Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "paměť"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "paměť"

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Proč je naše poznávání a myšlení zkreslováno?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek popisuje existující formy kognitivního zkreslení na základě klasifikace vypracované odborníkem na systémové myšlení Busterem Bensonem. Kognitivní zkreslení ovlivňuje vnímání informací a je třeba s ním počítat při zkoumání informační gramotnosti.
Autor Anna Lhoťanová

Quizlet

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Popis jedné z nejrozšířenějších aplikací pro cvičení paměti, která je vhodná pro tradiční formy výuky orientované na faktické znalosti.
Autor Jiří Macek

Kurz Learning How to Learn: Naučte se učit se

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Zpráva o jednom z nejoblíbenějších MOOC kurzů Coursera, doplněná pozvánkou, je vodítkem k tomu, jak aplikovat nejnovější poznatky vědy pro zvýšení své schopnosti učit se.
Autor Marek Lisý

Deset klíčových objevů o učení

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Přehled důležitých poznatků současné vědy, které se týkají učení, podle expertky americké firmy Brainscape Amandy Moritz-Saladino.
Autor Jaroslav Kratochvíl

Vyprávěj příběhy pro 8.–9. třídy ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Projekt plný aktivit, nápadů a inspirace pro každého učitele, který se chce se svými žáky pustit do zachycení vzpomínek pamětníků a jejich různorodého zpracování. Web vytvořený k projektu umožňuje učitelům snadno sestavit projekt na míru sobě i svým žákům a zaměřit ho třeba na rozvoj digitální, mediální či historické gramotnosti. Začít lze už se žáčky čtvrtých tříd, naopak nejstarší žáci mohou při zpracování pamětnických příběhů vést své mladší spolužáky. Učitelé mohou využít nabídky podpory ve formě školení a webinářů či se inspirovat u svých kolegů v galerii projektů.
Autor Marie Smutná

Využití prvků Hv a dětské dramatiky v hodinách čtení ve speciální škole

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Autorka přináší v příspěvku metodické poznatky a několik zajímavých her, které podporují výuku čtení u dětí s těžším mentálním postižením.
Autor Libuše Lžičařová

Trénujte si paměť

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Máte dojem, že si méně pamatujete? Mozek je jako každý sval v našem těle. Také se dá trénovat. Jak na to radí kniha Trénujte si paměť. Najdete zde praktické návody na postupné zdokonalování naší paměti.
Autor Jitka Suchá

Konfliktní místa paměti - cesta k lepšímu dějepisu - úvod

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Projekt Konfliktní místa paměti – cesta k lepšímu dějepisu měl za cíl vývoj výukových metodických materiálů k výuce českých dějin 20. století. Vznikly metodiky, které tematizují konflikty v naší kolektivní paměti, a to tím, že sledují deset vybraných tzv. konfliktních míst paměti: míst, kde dochází ke střetům různých pohledů na stejné události. Konfliktní místa paměti jsou místa, na nichž si různé skupiny obyvatel spojují stejné události s různými a často zcela protikladnými výklady těchto událostí. Jedná se o místa paměti v materiálním i nemateriálním smyslu.
Autor Kristýna Hlavatá

Pomníky a památníky

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Z jakých pohledů se můžeme na pomník dívat? Jak pomníky vznikají, žijí a zanikají? Proč budí většinou nejvíce pozornosti a vášní ve chvíli, kdy se budují, a často ještě více, když se začne mluvit o jejich odstranění? Výpověď pomníků je mnohovrstevná. Pomníky nelze vnímat jen jako prosté připomínky minulosti. Jsou zároveň kultovním místem, artefaktem ve veřejném prostoru, místem pro manifestaci postojů, pojí se s nimi různé rituály.
Autor Kristýna Hlavatá

Studujeme snadno a rychle

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou propojení předmětů český jazyk a základy společenských věd (psychologie) v rámci zahájení studia u žáků 1. ročníků střední odborné školy tak, aby co nejdříve ovládli efektivní metody studia a práce s textem. Rozvíjí především klíčové kompetence k řešení problémů, kompetence k učení a kompetence komunikativní.
Autor Mgr. Eva Feyfarová
Celkem: 30