Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "kreativita"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "kreativita"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Tvůrčí hlediska hudebně poslechových aktivit

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
věda a výzkum
Příspěvek přibližuje některé problematické partie hudebně výchovné praxe související s kreativní stránkou hudebního poslechu.
Autor Petr Drkula

Proč nemají žáci rádi školu?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek shrnuje argumenty profesora kognitivní psychologie na University of Virginia Daniela Willinghama o tom, proč žáci často nemají školu rádi.
Autor Bořivoj Brdička

Co je podstatou kreativity?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek shrnuje teoretické závěry výzkumu souvislosti mezi kreativitou a vzděláváním, který pro OECD v roce 2009 dokončil François Taddei působící v Centre for Research and Interdisciplinarity, Medicine Faculty, Paris Descartes University.
Autor Bořivoj Brdička

Rozšiřující výuka figurálních studií

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou způsobu podchycení zájmu studentů o vlastní rozvoj tvůrčích schopností, o zvýšení úrovně vlastních vyjadřovacích dovedností, kdy studenti ze svého zájmu touží rozvinout a povýšit své výtvarné dovednosti, konfrontovat své nápady s druhými, s názorem zkušeného učitele, společně studují kresbu figury člověka a portrétu nad rámec časových možností Školního vzdělávacího programu. Současně se u nich rozvíjejí klíčové kompetence k řešení problému, kompetence sociální a personální, kompetence k učení a kompetence komunikativní.
Autor ak. malíř Jiří Studnička

Výtvarné studie tvořené ve volné krajině

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou intenzivní práce skupiny žáků, kteří řeší společný problém osvobozeni od návyků na školní způsoby práce od zvonění ke zvonění. Volně přijímají podněty, které jim poskytuje bezprostřední setkání s reálnou přírodou, snaží se postihnout prchavé vjemy bez omezujících vlivů vazby na technologii svého studijního zaměření. Dochází k rozvíjení kompetencí k osobitému řešení problému vlastní tvorby nebo naopak kompetencí komunikačních v případě, že daný problém může řešit více jedinců společně. Tím, že výuka probíhá mimo školu, vyvstává i nutnost postarat se společně o využití času k práci i volného času a tím se rozvíjí i klíčová kompetence sociální a personální směřující k výraznému osobnímu sblížení skupiny navzájem i směrem k doprovázejícím pedagogům.
Autor ak. malíř Jiří Studnička

Algoritmická kompozice v krajině hudební výchovy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek naznačuje didaktické možnosti jedné z aktuálních tendencí uměleckého vyjadřování - algoritmické kompozice - jako prostředku hudebně výchovné práce.
Autor Petr Drkula

Pronikavost umělecké tvorby jako základní orientace hudební výchovy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tvořivost by měla představovat jeden z pilířů hudební výchovy, která je podle B. Reimera ve svém jádru také zvláštní formou společenského projevu a komunikace. O tom vypovídají také tvrzení R. M. Schafer a I. Lawrence, která nás i ve shodě s Reimerem ujišťují o tom, že její rovnocenné postavení v mezích hudební pedagogiky není dosud zcela nepochybné.
Autor Petr Drkula

Za hranice všednosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Tvořivá aplikace stávajících poznatků, vytváření a modelování situací, tvůrčí vyjádření požadovaného úkolu dramatickou formou.
Autor Petr Šusta

Inspirace body-artem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Děti se pomocí výtvarné techniky body-artu seznamují s různými částmi těla a rozvíjí vnímání vlastního těla.
Autor Petra Vondrová

Pojetí výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Výtvarné činnosti představují samozřejmou a nezbytnou součást ve vzdělávacím programu v prostředí mateřské školy. Autorka se zamýšlí nad tím, jaký prostor skýtá RVP PV výtvarným činnostem, resp. jaké místo zaujímají ve vzdělávacím obsahu. Rozpracovává vzdělávací obsah v jednotlivých oblastech z hlediska výtvarných technik a témat, uvádí inspirační zdroje i praktické ukázky možné vzdělávací nabídky.
Autor Petra Vondrová
Celkem: 61