Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zkušenosti s tvorbou školního vzdělávacího programu v rámci projektu Kurikulum životních dovedností škol podporujících zdraví
| Příspěvek se věnuje tvorbě školního vzdělávacího programu tak, jak k němu přistoupila Základní škola Karviná – Hranice. Pedagogický sbor, který se na tvorbě ŠVP podílel, pracoval ve dvou směrech. Učitelé jednak promýšleli specifikaci učiva, jednak se zaměřili na práci s klíčovými kompetencemi. Ty následně porovnali s klíčovými kompetencemi uvedenými v RVP ZV. Učivo by mělo být prostředkem k získání a rozvíjení klíčových kompetencí. Škola se při tvorbě ŠVP zabývala samotnou výukou – zejména jejími cíli, obsahem a vyhodnocováním její efektivity.  | Bohumil Zmrzlík |
|
|
| |
|
09. 09. 2004 |
6639 |
Principy předškolního kurikula, na kterých je postaven RVP PV
| •Předškolní kurikulum (formulované prostřednictvím RVP PV) je velmi obecné, protože jen tak může být dynamické a dávat dost prostoru pedagogům pro jeho užití v různých podmínkách (tvorba vlastních školních a třídních programů).  | Kateřina Smolíková |
|
|
| |
|
19. 08. 2004 |
12539 |
Kurikulum pro mateřskou školu - Švédsko
| Příspěvek obsahuje zkrácenou verzi překladu vzdělávacího programu mateřských škol ve Švédsku, vydaného v roce 1998. Švédské kurikulum je přímou součástí školského zákona. Je všeobecně závazné (nahrazuje dosavadní směrnice, které měly charakter doporučení) a je velmi rámcové. Řeší zejména obecné koncepční otázky práce předškolních institucí a předškolního vzdělávání: stanovuje hlavní cíle vzdělávání, úkoly, které má mateřská škola plnit, požadavky na práci pedagogů a jejich odpovědnost. Problém vlastního vzdělávacího obsahu neřeší, stručně charakterizuje pouze očekávané výstupy. Je příkladem kurikula, jehož východiska i zásady se v mnohém shodují s těmi, na nichž je postaven náš Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.  | Kateřina Smolíková |
|
|
| |
|
23. 08. 2004 |
9823 |
Propojení klíčových kompetencí – příklady ze zahraničí
| Příspěvek se zabývá propojením klíčových kompetencí s jednotlivými vzdělávacími obory. Situace v České republice je zde srovnána s konkrétními příklady vymezení klíčových kompetencí v kurikulárních dokumentech Finska a Anglie.  | Šárka Václavíková |
|
|
| |
|
18. 01. 2010 |
5327 |
Pojetí výuky zeměpisu (geografie) v britském kurikulu
| Článek je překladem britského geografického kurikula pro stupeň KS 3 (žáci ve věku 11 - 14 let)  | Jaroslav Vávra |
|
|
| |
|
04. 09. 2006 |
44703 |
Průřezová témata ve školním vzdělávacím programu – zkušenosti z pilotních gymnázií
| Příspěvek přináší zkušenosti se zpracováním průřezových témat ve ŠVP v pilotních gymnáziích.  | Markéta Pastorová |
|
|
| |
|
05. 06. 2009 |
11587 |
Přírodovědná gramotnost – srovnávací analýza, 1. část
| První část srovnávací analýzy se týká pojmu přírodovědné gramotnosti v kurikulárních dokumentech vybraných zemí: Česká republika, Anglie, Skotsko, Irská republika, Finsko, Belgické království – Vlámská komunita, Slovenská republika.  | RNDr. Jan Maršák, CSc. |
|
|
| |
|
03. 03. 2011 |
8641 |
Studie k problematice matematické gramotnosti v základním vzdělávání – 3. část
| Článek přináší třetí, závěrečnou část studie k problematice matematické gramotnosti v základním vzdělávání. Shrnuje analýzu matematické gramotnosti RVP ZV a předkládá doporučení pro inovaci kurikula. Přiložena je též literatura k tématu. Text byl převzat z publikace Gramotnosti ve vzdělávání: Soubor studií. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011.  | Výzkumný ústav pedagogický v Praze |
|
|
| |
|
10. 11. 2011 |
4262 |
Kurikulum – základní pilíř vzdělávání
| Článek pojednává o termínu kurikulum. Zabývá se zavedením tohoto pojmu do české pedagogiky. Nahlíží na jeho komplexní význam, uvádí různé podoby kurikula a shrnuje podstatné otázky vztahující se k tvorbě kurikula.  | Šárka Mikesková |
|
|
| |
|
14. 05. 2012 |
23924 |
Pojem CLIL
| První kapitola publikace Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií vymezuje základní pojmy CLILu, bilingvní výuku a další formy jazykového vzdělávání. Přináší informace o důvodech vzniku těchto forem vzdělávání. Poukazuje na specifika, výhody a možná úskalí CLILu v českém prostředí a naznačuje směr, kterým se CLIL na počátku 21. století ubírá.  | Tereza Šmídová |
|
|
| |
|
30. 04. 2013 |
8813 |