Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Zkušenosti ZŠ Máj II České Budějovice s průřezovými tématy
| Zpracování Osobnostní a sociální výchovy a Environmentální výchovy do soustavy projektů pro 1. a 2. stupeň ZŠ ve vazbě na rozvíjení klíčových kompetencí a týmovou práci učitelů.  | Marie Nedvědová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
22. 03. 2007 |
8463 |
Übungstypologie zum kommunikativen Unterricht (anhand eines Lesetextes)
| Text je určen pro žáky základních škol nebo víceletých gymnázií, je autentický a ukazuje možnost, jak učitel na základě jednoduchého textu a jednotlivých cvičení může přivést žáky na jazykové úrovni A2 k vlastní produkci. Vybraný text, který lze zařadit do tematického okruhu „Rodina, tradice, zvyky a život v Německu” rozvíjí přirozeným způsobem jak receptivní, tak i produktivní řečové dovednosti. Žáci mají možnost se zamyslet nad tématem partnerských vztahů a na závěr vytvořit paralelní text o sobě a navrhnout vlastní znění inzerátu, ve kterém fiktivně hledají životního partnera. Učitelé si na základě zjednodušené typologie cvičení mohou i k dalším textům připravit vlastní vyučovací jednotku s využitím nabízených cvičení a vést tak žáky k nácviku produktivních dovedností.  | Ivana Frýbová |
Praktický příspěvek příklad uč.hodina
|
 |
|
|
|
27. 07. 2010 |
11020 |
Übungstypologie zum kommunikativen Unterricht (anhand eines Lesetextes)
| Text z praxe ukazuje možnost, jak učitel na základě středně těžkého textu a jednotlivých cvičení může přivést žáky (úroveň B1) ke komunikaci. Žáci a žákyně se rychle orientují v krátkém autentickém textu, reprodukují základní myšlenky a dále vytvářejí své hypotézy, procvičují rozhovor a vytvoří vlastní text. Jdou tedy nenásilnou cestou od reprodukce k produktivním činostem, ať již ústním nebo písemným.
Učitelé si na základě zjednodušené typologie cvičení mohou i k dalším textům naplánovat a připravit vlastní vyučovací jednotku s využitím nabízených cvičení, a vést tak žáky k nácviku interaktivních a produktivních dovedností.  | Ivana Frýbová |
Praktický příspěvek příklad uč.hodina
|
 |
|
|
|
26. 07. 2010 |
11876 |
Studie k problematice čtenářské gramotnosti v základním vzdělávání – 1. část
| Článek přináší první část studie k problematice čtenářské gramotnosti v základním vzdělávání. Vedle vymezení čtenářské gramotnosti popisuje úlohu čtenářské gramotnosti v kontextu osobnostního a profesního rozvoje a v kontextu informačních a komunikačních technologií. Text byl převzat z publikace Gramotnosti ve vzdělávání: Soubor studií. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011.  | Výzkumný ústav pedagogický v Praze |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
22. 09. 2011 |
5400 |
Sny dětí z nádraží
| Aktivita se opírá o dokumentární film, jehož námětem je život dětí žijících na ulici. Rozvíjí empatii a ochotu žáků vcítit se do pozice svých vrstevníků, kteří ztratili domov, a ukazuje možnosti, jak v praxi dětem na ulici pomoci. Prostřednictvím interaktivní hry si žáci mohou ujasnit rozdíl mezi svou vlastní pozicí a pozicí bezdomovců.  | Vlasta Vyčichlová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
29. 08. 2006 |
4407 |
Škola dobrého života
| Co člověk potřebuje k dobrému životu a co žákům může Osobnostní a sociální výchova poskytnout.  | Josef Valenta |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
16. 02. 2005 |
7505 |
Podpora výtvarné kreativity žáků pomocí ICT
| Přesah ICT do výtvarné výchovy patří mezi neprávem opomíjené, a to i přesto, že s rozvojem profesí, jako je grafik, animátor nebo fotograf, je právě schopnost provázání informatiky a umění důležitá. Nástrojů, které umožňují takovou tvorbu na počítači zdarma, je celá řada a některé z nich si v následujícím článku stručně představíme.  | Michal Černý |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
28. 07. 2011 |
11915 |
Myšlenkové mapy v edukačním procesu
| Myšlenkové mapy představují nezanedbatelný fenomén na všech stupních vzdělávání – od základní školy až po oblast celoživotního vzdělávání. Nabízí snadný přehled problému, zisk schopnosti strukturovat své myšlení, prostor pro týmovou spolupráci nebo možnost snazšího učení. Roste o ně zájem také v komerční sféře. Nejen to jsou důvody, proč by se jimi měl pedagog zabývat.  | Michal Černý |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
1 komentář |
16. 09. 2011 |
23966 |
Malý princ v nás
| Kniha Malý princ v nás německého psychologa Mathiase Junga nás v drobných kapitolách přivádí k dalšímu zamyšlení nad knihou Antoina Saint-Exupéry ať už pro vlastní osobní rozvoj nebo rozvoj sebe jako rodiče či pedagoga.  | Mathias Jung |
Informativní příspěvek
|
|
|
|
|
06. 04. 2012 |
4927 |
Konflikt a jeho strukturované řešení
| V průběhu lekce se žáci seznámí s postupem řešení konfliktu v šesti krocích a naučí se postup aplikovat na konkrétní situaci. Žáci vyhodnotí průběh řešení konfliktu a určí, jak je řešení prospěšné pro zúčastněné strany. Žáci využijí osobních zkušeností a pokusí se zhodnotit svou vlastní roli v nějakém aktuálním konfliktu.  | Martina Röhlichová, COV |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
29. 01. 2013 |
6613 |