k seriálu
Autor Jitka Vidláková

Co znamená, když se řekne participace žáků

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
První část k seriálu věnovanému tématu participace žáků. Jeho cílem je přiblížit čtenářům současné chápání tohoto slovního spojení a rovněž naznačit význam základních škol jako prvních institucí, kde se mladí lidé učí a osvojují si různé formy a postupy participace.
Autor Jitka Vidláková

Proč naslouchat žákům a podporovat jejich participaci na životě školy?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text je druhým dílem k seriálu věnovanému tématu participace žáků a je věnován nastínění hlavních argumentů, proč bychom měli ve škole žákům naslouchat a podporovat jejich participaci na životě školy.
Autor Jitka Vidláková

Podoby žákovské participace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text je třetím dílem seriálu věnovanému tématu participace žáků. Záměrem textu je přiblížit čtenářům možné úrovně participace žáků, její formy a obsah.
Autor Jitka Vidláková

Jak podporovat participaci žáků

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text je posledním z řady teoreticky zaměřených příspěvků v seriálu věnovaném tématu participace žáků. Pozornost je v něm věnována dvěma typickým způsobům podpory participace žáků dospělými ve škole. V závěru textu jsou dále naznačeny některé výzvy a otazníky, s nimiž se školy v souvislosti s participací žáků musejí vyrovnávat.
Autor Jitka Vidláková

Jsem generace Z a můžu pomoct!

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita Jsem generace Z a můžu pomoct! je zaměřená na využití digitálních kompetencí, znalostí a zkušeností žáků, díky kterým se zapojí do společenského dění kolem sebe. Žáci díky svým zkušenostem a dovednostem v oblasti digitálních technologií, ale například i vyjádřením názorů a pohledu „své generace“ přispějí k organizaci nebo průběhu událostí na lokální úrovni. Činnost je zaměřená na analýzu společnosti (jednotlivé generace a jejich charakteristika) a práci s digitálními technologiemi, chování ve virtuálním světě, na sociálních sítích apod. Výukovou aktivitu lze realizovat jednorázově (vyučovací hodina, na kterou navazuje domácí práce), nebo ji využít jako dlouhodobý projekt.
Autor Vanda Vaníčková

Cesty k uplatňování práv dítěte ve školní praxi

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek se snaží reflektovat výstupy projektu Práva dítěte ve školské praxi, které byly publikovány v publikaci Cesty ke škole respektující a naplňující práva dítěte. Problematiku práv dítěte pojímá jak z hlediska obecných práv, tak i v možnostech a limitech jejich prolínání do výchovy a vzdělávání ve školním prostředí. Jednu z klíčových složek naplňování práv dítěte nachází v konceptu komunitní školy, který považuje za syntézu participativních a přátelsky orientovaných přístupů školy k dítěti a jeho právům.
Autor Marek Lauermann

Lokální problémy pohledem komiksu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Vzdělávací aktivita Lokální problémy pohledem komiksu představuje komplexně zaměřenou tvůrčí žákovskou činnost. Propojuje společenskovědní tematiku lokálních problémů (vyhledání, popis, analýza, návrh řešení) a využívání digitálních technologií k tvůrčí práci. Komiks, populární literární žánr, je atraktivní a motivační forma žákovského zapojení do společenského dění kolem sebe. Komiks zároveň svou vizualizací dodává vybraným problémům „tvář“, čímž mimo jiné i cílí na emoce žáků a ztotožnění se s příběhem. Činnost podporuje rozvoj čtenářské a digitální gramotnosti, učí žáky spolupráci v rámci skupiny a plánování vlastní práce a dílčích kroků zadaného úkolu.
Autor Vanda Vaníčková

Žákovské parlamenty na základních školách ČR

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Fungující žákovský parlament v současných českých školách se může stát efektivním nástrojem v procesu demokratizace prostředí vzdělávacích institucí. Žákům může přinést radost z podílení se na běhu školy, zažití úspěchu ze zvládnuté odpovědnosti, rozvoj občanských a osobnostních dovedností, zažití zkušenostního učení. Žákovský parlament se však utváří v kontextu celoškolního komplexního procesu, během něhož dochází především ke změně klimatu, ale i vztahu mezi vedením školy, zaměstnanci a samozřejmě žáky směrem k partnerství, spolupráci, participaci, společnému rozhodování i dělbě moci.
Autor Tomáš Hazlbauer

Participace dětí

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Manuál UNICEF „Škola přátelská dětem“ je výsledkem dlouhodobé práce týmu odborníků pod vedením Creama Wrighta. Základním východiskem dětem přátelské školy je respekt nejlepšího zájmu dětí, který je průsečíkem všech determinant kvality života dítěte. Řekne-li se PARTICIPACE dětí, ve škole, mnoho dospělých ať už pedagogů nebo rodičů se vyděsí či pohorší. Přitom v demokratickém státě jako je Česká republika, se očekává, že každý občan bude aktivně participovat na svém životě, bude chodit k volbám, orientovat se v dění ve svém městě či státě, vyjádří se k případné výstavbě nové dálnice či bude umět diskutovat se starostou při předání petice na rekonstrukci dětského hřiště. A kde jinde, než ve škole se tomuto mají děti, občané České republiky, naučit.
Autor MUDr. Eva Vaníčková, CSc. a kol.
Celkem: 10