Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "osobnostní rozvoj"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "osobnostní rozvoj"

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Myšlenkové mapy v edukačním procesu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Myšlenkové mapy představují nezanedbatelný fenomén na všech stupních vzdělávání – od základní školy až po oblast celoživotního vzdělávání. Nabízí snadný přehled problému, zisk schopnosti strukturovat své myšlení, prostor pro týmovou spolupráci nebo možnost snazšího učení. Roste o ně zájem také v komerční sféře. Nejen to jsou důvody, proč by se jimi měl pedagog zabývat.
Autor Michal Černý

Aktivizující metody: hry ve vyučování

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Předložené hry lze využít na třídnických hodinách, při plnění průřezových témat. Pedagog zváží vhodnou situaci, kdy hru zařadí. U každé hry uvádíme časový rozsah pro splnění jednotlivých her.
Autor Prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.

Podpora výtvarné kreativity žáků pomocí ICT

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Přesah ICT do výtvarné výchovy patří mezi neprávem opomíjené, a to i přesto, že s rozvojem profesí, jako je grafik, animátor nebo fotograf, je právě schopnost provázání informatiky a umění důležitá. Nástrojů, které umožňují takovou tvorbu na počítači zdarma, je celá řada a některé z nich si v následujícím článku stručně představíme.
Autor Michal Černý

Übungstypologie zum kommunikativen Unterricht (anhand eines Lesetextes)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Text z praxe ukazuje možnost, jak učitel na základě středně těžkého textu a jednotlivých cvičení může přivést žáky (úroveň B1) ke komunikaci. Žáci a žákyně se rychle orientují v krátkém autentickém textu, reprodukují základní myšlenky a dále vytvářejí své hypotézy, procvičují rozhovor a vytvoří vlastní text. Jdou tedy nenásilnou cestou od reprodukce k produktivním činostem, ať již ústním nebo písemným. Učitelé si na základě zjednodušené typologie cvičení mohou i k dalším textům naplánovat a připravit vlastní vyučovací jednotku s využitím nabízených cvičení, a vést tak žáky k nácviku interaktivních a produktivních dovedností.
Autor Ivana Frýbová

Birlibánův svět bez hranic

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Birlibánův svět je program zaměřený na osobnostní a sociální rozvoj dítěte. Pracuje se především s tematikou hranic (vlastních hranic i hranic druhých lidí). Prostřednictvím příběhu E. Petišky o chlapci Birlibánovi si děti prožijí několik situací, ve kterých jsou hranice narušovány. Prostřednictvím metod dramatické výchovy budou děti vedeny k hlubšímu pochopení tématu.
Autor Dana Tvrďochová

Übungstypologie zum kommunikativen Unterricht (anhand eines Lesetextes)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Text je určen pro žáky základních škol nebo víceletých gymnázií, je autentický a ukazuje možnost, jak učitel na základě jednoduchého textu a jednotlivých cvičení může přivést žáky na jazykové úrovni A2 k vlastní produkci. Vybraný text, který lze zařadit do tematického okruhu „Rodina, tradice, zvyky a život v Německu” rozvíjí přirozeným způsobem jak receptivní, tak i produktivní řečové dovednosti. Žáci mají možnost se zamyslet nad tématem partnerských vztahů a na závěr vytvořit paralelní text o sobě a navrhnout vlastní znění inzerátu, ve kterém fiktivně hledají životního partnera. Učitelé si na základě zjednodušené typologie cvičení mohou i k dalším textům připravit vlastní vyučovací jednotku s využitím nabízených cvičení a vést tak žáky k nácviku produktivních dovedností.
Autor Ivana Frýbová

Zkušenosti ZŠ Máj II České Budějovice s průřezovými tématy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zpracování Osobnostní a sociální výchovy a Environmentální výchovy do soustavy projektů pro 1. a 2. stupeň ZŠ ve vazbě na rozvíjení klíčových kompetencí a týmovou práci učitelů.
Autor Marie Nedvědová

Aby spravedlnost fungovala

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V průběhu lekce si žáci uvědomí, co je obsahem pojmu spravedlnost a jak těžké může být zpracování situace v posouzení "spravedlivý" - "nespravedlivý". Žáci si tak mohou ujasnit své vlastní hodnotové postoje. Je vhodné, aby žáci během aktivit pochopili, že roli hrají pravidla (zákony), a často je proto nutná přítomnost nezávislého posuzovatele (soudce). Dále se žáci v souvislosti s rolí v aktivitě Puzzle mohou zamyslet nad svými povahovými vlastnostmi. Práce probíhá ve skupinách, zásadní je zde reflexe v podobě učitelem řízené diskuse.
Autor Martina Röhlichová, COV

Emoce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žák se seznámí s různorodou škálou emocí. Uvědomí si, že naše emoce jsou ovlivněny především vnějšími vlivy a lidé mohou na stejné situace reagovat rozdílnými emocemi. Žák pochopí vztah mezi myšlenkou, jednáním a emocí. Naučí se rozpoznávat své jednání ve vypjatých situacích.
Autor Petra Slámová, COV

Škola dobrého života

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Co člověk potřebuje k dobrému životu a co žákům může Osobnostní a sociální výchova poskytnout.
Autor Josef Valenta
Celkem: 16