Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "komunismus"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "komunismus"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Historická dílna Zánik civilizací

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK) realizovalo v roce 2018 projekt „Zánik civilizací“, který finančně podpořilo MŠMT. V rámci tohoto projektu CDK uspořádalo dvoudenní historickou dílnou pro učitele dějepisu a základů společenských věd na středních školách, která proběhla v listopadu 2018 v Brně. Akce proběhla jako akreditovaný kurz DVPP. Výstupem z projektu je přiložená publikace, která nejen seznamuje s průběhem historické dílny, ale nabízí též texty vhodné pro seminární práci se studenty gymnázií.
Autor Prof. PhDr. Jiří Hanuš, Ph.D.

Historická dílna Porozumět 20. století

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK) realizovalo v roce 2016 projekt Porozumět 20. století, který finančně podpořilo MŠMT. V rámci tohoto projektu CDK uspořádalo dvoudenní historickou dílnou pro učitele dějepisu a základů společenských věd na středních školách, která proběhla v říjnu 2016 v Brně a které se zúčastnilo 37 pedagogů z celé České republiky. Akce proběhla jako akreditovaný kurz DVPP. Výstupem z projektu je přiložená publikace, která nejen seznamuje s průběhem historické dílny, ale nabízí též texty vhodné pro seminární práci s žáky gymnázií.
Autor Prof. PhDr. Jiří Hanuš, Ph.D.

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy padla berlínská zeď

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni se situací v Německu po druhé světové válce. Mírně provokující název lekce má být nejen mediálně přitažlivým, ale také komplikujícím relativně jasně a spořádaně koncipovanou lekci. Žákům je dána možnost k zamyšlení nad významem zdí současného i minulého světa a učiteli nabízí prostředky pro zjištění oblastí, se kterými si žáci téma zdí spojují. Lekce pracuje s myšlenkovou mapou a dává žákům možnost ověřit si její užitečnost i v kontextu poznatkových lekcí. Žáci by také měli ocenit její přínos pro kvalitnější sledování filmového dokumentu.
Autor Josef Märc

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl popraven Che Guevara

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou aktivitou vedeni k uvědomění si, že jakákoli ideologie nepřipouštějící jinou alternativu vysvětlení nebo provedení nakonec z podstaty věci plodí násilí, netoleranci, perzekuci a často končí pracovními tábory a hromadnými vraždami.
Autor Tereza Vodičková

Pomníky a památníky

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Z jakých pohledů se můžeme na pomník dívat? Jak pomníky vznikají, žijí a zanikají? Proč budí většinou nejvíce pozornosti a vášní ve chvíli, kdy se budují, a často ještě více, když se začne mluvit o jejich odstranění? Výpověď pomníků je mnohovrstevná. Pomníky nelze vnímat jen jako prosté připomínky minulosti. Jsou zároveň kultovním místem, artefaktem ve veřejném prostoru, místem pro manifestaci postojů, pojí se s nimi různé rituály.
Autor Kristýna Hlavatá

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy došlo ke komunistickému převratu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s příčinami a důsledky únorových událostí, zařazují je do kontextu vývoje po druhé světové válce. Jsou vedeni k tomu, aby si všímali hodnocení jednotlivých událostí (zejména výkladu dějin pomocí vymazávání, používané terminologie a aktivit významných aktérů této události). Uvědomují si a zdůvodňují, jakým způsobem Sovětský svaz získal vliv na značnou část východní a střední Evropy, v konkrétním případě na Československo. Zamýšlejí se nad zobrazovaným tématem v historické souvislosti, pracují s fotografií a získávají informace z filmového média. Formulují některé dopady únorových událostí na vývoj v Československu. Hodina vede i k zamyšlení nad tím, jak je obtížné objektivně interpretovat historické události a co vše je nutné k tomu získat.
Autor Josef Märc

Extremismus v ČR: Extremistický komunismus

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Extremismus v České republice existuje v několika rozdílných ideových variantách a působí v různých organizačních formách. Komunismus se stal označením pro různé politické směry usilující o beztřídní společnost, v užším smyslu je pak vázán na učení vycházející z děl Karla Marxe, Bedřicha Engelse a Vladimíra Iljiče Lenina, i když je mohou různým způsobem modifikovat.
Autor Miroslav Mareš

Web Jana Palacha – Multimediální projekt Univerzity Karlovy

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Úvodní text z homepage webu Multimediálního projektu Univerzity Karlovy (www.janpalach.cz). Web přináší příběh Jana Palacha v dobovém kontextu a příběhy dalších „živých pochodní“.
Autor Michal Ježek

Dohlížejí na vše stroje láskyplné milosti?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Zpráva o mimořádně inspirativním třídílném dokumentu BBC, jež se snaží hledat stopy toho, jak technologie ovládají vývoj celé lidské společnosti. Zjištění jsou předkládána v kontextu se školstvím.
Autor Bořivoj Brdička

Bojovníci proti totalitě pohledem dětí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
projekt
Ve školním roce 2008/09 se konal druhý ročník soutěže Bojovníci proti totalitě pohledem dětí, jejímž organizátorem je Ministerstvo obrany ČR spolu s mnoha dalšími partnery. Cílem žáků a studentů ze ZŠ, ZUŠ a SŠ bylo vytvořit video, audio nebo textový dokument na témata "zmapování osudů válečných veteránů, politických vězňů a příslušníků PTP perzekuovaných za komunistického režimu", "zachycení odboje v regionu školy, například z pohledu činnosti zájmových sdružení" nebo "Revoluční rok 1989". V článku je popsána zkušenost učitele vedoucího osm žáků druhého stupně ZŠ při tvorbě příspěvků do této soutěže.
Autor Petr Naske
Celkem: 13