Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "kurikulární reforma"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "kurikulární reforma"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Reforma přináší větší autonomii, ale …

Základní umělecké vzdělávání
Informativní příspěvek
O tom, co by měla přinést reforma v základních uměleckých školách, jsme mluvili s Jiřím Stárkem, který je hlavním manažerem projektu Pilot ZUŠ a současně ředitelem ZUŠ Praha 10 – Hostivař.
Autor Zoja Franklová

Nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V souladu s § 3 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, stanovuje vláda nařízením č. 211/2010 Sb. soustavu oborů vzdělání a podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání. Toto nové nařízení vlády nahrazuje dosavadní právní úpravu obsaženou v nařízení vlády č. 689/2004 Sb. a současně zohledňuje změny v soustavě oborů vzdělání vyvolané realizací čtvrté, závěrečné etapy kurikulární reformy vzdělávací soustavy. Nařízení vlády č. 211/2010 Sb. nabývá účinnosti dnem 31. srpna 2010.
Autor Mgr. Zdeněk Pracný

Projekt Kurikulum S pomáhá středním odborným školám v jejich reformě

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
Tříletý národní projekt Kurikulum S - Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání realizuje MŠMT s Národním ústavem odborného vzdělávání. Hlavní náplní projektu je přímá bezplatná pomoc učitelům středních odborných škol s kurikulární reformou – s tvorbou, zaváděním a inovací školních vzdělávacích programů (ŠVP). Pro snadnou dostupnost této pomoci byla v jednotlivých krajích zřízena regionální konzultační centra, která pro pedagogy pořádají vzdělávací akce a poskytují jim konzultace a metodické rady. Mezi další aktivity projektu patří sledování výuky ŠVP na pilotních školách, rozvoj sociálního partnerství v odborném vzdělávání a příprava profilové části maturitní zkoušky.
Autor Mgr. Lucie Šnajdrová

Jak jsme ve Švédsku vytvářeli společně sdílenou představu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Rozsáhlý teoretický článek podrobně mapuje a hodnotí kurikulární reformu švédského školství započatou v 1. polovině 90. let, zejména se zřetelem k jejím úskalím.
Autor Joakim Lövgren

Irové dokumentují reformu fotografováním

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Irské základní školy dokumentují své příběhy, jak se jim daří po deseti letech od zahájení kurikulární reformy.
Autor Julie Ravingerová

Sebehodnocení školy a školní vzdělávací program

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příklad dobré praxe je ukázkou vzájemného propojení připravenosti a stavu školy vzhledem ke kurikulární reformě.
Autor Mgr. František Lufinka

Postavení zeměpisu v rámci ŠVP

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Ve školním roce 2007/2008 byla zahájena kurikulární transformace školského systému pro základní vzdělávání, která umožňuje školám nadpředmětový přístup ke vzdělávání. Vzdělávací obsah je v RVP ZV rozdělen do 9 oblastí, obor Zeměpis byl společně se vzdělávacími obory Fyzika, Chemie a Přírodopis zařazen do oblasti Člověk a příroda. Zeměpis (geografie) je ale komplexní vědní disciplínou, která má jak přírodovědný, tak i společenskovědní charakter, proto má také ve školní praxi přímou vazbu na vzdělávací oblast Člověk a společnost (obory Dějepis a Výchova k občanství) a nepřímou vazbu na další vzdělávací oblasti. Zeměpis tak v RVP ZV vytváří možnosti pro integraci vzdělávacích obsahů některých vzdělávacích oborů a prostor pro realizaci výuky tematických okruhů průřezových témat. Vzhledem k těmto okolnostem je jeho postavení a zařazení na školách v rámci ŠVP velmi různorodé a v rámci oborů specifické. Budou prezentovány různé modely předmětového zařazení zeměpisu v rámci školních vzdělávacích programů na vybraných školách v Plzeňském kraji. Příspěvek by měl odhalit, ve kterých oblastech vzdělávání by mohlo docházet k posilování interdisciplinární a integrační pozice zeměpisu.
Autor Zuzana Houdková

Vývoj školské politiky v procesu transformace vzdělávacích systémů České republiky a Polska

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Jedním z prvořadých úkolů v procesu transformace na ekonomicky vyspělou a demokraticky uspořádanou občanskou společnost je zásadní proměna školství. V této práci zkoumáme reálné efekty transformačních procesů vzdělávacích systémů České republiky a Polska, jejichž podstatou jsou změny jako důsledek akcí usměrňovaných školskou politikou těchto států, jejich cílevědomého, racionálního či iracionálního působení na vývojový proces.
Autor Jan Voda

Rada Evropy a moderní výuka dějepisu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V úvodu příspěvku se autor věnuje přístupu Rady Evropy k výuce dějepisu. Prostřednictvím nového pojetí osnov pro výuku dějepisu by mělo dojít k posílení vzájemného porozumění a důvěry mezi národy. Důraz by měl být kladen na dějiny 20. století. Žáci by se měli učit se získanými informacemi pracovat, kriticky je posuzovat a vytvářet si vlastní názory a postoje. V závěru se autor věnuje pojetí vzdělávacího oboru Dějepis v RVP ZV.
Autor Jan Boněk

Návaznost ve vzdělávání z pohledu klíčových kompetencí

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Klíčové kompetence pojmenovávají, co je předpokladem spokojenosti a úspěchu v současném světě, v osobním životě i ve sféře profesní, resp. co by jedinec měl vědět, znát, dokázat, zvládat, jak by se měl chovat, vystupovat a projevovat. Směřování k těmto kompetencím je integrujícím prvkem vzdělávání na všech úrovních. Toto společné směřování umožňuje stanovovat společné vzdělávací cíle, a tím zajišťovat plynulou návaznost všech etap vzdělávání.
Autor Kateřina Smolíková
Celkem: 10