V příspěvku se autorka zabývá otázkou rané výuky cizích jazyků. Názory odborné veřejnosti se liší. Shodují se však v tom, že ve výuce cizích jazyků záleží zejména na metodách, prostředcích a času, který je učení se jazyku věnován.
Článek se věnuje integraci dětí cizinců do vzdělávacího prostředí. V úvodu je popsán vývoj situace týkající se cizinců v ČR a základní strategie adaptace. Prostor je věnován především psychologické rovině adaptace a s ní spojeným problémům a rizikovým situacím. Důraz je kladen především na problémy spojené s odlišným mateřským jazykem.
Jak špatná znalost mateřštiny komplikuje výuku cizích jazyků, bude ukázáno na příkladech z výuky anglického a německého jazyka. Příspěvek se zaměřuje na jevy, které dělaly největší problémy v souvislosti se slovními druhy, gramatikou a syntaxí. Nastíněny jsou příčiny potíží a nechybí několik tipů pro zlepšení.