Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cizí zeď
| Výuková aktivita Cizí zeď je zaměřená na reflexi hudebního videoklipu s přesahem k rozvoji čtenářské, digitální a mediální gramotnosti. Aktivitu je možné realizovat ve dvou úrovních; první se zaměřuje na chování lidí ve virtuálním světě, které se přímo promítá do světa reálného. Druhý didaktický potenciál je zaměřený na mediální manipulaci, kritické myšlení a problematiku pravdivosti v mediálním prostoru, které přináší pozadí celého klipu Cizí zeď, jenž je výsledkem mediální kauzy kolem Kazmy a Leoše Mareše.  | Vanda Vaníčková |
|
|
| |
|
04. 12. 2019 |
226 |
Tvoříme Wikipedii – díl 7.: 5 kroků, než začnete s Wikipedií ve škole
| Předtím, než se rozhodnete začlenit Wikipedii do své výuky, ať už pasivně (needitačně), či aktivně (editačně), je vhodné absolvovat několik nezbytných kroků. V následujícím textu se podíváme na 5 základních, které nám pomohou nejen s uvedenou integrací Wikipedie, ale umožní nám úspěšně realizovat kurz Wikipedie na naší škole. Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.  | Jaroslav Mašek |
|
|
| |
|
27. 11. 2019 |
427 |
Mediální výchova a sociální média (1. část)
| Účelem příspěvku je poskytnout vyučujícím základních, ale zejména středních škol praktické náměty pro průřezové téma vzdělávání „mediální výchova“ a tím i přispět k vytváření mediální gramotnosti žáků. Na tento úvodní příspěvek chceme navázat tématy, která se specifičtěji zaměří na problematiku důvěry a komunikace na sociálních sítích, a nakonec i příspěvkem, který přinese aktuální data z výzkumu, který právě v ČR realizujeme.
Podíváme se na vybrané relevantní zdroje k této problematice, které mohou sloužit pro další vzdělávání učitelů v tomto průřezovém tématu (ČŠI z tematické inspekce uvádí, že se nejvíce využívá v předmětech: český jazyk, informatika, výchova k občanství / základy společenských věd a cizí jazyk). Zároveň uvedeme náměty pro aktivity přímo ve škole (často spíše pro střední školy, protože se bude jednat i o zdroje v angličtině + přidáme poznámky z pohledu didaktiky).  | Ludvík Eger |
|
|
| |
|
28. 05. 2019 |
886 |
Kritický přístup k informacím jako součást vyučování přírodovědných předmětů
| Článek je příspěvkem k diskusi nad problematikou kritického přístupu k informacím. Předkládá otázku odpovědnosti školy za schopnosti žáků kriticky posuzovat věrohodnost informací ve veřejném prostoru. Komplexní téma je zúženo na vzdělávací oblast Člověk a příroda a průřezové téma Mediální výchova.  | Zdeněk Hromádka |
|
|
| |
|
06. 05. 2019 |
819 |
Digitální dissensus
| Výklad nového pojmu, který přesně vystihuje to, k čemu zvolna dospívá vývoj společnosti ve vyspělých, dosud demokratických zemích. Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.  | Bořivoj Brdička |
|
|
| |
|
11. 03. 2019 |
1533 |
Týden s Wikipedií aneb jak se stát wikipedistou za 7 dní – část 1.: pondělí až středa
| Nepoužívejte Wikipedii pouze jako čtenáři, tvořte ji. Staňte se aktivními wikipedisty, těmi, kteří Wikipedii píší a neustále vylepšují.
Tento článek je vaším průvodcem. Během 7 dnů se postupně, pomocí stručných návodů, seznámíte se základy editace, naučíte se upravovat existující články a také vytvářet články zcela nové.  | Jaroslav Mašek |
|
|
| |
|
20. 11. 2018 |
1299 |
Paradox mediální výchovy podle Danah Boyd
| Článek shrnuje obsah přednášky šéfky výzkumu Microsoftu Danah Boyd, která se zabývá současným posunem v chápání cílů mediální výchovy, který je vyvolán vlivem online prostředí a sociálních sítí. Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.  | Bořivoj Brdička |
|
|
| |
|
07. 05. 2018 |
1779 |
Co učit v rámci digitální gramotnosti?
| Článek se na základě inspirace z ciziny snaží přiblížit obsah výuky směřující k budování obecné digitální gramotnosti. Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.  | Marie Poesová |
|
|
| |
2 komentáře |
12. 03. 2018 |
3183 |
Podpora pro výuku průřezových témat v základních školách – Mediální výchova
| Cílem materiálu je přispět ke snadnější a efektivnější integraci mediální výchovy do vybraných vzdělávacích oborů, usnadnit tvorbu učebních osnov ve školních vzdělávacích programech (podpořit výuku mediální výchovy jako samostatného vyučovacího předmětu) či jeho využití jako obsahové podpory pro různé formy školních projektů.  | Prof. PhDr. Jan Jirák, PhD. |
|
|
| |
|
10. 04. 2017 |
2037 |
CinEd – ukázkový seminář pro pedagogy
| Asociace českých filmových klubů a evropský projekt CinEd organizují ukázkový seminář pro pedagogy. Součástí semináře bude představení nabídky filmů pro školy a kulturní organizace a metodiky filmové výchovy, kterou rozvinul pařížský partner projektu – Cinematheque francaise.  | Tereza Czesany Dvořáková |
|
|
| |
|
04. 01. 2017 |
19856 |