Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "literatura"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "literatura"


Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Tvoříme Wikipedii – díl 4.: Wikipedie v českém jazyce a literatuře

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

V úvodních třech dílech jsme se detailněji zabývali strukturou (díl 1.), tvorbou pomocí překladu (díl 2.) a aktualizací (díl 3.) článků na Wikipedii. Nyní je na čase podívat se na využití Wikipedie v konkrétních předmětech. V tomto dílu se zaměříme na český jazyk a literaturu.
Autor Jaroslav Mašek

Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání: Český jazyk a literatura – Minimetodiky

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání jsou určeny pro učitele českého jazyka na 1. a 2. stupni základní školy. Metodické komentáře obsahují ilustrativní úlohy k očekávaným výstupům RVP ZV na úrovni minimální, optimální a excelentní. Východiskem pro nastavení tří úrovní obtížnosti ilustrativních úloh se stala Bloomova taxonomie kognitivních cílů. Pro lepší představu a orientaci byly pro praktické využití vytvořeny Minimetodiky, které jsou k dispozici v elektronické podobě.
Autor Mgr. Ivana Kolářová

Jak si uděláme zeměkouli

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek uvádí inspirace z knihy Mileny Lukešové Jak si uděláme zeměkouli. Odkazuje na různé webové stránky, které je možné využít ve výuce nejen předmětů z oblasti Člověk a svět.
Autor Milena Lukešová

Kritické čtení - inspirace pro rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách anglického jazyka I. - teoretický úvod

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se věnuje teoretickým aspektům rozvoje čtenářské gramotnosti v hodinách cizích jazyků na 2. a 3. stupni. Je strukturován do tří částí, které postupně představují základní pojmy, dále podmínky a překážky rozvoje čtenářské gramotnosti a nakonec základní metody a techniky vhodné pro její rozvoj. Příspěvek vychází jak z domácí, tak zahraniční literatury a odkazuje také na zjištění výzkumu PISA 2009.
Autor Jana Němečková

Hrajeme si na básníky

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Popis ukázkové hodiny – 3. ročník SŠ, tematický celek: poezie přelomu století. Studenti hravou formou pochopí princip metafory. Tím rozvíjejí klíčové kompetence poznávací, kompetence k řešení problémů – tvořivost, kompetence sociální a kompetence komunikativní. Navíc dochází i k propojení rozumové a emocionální složky osobnosti, tím tedy k všestrannému rozvoji osobnosti (sebereflexe, seberealizace, kreativita). Součástí PDP jsou přílohy: PŘÍLOHA A – příprava pro vyučujícího – úvod k výuce moderní poezie, charakteristika uměleckých směrů přelomu 19. a 20. st., PŘÍLOHA B – ukázka básně P. Verlaina a V. Nezvala, PŘÍLOHA C – ukázky studentské poezie
Autor Eva Jiřičková

Jak motivovat děti ke čtení - nevyužitý rezervoár pohádek, mýtů a legend

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se věnuje zdánlivým „drobnostem“, které mohou ovlivnit pohled žáka na četbu literatury, a ukazuje jednu z konkrétních možností, jak žáky znovu získat pro četbu.
Autor Zdeněk Brom

Dílna čtení v praxi

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek popisuje dílnu čtení, kterou autor článku realizuje v rámci Systému praktické češtině. Autor se v příspěvku také zamýšlí nad problémy, které ovlivňují výuku českého jazyka, nad možnostmi ve výuce literární výchovy a nad významem četby pro žáky.
Autor Miloš Šlapal

Učím se vypravovat

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Autorka nabízí ukázku tematicky zaměřené výuky, která se uskutečnila v rámci vyučovacího předmětu matematika. Stěžejní náplň byla realizována ve třech částech (během jednoho týdne). První den proběhl 135 minutový blok (tři vyučovací hodiny), druhý a třetí den po jedné vyučovací hodině (2x45 minut). Následovala individuální práce žáků na aplikační úloze a společné vytváření sbírky úloh. Veškeré postřehy, dotazy, náměty byly řešeny při hodinách matematiky.
Autor Vladimíra Neužilová

Multikulturní výchova a metody tvořivé dramatiky v přípravě budoucích učitelů literární výchovy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek poukazuje na význam multikulturní výchovy a metod tvořivé dramatiky při výuce literatury při přípravě budoucích učitelů – studentů didaktiky. V textu je popsáno, jak spojení výchovného záměru s metodikou tvořivé dramatiky může efektivně zvyšovat čtenářské kompetence žáka, a v souvislosti s tím rozšiřovat jeho kulturní obzor i ve smyslu multikulturní výchovy.
Autor Ladislava Lederbuchová

Proč číst Michala Viewegha

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Existuje nějaký oprávněný důvod, proč zařazovat do čítanek nejvyšších ročníků ZŠ a do středoškolských antologií literatury současné autory, jejichž dílo doposud není jednoznačně zhodnoceno a jeho kvalita nebyla prověřena časem?
Autor Petr Kukal
Celkem: 11