Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Kurikulum pro mateřskou školu - Švédsko
| Příspěvek obsahuje zkrácenou verzi překladu vzdělávacího programu mateřských škol ve Švédsku, vydaného v roce 1998. Švédské kurikulum je přímou součástí školského zákona. Je všeobecně závazné (nahrazuje dosavadní směrnice, které měly charakter doporučení) a je velmi rámcové. Řeší zejména obecné koncepční otázky práce předškolních institucí a předškolního vzdělávání: stanovuje hlavní cíle vzdělávání, úkoly, které má mateřská škola plnit, požadavky na práci pedagogů a jejich odpovědnost. Problém vlastního vzdělávacího obsahu neřeší, stručně charakterizuje pouze očekávané výstupy. Je příkladem kurikula, jehož východiska i zásady se v mnohém shodují s těmi, na nichž je postaven náš Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.  | Kateřina Smolíková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
23. 08. 2004 |
10514 |
Principy předškolního kurikula, na kterých je postaven RVP PV
| •Předškolní kurikulum (formulované prostřednictvím RVP PV) je velmi obecné, protože jen tak může být dynamické a dávat dost prostoru pedagogům pro jeho užití v různých podmínkách (tvorba vlastních školních a třídních programů).  | Kateřina Smolíková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
19. 08. 2004 |
13320 |
Trendy v přírodovědném vzdělávání
| Článek naznačuje, k jakému posunu dochází v přírodovědném vzdělávání a jakým způsobem je tento posun zohledňován v nově vytvářených kurikulárních (školských) dokumentech z hlediska cílů, obsahu a metod přírodovědného vzdělávání.  | Jan Maršák |
Informativní příspěvek
|
|
|
|
|
12. 12. 2006 |
16494 |
Velká Británie diskutuje o zahrnutí ateismu do školní výuky
| Do britského kurikula by se dle požadavků odborníků měla vedle dalších předmětů zařadit i výuka o ateismu. Nový školní předmět by mohl být zařazen do výuky již na prvních stupních základních škol.  | Julie Ravingerová |
Informativní příspěvek
|
|
|
|
|
17. 08. 2009 |
4174 |
Zkušenosti s tvorbou školního vzdělávacího programu v rámci projektu Kurikulum životních dovedností škol podporujících zdraví
| Příspěvek se věnuje tvorbě školního vzdělávacího programu tak, jak k němu přistoupila Základní škola Karviná – Hranice. Pedagogický sbor, který se na tvorbě ŠVP podílel, pracoval ve dvou směrech. Učitelé jednak promýšleli specifikaci učiva, jednak se zaměřili na práci s klíčovými kompetencemi. Ty následně porovnali s klíčovými kompetencemi uvedenými v RVP ZV. Učivo by mělo být prostředkem k získání a rozvíjení klíčových kompetencí. Škola se při tvorbě ŠVP zabývala samotnou výukou – zejména jejími cíli, obsahem a vyhodnocováním její efektivity.  | Bohumil Zmrzlík |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
09. 09. 2004 |
7021 |
Pojetí výuky zeměpisu (geografie) v britském kurikulu
| Článek je překladem britského geografického kurikula pro stupeň KS 3 (žáci ve věku 11 - 14 let)  | Jaroslav Vávra |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
04. 09. 2006 |
46395 |
Den ve finské škole, aneb Škola jako zdroj dovedností a duševní pohody
| Reportáž ze Strömbergovy základní školy, která uplatňuje principy Freinetovy pedagogiky, byla uveřejněna na stránkách www.virtualfinland.fi, provozovaných finským Ministerstvem pro komunikaci a kulturu. Jedná se o autentický popis typického školního dne.  | Salla Korpela |
Informativní příspěvek
|
|
|
|
|
08. 11. 2006 |
6074 |
Přírodovědná gramotnost – srovnávací analýza, 1. část
| První část srovnávací analýzy se týká pojmu přírodovědné gramotnosti v kurikulárních dokumentech vybraných zemí: Česká republika, Anglie, Skotsko, Irská republika, Finsko, Belgické království – Vlámská komunita, Slovenská republika.  | RNDr. Jan Maršák, CSc. |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
03. 03. 2011 |
9757 |
Přírodovědná gramotnost – srovnávací analýza, 2. část
| Druhá část srovnávací analýzy se týká pojmu přírodovědné gramotnosti v kurikulárních dokumentech vybraných zemí: Kanada, USA. Předkládá závěry plynoucí ze srovnávací analýzy, tabulku srovnání v užívání pojmu přírodovědná gramotnost ve vybraných zemích a citované a použité zdroje.  | RNDr. Jan Maršák, CSc. |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
1 komentář |
04. 03. 2011 |
8101 |
Studie k problematice matematické gramotnosti v základním vzdělávání – 3. část
| Článek přináší třetí, závěrečnou část studie k problematice matematické gramotnosti v základním vzdělávání. Shrnuje analýzu matematické gramotnosti RVP ZV a předkládá doporučení pro inovaci kurikula. Přiložena je též literatura k tématu. Text byl převzat z publikace Gramotnosti ve vzdělávání: Soubor studií. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011.  | Výzkumný ústav pedagogický v Praze |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
10. 11. 2011 |
4861 |