Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "literární výchova"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "literární výchova"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Charakteristika literární postavy (rozvoj čtenářské gramotnosti)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek se zaměřuje na rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách Literární výchovy vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura u žáků 1. stupni ZŠ. Tématem hodiny je Charakteristika literární postavy. Žáci vyhledávají ve své vybrané knize charakteristické prvky dané postavy (nejčastěji si vybírají hlavní) a jejich úkolem je ji popsat. Než se však dostanou k samotnému úkolu: vysvětlíme si, jak dělíme charakteristiku postavy (vnější a vnitřní), sami si vyzkoušejí ve stručnosti charakterizovat svého spolužáka a ostatní mají za úkol ho poznat. Pomocí této motivační hry a výkladu si ucelíme dané téma, abychom se mohli začíst do vlastní knihy, a následně se pokusíme charakterizovat vlastní postavu v knize. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Lucie Tůmová

Aktivity k rozvíjení vyjadřovacích dovedností u dětí: Pohádkoví hrdinové

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek obsahuje ukázky z knihy Aktivity k rozvíjení vyjadřovacích dovedností u dětí - kapitoly k tématu práce s pohádkami a pohádkovými hrdiny.
Autor Eva Schneiderová

Co s tím slohem?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek předkládá osobitý přístup k výuce slohu od odbornice v oblasti logopedie, který byl realizován v 70. a 80. letech na základní škole pro vadně mluvící.
Autor Alžběta Peutelschmiedová

Kultura a literární výchova jako báze pro rozvíjení komunikačních kompetencí žáků

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek akcentuje vztah i význam kultury a literární výchovy jako stabilní základny pro rozvíjení komunikačních kompetencí žáků základní školy.
Autor Jana Sladová

K. H. Mácha. Prostor pro textovou interpretaci v hodinách literární výchovy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento text vznikl pro konferenci Máchův kraj v jazyce a literatuře, která proběhla ve dnech 17.-19. 11. 2010 v Ústí nad Labem v rámci projektu katedry bohemistiky PdF University J. E. Purkyně \"Vzděláváním k multikulturalitě, kompatibilitě a adaptabilitě\". Příspěvek je otištěn ve sborníku z této konference. Vzhledem k tomu, že je příspěvek recenzovaným odborným příkladem dobré praxe a že náklad sborníku byl velmi nízký, považujeme za vhodné příspěvek publikovat se souhlasem vydavatele sborníku také na Metodickém portálu www.rvp.cz, a tak jej zpřístupnit učitelům základních a středních škol.
Autor Petr Koubek

Inspirace v tvořivém myšlení

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek vymezuje základní výklad tvořivosti a připomíná roli inspirace při tvořivém myšlení. Přináší příklady osobitého napětí, tvůrčího vzplanutí významných kreativních osobností. Interpretace krásné literatury může být základnou pro tvořivé myšlení žáků.
Autor Blanka Rozehnalová

Čítanky rozvíjející čtenářskou gramotnost

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
S kolegy jsme se v uplynulém roce zabývali mimo jiné též zhodnocením čítanek pro literární výchovu, které se vyskytují na českém knižním trhu, s ohledem na jejich využitelnost pro podporu čtenářství žáků a rozvoj čtenářské gramotnosti. Stručně vás nyní seznámím s našimi závěry, zkušenostmi a doporučeními.
Autor Jana Zbirovská

Využití psychoher ve výuce literární a estetické výchovy

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou využití psychohry Mluva těla v literární a estetické výchově, při níž se žáci 1. ročníku učebního oboru učí vnímat a interpretovat neverbální citová sdělení. Trénink a rozvíjení kompetencí může napomoci lepšímu sebepoznání a případné korekci některých projevů, které mohou být nepřesně vnímány, zastřeny nebo potlačeny. Tento přístup slouží v rámci hodiny věnované pěstování kultury osobního projevu (téma – Společenská výchova).
Autor Mgr. David Ondruš

Kočky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Integrace literární výchovy, informatiky a výtvarné výchovy prostřednictvím tématu „Kočka“.
Autor Dana Bezděková

Knížka jednoho slova

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek přináší jednu z možností, jak u žáků podněcovat zájem o četbu, zvyšovat čtenářskou gramotnost, čtení s porozuměním. Prací ve dvojici poskytujeme příležitost i pomalým a slabším čtenářům k dosažení výsledku a získání ocenění. Výsledným produktem je vlastní knížka složená z textů nejrůznějších autorů, která bude určitě zaujímat přední místo v domácí knihovničce každého žáka.
Autor Žaneta Hrdličková
Celkem: 20