Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "moderní dějiny"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "moderní dějiny"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Vyprávěj příběhy pro 8.–9. třídy ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Projekt plný aktivit, nápadů a inspirace pro každého učitele, který se chce se svými žáky pustit do zachycení vzpomínek pamětníků a jejich různorodého zpracování. Web vytvořený k projektu umožňuje učitelům snadno sestavit projekt na míru sobě i svým žákům a zaměřit ho třeba na rozvoj digitální, mediální či historické gramotnosti. Začít lze už se žáčky čtvrtých tříd, naopak nejstarší žáci mohou při zpracování pamětnických příběhů vést své mladší spolužáky. Učitelé mohou využít nabídky podpory ve formě školení a webinářů či se inspirovat u svých kolegů v galerii projektů.
Autor Marie Smutná

Listopad 1989

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Během vyučovací hodiny si žáci prohloubí znalosti o tzv. sametové revoluci. Zjistí a upevní si informace o skutečnosti, že listopadové události jsou součástí dlouhodobých akcí, kdy docházelo ke střetům mezi režimem potlačujícím lidská práva a svobody, a mezi zastánci lidských práv a svobod. I když je použité násilí zjevné, žáci odhalí, že za zákrok nenese nikdo zodpovědnost.
Autor Mgr. Pavel Martinovský

Činnost oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů k významným výročím v roce 2019 a k soudobým dějinám

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů vyvíjí výukové materiály a metodiky pro učitele dějepisu a jejich žáky. Didaktici a historici oddělení při tom vycházejí ze zásad konstruktivismu. Žáci nemají být vedeni k reprodukci uzavřených historických příběhů, ale k osvojení si historického myšlení (gramotnosti). Tím je myšlen soubor dovedností, které má žák získat ve výuce dějepisu, aby byl v životě schopen z různých pramenů vyvodit, co, kdo a proč o minulosti vypráví. Svůj vlastní názor na minulost se učí formulovat věcně, tudíž s vědomím, že nemůže být absolutně pravdivý. Potlačuje sklon přijímat vše vysvětlující teorie a od nich odvozené návrhy na různá konečná řešení.
Autor Petr Sedlák

Procházka Prahou. Několik zastavení k moderním dějinám

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V článku popisuji vycházku po několika pražských místech spjatých s moderními dějinami. Realizovala jsem ji s tercií a kvartou víceletého gymnázia, kdy studenti provázeli studenty. Protože jsme se tematicky dotkli obou totalit, hlavním pedagogickým očekáváním pro mne bylo to, zda si mladí lidé uvědomili, jak křehká, vzácná a nesamozřejmá je svoboda.
Autor Marcela Svejkovská

Nový portál pro učitele „My jsme to nevzdali“ k výuce moderních dějin

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek se věnuje aktualizované on-line učebnici My jsme to nevzdali a projektu Paměť národa do škol. Co učebnice obsahuje a jak ji mohou učitelé ve výuce využít? Podívejte se, jak lze zajímavě doplnit výuku moderní historie.
Autor Magdalena Benešová

Práce se školním historickým pramenem

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Dlouhodobě se ukazuje, že internet je pro současnou mladou populaci naprosto klíčovým mediálním zdrojem. Historické informace nejsou v tomto smyslu žádnou výjimkou. Snadnost ovládání, dostupnost internetového prostředí představují pro žáka často první volbu, po níž sahá, když potřebuje historické informace najít. Tuto skutečnost provázejí veškerá pozitiva i negativa hledání v internetovém prostředí. Pro žáky i učitele je pochopitelně obrovskou výhodou, pokud mohou využívat zdroje garantované, ověřené a celkově smysluplné. Webový prostor moderní-dějiny.cz takovouto možností jsou.[1] Tento příspěvek si klade za cíl představit práci se školním historickým pramenem, tak jak ji webová antologie pramenů na internetových stránkách moderní-dějiny.cz umožňuje.[2]
Autor Mgr. Milan Hes Ph.D.

Protektorát Čechy a Morava: R. Heydrich a konečné řešení české otázky

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Výuková jednotka navazuje na hodinu o řízení správy a hospodářství v Protektorátu Čechy a Morava a o postavení obyvatel v něm. Má žákům přiblížit názory R. Heydricha týkající se konečného řešení české otázky a středoevropského prostoru, rozšířit informace o správě v protektorátu a životě v něm o jevy související s činností R. Heydricha a rozšířit povědomí o fašistické rasové teorii (od Židů a Romů ke slovanskému obyvatelstvu). Žáci pracují s dokumentem, zaujímají poučený postoj, vyhledávají konkrétní informace v dokumentu a doplňují je do pracovního listu.
Autor PhDr. Ludmila Bystroňová

Centrum vizuální historie Malach: brána k tisícům jedinečných životních příběhů

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V Centru vizuální historie Malach při Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze jsou zpřístupněny videonahrávky životopisných rozhovorů s pamětníky celého 20. století. Studenti, pedagogové, badatelé i nejširší veřejnost zde již přes pět let mohou pracovat s více než 50 tisíci nahrávkami z Archivu vizuální historie USC Shoah Foundation a dalších zdrojů.
Autor Mgr. Jakub Mlynář

Ověřování alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis v RVP pro čtyřleté gymnázium a vyšší stupeň víceletého gymnázia ve školní praxi.(úvodní text)

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o moderním pojetí školního dějepisu se zaměřením na výuku nových a nejnovějších dějin. Zdůvodňuje podněty, přístupy a uvádí trendy, metody, techniky a technologie tohoto pojetí. Uvádí specifikace a cíle projektu Ověřování výuky podle alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis v RVP pro gymnázia ve školní praxi.
Autor RNDr. Josef Herink

Období normalizace - závěrečná fáze a sametová revoluce v ČSSR

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem výukové lekce je práce s autentickým dokumentem vytvořeným oficiálním totalitním režimem, seznámení se se situací kolem 17. 11. 1989 a lidmi zakládajícími Občanské fórum, opozičními osobnostmi tohoto období a jejich rolemi. Zároveň by se žáci měli seznámit s pojmem Státní bezpečnost (StB) a s její úlohou v období normalizace. Práce s textem je více zaměřena na disidentskou osobnost Václava Bendy, na jeho názory a postavení.
Autor PhDr. Ludmila Bystroňová
Celkem: 14