Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "kurikulum"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "kurikulum"

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jesle a mateřské školy ve Francii

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o jeslích a mateřských školách ve Francii. Popisuje organizaci mateřské školy a jeslí, kvalifikaci personálu a dále se zabývá kurikulem. Článek poskytuje inspiraci pro zavedení nových forem péče do české praxe. Pro tuto inspiraci byl vybrán jako příklad francouzská denní péče, jeselská péče a mateřské školy. Francie je zemí s vysokou plodností a podílem rodin se třemi a více dětmi a je také zemí s vysokým zapojením žen-matek na trhu práce. Je tomu tak proto, že ve Francii existuje velmi rozvinutý systém nerodinné péče o děti v kolektivních zařízeních. Je zde také velmi efektivně propracován systém financování a kontroly služeb péče. Myslím si, že z toho důvodu je článek aktuální, zejména v současné době, kdy se řeší problém slaďování rodinných a pracovních povinností. Zajímavý je také popis francouzského kurikula v MŠ, které je odlišné od českého. Pro čtenáře může být přínosné také informace o kvalifikaci učitelek mateřských škol, neboť je v současné době na ni kladen důraz i u nás.
Autor Lucie Zormanová

Porovnání pojetí vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura ve vzdělávacích programech

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek popisuje proměny vzdělávací oboru Český jazyk a literatura. Konkrétně byla porovnávána východika, pojetí a cíle, členění a rozpracování vzdělávacího obsahu v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a ve Vzdělávacím programu Základní škola.
Autor Alena Hesová

Pojem CLIL

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
První kapitola publikace Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií vymezuje základní pojmy CLILu, bilingvní výuku a další formy jazykového vzdělávání. Přináší informace o důvodech vzniku těchto forem vzdělávání. Poukazuje na specifika, výhody a možná úskalí CLILu v českém prostředí a naznačuje směr, kterým se CLIL na počátku 21. století ubírá.
Autor Tereza Šmídová

CLIL a Rámcové vzdělávací programy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek seriálu Implementace CLILu do české školy z 5. kapitoly příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. st. ZŠ ukazuje, jak Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) umožňuje integraci jazyka a nejazykového předmětu. Stěžejní koncept CLILu 4C´s odpovídá hlavním principům, které právě RVP ZV podporuje. Kapitola odpovídá na základní otázky: co rozumíme pod pojmem integrace a co je předmětem integrované výuky formou CLILu. Přináší náměty na propojení vzdělávacích obsahů ve školních vzdělávacích programech a v obecné rovině se zamýšlí nad tím, jak CLIL výuka přispívá k rozvoji klíčových kompetencí.
Autor Tereza Šmídová

Propojení klíčových kompetencí – příklady ze zahraničí

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se zabývá propojením klíčových kompetencí s jednotlivými vzdělávacími obory. Situace v České republice je zde srovnána s konkrétními příklady vymezení klíčových kompetencí v kurikulárních dokumentech Finska a Anglie.
Autor Šárka Václavíková

Vzpomínková výročí a výuka dějepisu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek analyzuje funkci vzpomínkových výročí ve výuce dějepisu.
Autor Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.

Anglické předškolní vzdělávání očima učitelky

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek jsem napsala na základě svého pobytu v rámci projektu „Učitelé na zkušené“ realizovaného organizací ALVIT-INOVACE A VZDĚLÁVÁNÍ, s. r. o., spolufinancovaného z ESF. Zde členové realizačního týmu a účastnice projektu, což byly učitelky mateřských škol, měli možnost pobývat na dvou mateřských školách. Pracovní stáž probíhala ve městě Lancaster v těchto dvou institucích: LMC Treetops Nursery a Bowerham Primary and Nursery School. Tento článek vznikl na základě zde provedeného pozorování, rozhovorů s učiteli a učitelkami, účastnicemi, analýzou materiálů o vzdělávání, které jsme zde dostali, na základě školení od zde pracujících učitelek, kterého se nám dostalo, a také na základě pedagogických dokumentů a metodických příruček užívaných v Anglii a Velké Británii.
Autor Lucie Zormanová

Nizozemské předškolní vzdělávání z perspektivy české učitelky

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek jsem napsala na základě svého pobytu v rámci projektu „Učitelé na zkušené“ realizovaného organizací ALVIT-INOVACE A VZDĚLÁVÁNÍ, s. r. o., spolufinancovaného z ESF. Zde členové realizačního týmu a účastnice projektu, což byly učitelky mateřských škol, měli možnost pobývat na dvou mateřských a základních školách. Pracovní stáž probíhala v městě Leuwardeen v těchto dvou institucích: Samen Groot Brengen, Wynwizer. Tento článek vznikl na základě zde provedeného pozorování, rozhovorů s učiteli a učitelkami, účastnicemi, analýzou materiálů o vzdělávání, které jsme zde dostali, na základě školení od zde pracujících učitelek, kterého se nám dostalo, a také na základě pedagogických dokumentů užívaných v Nizozemí.
Autor Lucie Zormanová

Dánské preprimární vzdělávání očima české učitelky

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek jsem napsala na základě svého pobytu v rámci projektu „Učitelé na zkušené“ realizovaného organizací ALVIT-INOVACE A VZDĚLÁVÁNÍ, s. r. o., spolufinancovaného z ESF. Zde členové realizačního týmu a účastnice projektu, což byly učitelky mateřských škol, měli možnost pobývat v mateřské škole. Pracovní stáž probíhala v této instituci: Bornenes Kontor. Tento článek vznikl na základě zde provedeného pozorování, rozhovorů s učiteli a učitelkami, účastnicemi, analýzou materiálů o vzdělávání, které jsme zde dostali, na základě školení od zde pracujících učitelek, kterého se nám dostalo, a také na základě pedagogických dokumentů užívaných v Dánsku.
Autor Lucie Zormanová

Estonské předškolní vzdělávání očima české učitelky

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek jsem napsala na základě mého pobytu v rámci projektu „Učitelé na zkušené“ realizovaného organizací ALVIT-INOVACE A VZDĚLÁVÁNÍ, s. r. o., spolufinancovaného z ESF. Zde členové realizačního týmu a účastnice projektu, což byly učitelky mateřských škol, měli možnost pobývat na mateřské škole. Pracovní stáž probíhala v Sookure Lasteaed v Paide. Tento článek vznikl na základě zde provedeného pozorování, rozhovorů s učiteli a učitelkami, účastnicemi, analýzou materiálů o vzdělávání, které jsme zde dostali, na základě školení od zde pracujících učitelek, kterého se nám dostalo, a také na základě pedagogických dokumentů užívaných v Estonsku.
Autor Lucie Zormanová
Celkem: 27