Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "osobnostní rozvoj"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "osobnostní rozvoj"

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Birlibánův svět bez hranic

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Birlibánův svět je program zaměřený na osobnostní a sociální rozvoj dítěte. Pracuje se především s tematikou hranic (vlastních hranic i hranic druhých lidí). Prostřednictvím příběhu E. Petišky o chlapci Birlibánovi si děti prožijí několik situací, ve kterých jsou hranice narušovány. Prostřednictvím metod dramatické výchovy budou děti vedeny k hlubšímu pochopení tématu.
Autor Dana Tvrďochová

Emoce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žák se seznámí s různorodou škálou emocí. Uvědomí si, že naše emoce jsou ovlivněny především vnějšími vlivy a lidé mohou na stejné situace reagovat rozdílnými emocemi. Žák pochopí vztah mezi myšlenkou, jednáním a emocí. Naučí se rozpoznávat své jednání ve vypjatých situacích.
Autor Petra Slámová, COV

Myšlenkové mapy v edukačním procesu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Myšlenkové mapy představují nezanedbatelný fenomén na všech stupních vzdělávání – od základní školy až po oblast celoživotního vzdělávání. Nabízí snadný přehled problému, zisk schopnosti strukturovat své myšlení, prostor pro týmovou spolupráci nebo možnost snazšího učení. Roste o ně zájem také v komerční sféře. Nejen to jsou důvody, proč by se jimi měl pedagog zabývat.
Autor Michal Černý

Škola dobrého života

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Co člověk potřebuje k dobrému životu a co žákům může Osobnostní a sociální výchova poskytnout.
Autor Josef Valenta

Sny dětí z nádraží

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Aktivita se opírá o dokumentární film, jehož námětem je život dětí žijících na ulici. Rozvíjí empatii a ochotu žáků vcítit se do pozice svých vrstevníků, kteří ztratili domov, a ukazuje možnosti, jak v praxi dětem na ulici pomoci. Prostřednictvím interaktivní hry si žáci mohou ujasnit rozdíl mezi svou vlastní pozicí a pozicí bezdomovců.
Autor Vlasta Vyčichlová

Zkušenosti ZŠ Máj II České Budějovice s průřezovými tématy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zpracování Osobnostní a sociální výchovy a Environmentální výchovy do soustavy projektů pro 1. a 2. stupeň ZŠ ve vazbě na rozvíjení klíčových kompetencí a týmovou práci učitelů.
Autor Marie Nedvědová

Übungstypologie zum kommunikativen Unterricht (anhand eines Lesetextes)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Text je určen pro žáky základních škol nebo víceletých gymnázií, je autentický a ukazuje možnost, jak učitel na základě jednoduchého textu a jednotlivých cvičení může přivést žáky na jazykové úrovni A2 k vlastní produkci. Vybraný text, který lze zařadit do tematického okruhu „Rodina, tradice, zvyky a život v Německu” rozvíjí přirozeným způsobem jak receptivní, tak i produktivní řečové dovednosti. Žáci mají možnost se zamyslet nad tématem partnerských vztahů a na závěr vytvořit paralelní text o sobě a navrhnout vlastní znění inzerátu, ve kterém fiktivně hledají životního partnera. Učitelé si na základě zjednodušené typologie cvičení mohou i k dalším textům připravit vlastní vyučovací jednotku s využitím nabízených cvičení a vést tak žáky k nácviku produktivních dovedností.
Autor Ivana Frýbová

Studie k problematice čtenářské gramotnosti v základním vzdělávání – 1. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek přináší první část studie k problematice čtenářské gramotnosti v základním vzdělávání. Vedle vymezení čtenářské gramotnosti popisuje úlohu čtenářské gramotnosti v kontextu osobnostního a profesního rozvoje a v kontextu informačních a komunikačních technologií. Text byl převzat z publikace Gramotnosti ve vzdělávání: Soubor studií. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011.
Autor Výzkumný ústav pedagogický v Praze

Aktivizující metody: hry ve vyučování

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Předložené hry lze využít na třídnických hodinách, při plnění průřezových témat. Pedagog zváží vhodnou situaci, kdy hru zařadí. U každé hry uvádíme časový rozsah pro splnění jednotlivých her.
Autor Prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.

Malý princ v nás

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Kniha Malý princ v nás německého psychologa Mathiase Junga nás v drobných kapitolách přivádí k dalšímu zamyšlení nad knihou Antoina Saint-Exupéry ať už pro vlastní osobní rozvoj nebo rozvoj sebe jako rodiče či pedagoga.
Autor Mathias Jung
Celkem: 16