Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Azylový dům
| Na základě modelové situace "Azylového domu" se žáci učí komunikaci, resp. argumentaci, seznamují se s životem jiných etnik a seznamují se s právními normami, které uvádějí důvody udělení/neudělení azylu v ČR.
Přípravu lze upravovat dle vlastních potřeb i počtu žáků a doplnit o další aktivity v rámci tématu Multikulturní společnost. Materiály lze čerpat například ze stránek Člověk v tísni nebo ho propojit s projektem Jeden svět.  | Petra Slámová |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
14. 11. 2012 |
6311 |
Imagine that...
| Pomocí lekce se žáci zamýšlejí nad životem handicapovaných spoluobčanů, jenž může být v mnoha ohledech plnohodnotnější, než se obvykle domníváme. Žáci se také učí vyjádřit slovně své emoce a pracují s představou, že se taková situace může přihodit každému z nás.  | Pavla Herbstová |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
19. 11. 2012 |
5694 |
Nebezpečné obrázky
| Jakými způsoby lze negativně zobrazovat skupinu osob? V čem spočívá síla obrazů a karikatur v novinách a časopisech? Proč je takové zobrazování nepřijatelné a nebezpečné z hlediska lidských práv?  | Naši nebo cizí? |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
11. 12. 2012 |
5238 |
Okamžik rozhodnutí
| V roce 2016 vydal ostravský PANT, z. s., v edici Moderní dějiny (pozn.: stejné označení nese i vzdělávací portál PANTu www.modernidejiny.cz) publikaci s názvem Okamžik rozhodnutí – životní volby ve zlomovém okamžiku dějin 20. století. Editory textu byli Petr Šimíček a Jiří Sovadina. Kniha je po úvodním slovu rozdělena na odborné texty (Petr Pithart, Jiří Pernes, Josef Mlejnek jr., Dalibor Vácha, Jiří Padevět, Milan Hes, Jan Urban a Ivan Binar), pracovní listy pro žáky a studenty (Jiří Sovadina, Petr Šimíček, Milan Hes) a doplňkové prameny ke studiu a interpretaci. V proběhlém webináři Milan Hes představil fenomén ukrývaných osob během druhé světové války. Níže uvedený text doprovází webinář po teoretické stránce. Praktická metodická inspirace byla součástí živého vystoupení.  | Mgr. Milan Hes Ph.D. |
Informativní příspěvek
|
|
|
|
|
26. 09. 2017 |
6597 |
Inspirativní projekty podporující výuku k aktivnímu občanství
| Článek představuje sedm zajímavých projektů podpořených z OP VK, jejichž výstupy mohou přispět k podpoře a rozvoji aktivního občanství u žáků. Každý projekt je představen pomocí krátké anotace, jejíž součástí jsou odkazy na volně dostupné materiály.  | Mgr. Alena Hesová |
Informativní příspěvek
|
|
|
|
|
04. 12. 2013 |
8096 |
Studentská konference „Meze svobody“
| Příspěvek je pozvánkou na konferenci Meze svobody / Free2choose zaměřenou na lidská práva a jejich vztah k dnešku, hierarchii lidských práv, lidská práva a extremismus a souvislost lidských práv s postavením uprchlíků.  | Marie Zahradníková |
Informativní příspěvek
|
|
|
|
|
03. 11. 2015 |
2128 |
Projekt Meze svobody / Free2choose
| Článek informuje o základních aktivitách projektu Meze svobody, který vede žáky k pochopení důležitosti dodržování lidských práv a předcházení projevů extremismu. Současně nabízí v příloze metodický materiál pro práci s těmito tématy.
 | Marie Zahradníková |
Informativní příspěvek
|
|
|
|
|
23. 12. 2014 |
5091 |
Co to jsou politická práva?
| V rámci lekce žáci získají základní informace o politických právech (jejich základní definice a reálné příklady) a poté budou na konkrétních případech poměřovat jednotlivá politická práva. V rámci lekce by měli porozumět tomu, jak důležitá jsou politická práva pro fungování demokratické společnosti a jak nesnadnou roli mají často při poměřování jednotlivých práv soudci. Pracovat budou se skutečnými soudními případy zachycenými v novinářských textech.
Žáci budou pracovat individuálně, ve dvojicích a především v malých skupinách. Součástí hodiny je i prezentace skupinové práce.  | Jitka Vlachová & Michal Urban |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
12. 02. 2013 |
5160 |
Dětská práva
| Žáci si uvědomí svá práva, ale i povinnosti. Pochopí „hranice“ svých práv. Seznámí se s dokumentem Úmluva o právech dítěte.  | Jana Kopúnová |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
24. 01. 2013 |
9304 |
Zákonodárný proces v Česku a veto zákona o sociálně-právní ochraně dětí
| Prostřednictvím práce s textem se žáci seznámí s procesem vzniku zákonů v ČR, na příkladu zákona o sociálně-právní ochraně dětí vetovaného prezidentem ČR si postup ověří a zamyslí se nad (ne)výhodami ústavní a pěstounské péče.  | Iva Tajšlová, COV |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
17. 01. 2013 |
5336 |