Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jak jsme dopadli v občanské výchově?
| Mezinárodní výzkum ICCS 2009 – International Civic and Citizenship Education Study proběhl v roce 2009 v 38 zemích světa včetně České republiky. Byl zaměřen na znalosti a postoje žáků 8. ročníku základních škol a na výuku občanské výchovy. Bylo také provedeno srovnání znalostí žáků v roce 2009 s rokem 1999. V ČR se výzkumu zúčastnilo více než 4 600 žáků ze 144 škol a více než 1 600 učitelů.  | Jana Hrubá |
|
|
| |
|
15. 10. 2010 |
5558 |
Proč by měl být učitel občanské výchovy informován o identifikaci nadání a nadprůměrné inteligenci?
| Autorka ve svém příspěvku upozorňuje pedagogy na skutečnost, že se studijní výkony mimořádně nadaných žáků mohou pohybovat v rovině průměru i podprůměru. Dále se věnuje nutnosti změny v přístupu pedagogů k těmto mimořádně nadaným žákům (zejména učitelů občanské výchovy a základů společenských věd). Právě učitelé OV mohou být nositeli změny v přístupu k mimořádně nadaným žákům.  | Jitka Sejvalová |
|
|
| |
|
30. 06. 2004 |
22547 |
První dojem
| Příspěvek představuje vzorovou hodinu (například Výchovy k občanství) s uplatněním průřezového tématu Multikulturní výchova. Může také sloužit jako inspirace pro hodinu samostatné MKV. Aktivita umožňuje prozkoumat, jakým způsobem první dojmy ovlivňují naše hodnocení jiných lidí. Je vhodná jako úvod k tématu předsudků a stereotypů.  | Jan Buryánek |
|
|
| |
|
20. 11. 2006 |
13636 |
Pedagogické systémy jako odpovědi na různé situace lidské existence
| Autor poskytuje přehled různých pedagogických systémů, které v duchu osobnostní a sociální výchovy reagují na různé situace a oblasti lidské existence.  | Josef Valenta |
|
|
| |
|
16. 02. 2005 |
12816 |
Člověk a svět práce - pojetí vzdělávací oblasti
| Důležitost (podstata) vzdělávací oblasti Člověk a svět práce v RVP GV, možnosti jejího pojetí.  | Jakub Hučín |
|
|
| |
|
09. 06. 2006 |
6455 |
Dotazníkové šetření k výuce Dějepisu a Občanské výchovy (Výchovy k občanství)
| VÚP Praha v současné době organizuje dotazníkové šetření zaměřené na zmapování metodických materiálů (kromě učebnic), které ve výuce Dějepisu a Občanské výchovy (Výchovy k občanství) využívají učitelé základních škol a nižšího stupně víceletých gymnázií. Více informací o probíhajícím dotazníkovém šetření zájemce najde v přiložené elektronické verzi dotazníku.  | Aleš Franc |
|
|
| |
|
23. 07. 2010 |
5430 |
Genderová korektnost učebnic občanské výchovy
| Pedagogická realita je velmi silně genderově zatížena, proto je třeba, aby si vyučující byli vědomi existence genderových stereotypů a byli schopni poučit o nich žáky. Občanská výchova je velmi vhodný předmět pro diskuze učitele se žáky o této problematice a boji proti genderovým stereotypům, a to nejen proto, že vzdělávací obsah i vyučovací metody používané v tomto předmětu jsou pro realizaci této myšlenky příznivé, ale i proto, že občanská nauka se podle mnoha výzkumů jeví jako nejvíce genderově neutrální předmět (CivEd in Kelblová, 2006; Dillon, 1982; Křížová, 2001).
Autorka pojednává o výzkumu genderové korektnosti učebnic občanské výchovy používaných v současné době. Jejím cílem bylo prozkoumat učebnice a zjistit, jak se podílejí na genderově stereotypním zobrazování žen a mužů. K naplnění tohoto cíle použila kvantitativní obsahovou analýzu.  | Lucie Zormanová |
|
|
| |
1 komentář |
12. 09. 2011 |
6067 |
Rubikon – nejlepší škola je život
| Rubikon je moderní česká pomůcka pro učitele šestých a sedmých tříd základních škol pro etickou výchovu, občanskou výchovu a zvýšení finanční gramotnosti žáků. Systém Rubikon® ojedinělou formou propojuje prostředí školy s možnostmi virtuální reality a pracuje tak s vlastní zkušeností žáků. I proto má ve svém logu Komenského větu: Nejlepší škola je život. Nejde přitom o počítačovou hru ani výukový program. Jeho základní platformou je komunikace a diskuse mezi učitelem a žáky bez použití počítače. Témata Rubikonu a jeho etické scénáře navazují na jednotlivé tematické okruhy rámcového vzdělávacího programu pro 6. a 7. třídy ZŠ, lze ho proto velmi snadno nasadit do běžné výuky.  | Kateřina Grohová |
|
|
| |
|
08. 01. 2013 |
4183 |
Digitální technologie ve výuce společenských věd
| Článek přibližuje možnosti, jak využit digitální technologie ve výuce společenskovědních předmětů. Zabývá se digitálními kompetencemi žáků a představuje několik konkrétních témat, kde lze efektivně společenské vědy a digitální technologie propojit.  | Mgr. Alena Hesová |
|
|
| |
5 komentářů |
20. 10. 2015 |
6923 |
Občanský průkaz 4.0 – Vzdělávací programy pro středoškolské učitele občanské nauky a ZSV
| V rámci projektu Občanský průkaz 4.0 vznikají vzdělávací programy pro středoškolské učitele (zejména občanské nauky a ZSV). Tvůrci těchto programů je koncipovali především jako budoucí programy pro DVPP, proto je kterákoli instituce poskytující DVPP může volně využít a nechat si je akreditovat jako svůj program v rámci DVPP. V přílohách jsou první čtyři vzdělávací programy.  | Jan Vybíral |
|
|
| |
|
20. 11. 2019 |
348 |