Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "osobnostní a sociální výchova"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "osobnostní a sociální výchova"

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Co je cílem hodiny osobnostní a sociální výchovy (OSV)?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek přináší v osmi bodech praktická doporučení týkající se toho, jak přemýšlet o cílech v osobnostní a sociální výchově, jak je formulovat a jakým úskalím se přitom vyhnout.
Autor Josef Valenta

Sociální kreativita, osobnostní a sociální výchova

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek vysvětluje, co je sociální tvořivost a jak je začleněna jako téma do osobnostní a sociální výchovy. Ukazuje různé typy sociální kreativity a nastiňuje metodiku jejího rozvíjení v rámci OSV.
Autor Josef Valenta

Metody pro výuku osobnostní a sociální výchovy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek předkládá dvě třídění metod pro výuku osobnostní a sociální výchovy. Větší část textu je věnována popisu činnostních principů, na nichž jsou metody OSV založeny a popisu jejich vztahu k různým tématům OSV. U principů jsou uvedeny praktické příklady.
Autor Josef Valenta

Jádrové činnosti – spojnice na ose „cíl“ a „metoda“ osobnostní a sociální výchovy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek vychází z autorových poznatků z výzkumu praxe na poli didaktiky a metodiky osobnostní a sociální výchovy. Životní dovednosti jako „kurikulum“ mohou být někdy pedagogickým oříškem… Článek se zabývá „převodním kolečkem“ mezi (činnostní a praktickou) formulací cíle žákova učení a vybranou metodou/aktivitou, jejímž prostřednictvím má žák cíle dosáhnout. Uvádí příklady tzv. cílových jádrových činností a tzv. technických jádrových činností, které společně vytvářejí konkrétní metodu učení.
Autor Josef Valenta

OSV: Konkretizace obsahu tematického okruhu komunikace - 1. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Nová obsahová podpora rozpracovává a aktualizuje dílčí témata a náměty tematického okruhu Komunikace. Díky tomuto kroku se podoba zpracování OSV více přibližuje zpracování vzdělávacího obsahu vzdělávacích oborů v RVP ZV (doporučené očekávané výstupy OSV svou formou odpovídají očekávaným výstupům vzdělávacích oborů, konkretizace obsahu tematického okruhu Komunikace svou formou odpovídá doporučenému učivu vzdělávacích oborů.
Autor Josef Valenta

OSV: Konkretizace obsahu tematického okruhu komunikace - 2. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Organizační formy výuky OSV a rozvíjení komunikativních dovedností
Autor Josef Valenta

OSV: Konkretizace obsahu tematického okruhu komunikace - 3. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Dílčí téma (výklad obsahový a didaktický/jak se téma má/dá učit): řeč těla, řeč zvuků a slov, řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem, řeč lidských skutků; cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; dovednosti pro sdělování verbální i neverbální (technika řeči, výraz řeči, cvičení v neverbálním sdělování)
Autor Josef Valenta

OSV: Konkretizace obsahu tematického okruhu komunikace - 4. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Dílčí téma (výklad obsahový a didaktický/jak se téma má/dá učit): specifické komunikační dovednosti: monologické formy – vstup do tématu „rétorika“; dialog (vedení dialogu, jeho pravidla a řízení, typy dialogů); komunikace v různých situacích (informování, odmítání, omluva, pozdrav, prosba, přesvědčování, řešení konfliktů, vyjednávání, vysvětlování, žádost apod.)
Autor Josef Valenta

OSV: Konkretizace obsahu tematického okruhu Komunikace - 5. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Dílčí téma (výklad obsahový a didaktický/jak se téma má/dá učit): efektivní strategie: asertivní komunikace, dovednosti komunikační obrany proti agresi a manipulaci, otevřená a pozitivní komunikace; pravda, lež a předstírání (sebescénování) v komunikaci
Autor Josef Valenta

Výchova jako dobrodružství

Neformální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Následující článek je jedním z těch příspěvků, které poskytují metodické i konkrétní programové typy pro podporu celkového rozvoje osobnosti dítěte. Často se v odborné literatuře tento proces označuje jako "Osobnostní a sociální výchova". Východiskem jsou zejména teoretické práce, které k tomu vypracoval zejména tým kolem Doc. PhDr. Josefa Valenty, CSc (projekt "Dokážu to?"), dále pak práce na novém výchovném programu Junáka, svazu skautů a skautek ČR, v jehož rámci teď vzniká řada metodických publikací.
Autor Jiří Zajíc
Celkem: 97