Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "kurikulum"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "kurikulum"

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Principy předškolního kurikula, na kterých je postaven RVP PV

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
•Předškolní kurikulum (formulované prostřednictvím RVP PV) je velmi obecné, protože jen tak může být dynamické a dávat dost prostoru pedagogům pro jeho užití v různých podmínkách (tvorba vlastních školních a třídních programů).
Autor Kateřina Smolíková

Kurikulum pro mateřskou školu - Švédsko

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek obsahuje zkrácenou verzi překladu vzdělávacího programu mateřských škol ve Švédsku, vydaného v roce 1998. Švédské kurikulum je přímou součástí školského zákona. Je všeobecně závazné (nahrazuje dosavadní směrnice, které měly charakter doporučení) a je velmi rámcové. Řeší zejména obecné koncepční otázky práce předškolních institucí a předškolního vzdělávání: stanovuje hlavní cíle vzdělávání, úkoly, které má mateřská škola plnit, požadavky na práci pedagogů a jejich odpovědnost. Problém vlastního vzdělávacího obsahu neřeší, stručně charakterizuje pouze očekávané výstupy. Je příkladem kurikula, jehož východiska i zásady se v mnohém shodují s těmi, na nichž je postaven náš Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Autor Kateřina Smolíková

Zkušenosti s tvorbou školního vzdělávacího programu v rámci projektu Kurikulum životních dovedností škol podporujících zdraví

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se věnuje tvorbě školního vzdělávacího programu tak, jak k němu přistoupila Základní škola Karviná – Hranice. Pedagogický sbor, který se na tvorbě ŠVP podílel, pracoval ve dvou směrech. Učitelé jednak promýšleli specifikaci učiva, jednak se zaměřili na práci s klíčovými kompetencemi. Ty následně porovnali s klíčovými kompetencemi uvedenými v RVP ZV. Učivo by mělo být prostředkem k získání a rozvíjení klíčových kompetencí. Škola se při tvorbě ŠVP zabývala samotnou výukou – zejména jejími cíli, obsahem a vyhodnocováním její efektivity.
Autor Bohumil Zmrzlík

Pojetí výuky zeměpisu (geografie) v britském kurikulu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek je překladem britského geografického kurikula pro stupeň KS 3 (žáci ve věku 11 - 14 let)
Autor Jaroslav Vávra

Den ve finské škole, aneb Škola jako zdroj dovedností a duševní pohody

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Reportáž ze Strömbergovy základní školy, která uplatňuje principy Freinetovy pedagogiky, byla uveřejněna na stránkách www.virtualfinland.fi, provozovaných finským Ministerstvem pro komunikaci a kulturu. Jedná se o autentický popis typického školního dne.
Autor Salla Korpela

Trendy v přírodovědném vzdělávání

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek naznačuje, k jakému posunu dochází v přírodovědném vzdělávání a jakým způsobem je tento posun zohledňován v nově vytvářených kurikulárních (školských) dokumentech z hlediska cílů, obsahu a metod přírodovědného vzdělávání.
Autor Jan Maršák

Velká Británie diskutuje o zahrnutí ateismu do školní výuky

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Do britského kurikula by se dle požadavků odborníků měla vedle dalších předmětů zařadit i výuka o ateismu. Nový školní předmět by mohl být zařazen do výuky již na prvních stupních základních škol.
Autor Julie Ravingerová

Přírodovědná gramotnost – srovnávací analýza, 1. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
První část srovnávací analýzy se týká pojmu přírodovědné gramotnosti v kurikulárních dokumentech vybraných zemí: Česká republika, Anglie, Skotsko, Irská republika, Finsko, Belgické království – Vlámská komunita, Slovenská republika.
Autor RNDr. Jan Maršák, CSc.

Přírodovědná gramotnost – srovnávací analýza, 2. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Druhá část srovnávací analýzy se týká pojmu přírodovědné gramotnosti v kurikulárních dokumentech vybraných zemí: Kanada, USA. Předkládá závěry plynoucí ze srovnávací analýzy, tabulku srovnání v užívání pojmu přírodovědná gramotnost ve vybraných zemích a citované a použité zdroje.
Autor RNDr. Jan Maršák, CSc.

Studie k problematice matematické gramotnosti v základním vzdělávání – 3. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek přináší třetí, závěrečnou část studie k problematice matematické gramotnosti v základním vzdělávání. Shrnuje analýzu matematické gramotnosti RVP ZV a předkládá doporučení pro inovaci kurikula. Přiložena je též literatura k tématu. Text byl převzat z publikace Gramotnosti ve vzdělávání: Soubor studií. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011.
Autor Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Celkem: 41