Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "kooperativní učení"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "kooperativní učení"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Svobodné strukturování a jeho význam ve vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Jsme zvyklí své úvahy zaznamenávat lineárně a vedeme k tomu i další generace. To, jaký přínos nám může nabídnout alternativní způsob zápisu, zkoumám na konkrétních pracích dětí na prvním stupni v aplikaci OrgPad. OrgPad přichází s novým způsobem zaznamenávání myšlenek, jehož východiskem je naprostá volnost ve strukturování. Přesto nás však vede k řádu, protože nám nastavuje zrcadlo. Sleduje naše asociace, na které můžeme nahlížet a v duchu pedagogického konstruktivismu s nimi dále pracovat, konkrétně např. v interdisciplinárně pojatém projektovém vyučování. Článek se tedy snaží stručně nastínit význam využití svobodného strukturování ve školní praxi.
Autor Barbora Jeřábková

CLIL: Příprava jahodového koláče

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jak jednoduše žáky naučit porozumět psaným instrukcím, ještě k tomu v cizím jazyce? Motivací může být soutěž v pečení koláče, jež díky aktivnímu zapojení všech v týmové roli přinese sladkou odměnu. Žáci se učí nejen vhodnému pracovnímu postupu, ale také společenské etiketě při společném stolování. Tento plán spolu s dalšími naleznete v online příručce Cizí jazyky napříč předměty 2. st. ZŠ na http://clil.nuv.cz.
Autor Eva Seidlová

Téma Podzim ve 2. třídě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek popisuje tematický blok na téma Podzim ve 2. třídě v časovém rozsahu 6 hodin. Blok propojuje učivo ve vzdělávacích oblastech Člověk a jeho svět, Matematika a její aplikace, Umění a kultura, Jazyk a jazyková komunikace a Člověk a svět práce. Práce je naplánovaná tak, aby žáci byli co nejvíce aktivní.
Autor Jitka Zukalová

Pojetí, principy a cíle CLIL výuky

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tímto článkem otevíráme metodologii CLILu, která přispěje všem učitelům, kteří chtějí CLIL prakticky vyzkoušet ve svých hodinách. V deváté kapitole z příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. st. ZŠ se snažíme popsat metodiku výuky CLIL v obecné rovině a zhodnotit také její význam v současném vzdělávacím systému. Kapitola se dále zaměřuje na základní společné principy v oblasti plánování a realizace CLILu, které jsou přenositelné a platné pro všechny moderní cizí jazyky.
Autor Naděžda Vojtková

Program Extra třída vybízí žáky k iniciativě

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Program Extra třída je určen žákům 7. - 9. ročníků ZŠ (a odpovídajících ročníků gymnázií). Tento program usiluje o zapojení žáků do života místních komunit. Extra třídy jsou třídy, které připraví a zrealizují projekt, jehož prostřednictvím žáci pozitivně ovlivní život v místě, kde se nachází jejich škola.
Autor Silvie Pýchová

Výuka v kooperativních strukturách

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek předkládá konkrétní podoby kooperativních struktur jako komplexu organizačních forem výuky, úkolů a aktivit podporujících vytvoření efektivních podmínek pro spolupráci žáků v procesu kooperativního učení.
Autor Hana Kasíková

Kooperativní učení: aby to fungovalo…

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek z pera přední odbornice na kooperativní výuku doc. Kasíkové z Katedry pedagogiky FF UK poskytuje ucelený přehled principů kooperativní výuky a nabízí řadu praktických návodů, jak zajistit ve třídě ty správné podmínky pro učení prostřednictvím vzájemné spolupráce mezi žáky.
Autor Hana Kasíková

Napínání při natahování

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Podstatou tohoto příkladu dobré praxe je zdůraznění nutnosti praktické a samostatné činnosti žáků v hodinách fyziky. Schopnost samostatného úsudku na základě připravených podkladů by měla vést k přiblížení fyziky jako předmětu, kde fakta není nutné jen přijímat, ale i správně a logicky odvozovat. Smyslem hodiny, během níž si mají žáci osvojit základní pojmy o mechanickém kmitání, je přiblížení a zprůhlednění tohoto tématu natolik, aby motivovalo žáky k další samostatné činnosti. Hodina neprobíhá pouze formou výkladu, ale skupinovým řešením problému. Během práce pod vedením učitele si žáci osvojí nejen kompetence k řešení problémů, ale i kompetence komunikativní, sociální a personální.
Autor Mgr. Šárka Němečková

Podmínky efektivního učení

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Podmínky efektivního učení jsou závěrečnou prací studia k výkonu specializovaných činností Koordinátor školního vzdělávacího programu realizovaném v Národním institutu pro další vzdělávání, krajském pracovišti Ostrava v období od 11. 10. 2006 do 29. 4. 2008.
Autor Pavla Múdra

Hana Kasíková: Kooperativní učení může učitelům usnadnit práci

Speciální vzdělávání
Informativní příspěvek
Rozhovor s Hanou Kasíkovou o možných pedagogických přístupech.
Autor Zuzana Fojtíková
Celkem: 14