Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "přírodovědná gramotnost"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "přírodovědná gramotnost"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Tvorba interaktivního herbáře

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek se zabývá tvorbou interaktivního herbáře, který tvořili žáci 4. tříd základní školy. Tento herbář tvořili pomocí bezplatné mobilní aplikace PlantNet. V rámci dvou vyučovacích hodin se žáci s učitelem odebrali k venkovní exkurzi, přičemž pomocí mobilní aplikace poznávali rostliny v okolí školní budovy. Tato aplikace jim umožnila rostliny pojmenovat a uložit si je do telefonu. V příloze je ukázka dané mobilní aplikace PlantNet. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Lucie Tůmová

Reflexe k dílu Badatelský deník Chemie I., varianta Organic

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek shrnuje postřehy a reflexe k dílu Badatelský deník Chemie I., varianta Organic, které je laboratorním deníkem určeným žákům osmého ročníku základní školy. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor PhDr. Martina Černá

Uvolněné úlohy PISA 2015 pro rozvoj nejen přírodovědné gramotnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Úlohy PISA pro hodnocení přírodovědné gramotnosti žáků 9. ročníků ZŠ vyžadují porozumění textům a matematické myšlení. Úlohy jsou zaměřené na řešení reálných problémů a situací, při nichž kromě vlastní přírodovědné gramotnosti žáci rozvíjejí i gramotnost čtenářskou a matematickou. Článek poskytuje učitelům možný zdroj inspirace do výuky propojující rozvoj důležitých gramotností dětí na obsahu přírodopisu/biologie.
Autor Jakub Holec

Podpora rozvoje přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Předškolní vzdělávání
Informativní příspěvek
Úkolem předškolního vzdělávání v oblasti přírodovědné gramotnosti je připravit dětem základ pro utváření vztahu k přírodě, pro chápání souvislostí v přírodních jevech a pro jejich budoucí vnímání světa. Národní ústav pro vzdělávání (NÚV) ve spolupráci s odborníky připravil pro pedagogy v mateřských školách metodickou příručku podpory přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Příručka obsahuje úvodní teoretickou část, seznamující s podstatou přírodovědné gramotnosti, se základy myšlení k ochraně životního prostředí a přírodních zdrojů. Druhá, praktická část je rozdělena do několika bloků. Najdete zde propojení přírodovědné gramotnosti s výtvarnými činnostmi, inspiraci pro práci s dětmi včetně popisu několika konkrétních činností ověřených v praxi mateřských škol.
Autor Mgr. Hana Splavcová

Rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Přírodovědná gramotnost je poměrně nový pojem, který bývá využíván v souvislosti se vzděláváním. V předškolním vzdělávání se jedná v podstatě o poznávání přírody, naplňované vzdělávacími cíli uvedenými v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. V článku se zaměřujeme na jednu z oblastí poznávání přírody – svět rostlin. Pro vzdělávací aktivity je třeba volit cíle přiměřené věku, možnostem a schopnostem dětí. Každá činnost musí být motivující, hravá, prožitková. Uvedené náměty by měly pomoci učitelkám MŠ při jejich přípravě, nastavování vzdělávacích cílů a volbě konkrétních činností.
Autor H. Splavcová, M. Kaslová

Úlohy pro rozvoj dovedností

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Metodická publikace pro učitele základních škol a víceletých gymnázií k rozvoji čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti.
Autor ČŠI

Česká školní inspekce představuje výsledky mezinárodního šetření PISA 2012

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Spolu s dalšími 64 zeměmi světa se Česká republika také v roce 2012 zapojila do mezinárodního šetření dovedností patnáctiletých žáků v klíčových gramotnostech - PISA. V tomto šetření byla hlavní testovanou oblastí matematická gramotnost (naposledy tomu tak bylo v roce 2003). Garantem a realizátorem tohoto klíčového mezinárodního šetření pro Českou republiku je Česká školní inspekce.
Autor ČŠI

Žáci i učitelé by měli cítit důvěru

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Řekl v rozhovoru Dominik Dvořák z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, který působí v pracovní skupině pro Národní strategii ke klíčovým gramotnostem při MŠMT a je koordinátor aktivity Využívání výsledků výzkumu v projektu Kompetence I.
Autor Ing. Alena Nová

Přírodovědná gramotnost - Anotované odkazy

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek obsahuje anotované informační zdroje k tématu přírodovědné gramotnosti. Text byl převzat z kapitoly Přírodovědná gramotnost, která je součástí publikace Gramotnosti ve vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010.
Autor Výzkumný ústav pedagogický v Praze

Přírodovědná gramotnost – Inspirace pro výuku: Úloha 4–5

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek přináší další dvě komentované úlohy z výzkumů TIMSS a PISA ke zjišťování přírodovědné gramotnosti žáků. Text je přejat z publikace Gramotnosti ve vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010.
Autor Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Celkem: 19