Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "komunikativní kompetence"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "komunikativní kompetence"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Cizí jazyky v projektech EU

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek podává informace o vybraných projektech podpořených Evropskou unií. Projekty jsou zaměřené na podporu výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. Příklady byly vybrány tak, aby zahrnovaly širokou skupinu žáků s různou motivaci a učebními styly.
Autor Jitka Tůmová

Zamyšlení nad úrovní čtenářské gramotnosti v MŠ

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Podporují mateřské školy rozvoj čtenářské gramotnosti? Určitě ano!
Autor Jana Vinterová

Jak uspět u výběrového řízení

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci středních škol, především technických oborů, mají zásadní problém s uplatnitelností při výběrovém řízení k získání prvního pracovního místa z důvodu absence prezentačních a komunikačních dovedností. Nedostatek těchto dovedností může negativně ovlivnit rozhodování zaměstnavatele o přijetí absolventa do pracovního poměru. Příspěvek ukazuje, jak se žáci naší školy připravují na pohovory se zaměstnavateli a rozvíjejí svoje komunikační a prezentační schopnosti formou simulovaných výběrových řízení na různé profese odpovídající jejich oboru vzdělání. Přínosné je zejména to, že do těchto výběrových řízení jsou zapojeni jako porotci personalisté reálných firem. Žáci tak mají zároveň možnost získat pracovní místo a kontakt s budoucím zaměstnavatelem ještě před ukončením studia.
Autor Ing. Marie Johnová

Postavení cizích jazyků ve středním odborném vzdělávání z hlediska nácviku základních řečových dovedností

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek pojednává o způsobech monitorování výuky cizích jazyků v rámci odborné skupiny jazykového vzdělávání v NÚV. Článek dále pojednává také o vyhodnocování závěrů získaných pozorováním hodin výuky německého jazyka na SOŠ a SOU.
Autor Mgr. Věra Krbušková

Lesetraining kommunikativ

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
modul
Téma „Jak číst a jaké strategie používat” bylo v odborné literatuře již několikrát zpracováno. Tento příspěvek se zaměřuje na propojení receptivních a produktivních dovedností v rámci čtení s porozuměním, s cílem dovést žáky ke komunikativní výuce a vlastní kreativní tvorbě. Obsahově vede ukázka žáky k vnímání jiných kultur a životních hodnot, v oblasti metodiky německého jazyka nacvičuje čtení s porozuměním s cílem vytváření hypotéz, jejich ověření, vlastní práce s textem, i kreativní produktivní tvorby. Práce je zaměřena na typologii cvičení, která vedou žáka k pochopení textu, na spolupráci s partnerem i skupinou i na sebepoznání. V příloze učitelé najdou typologii cvičení, která byla při nácviku použita. Jako doplněk nabízí další příloha jednoduchý přehled strategií ke čtení. Příspěvek je určen přímo do výuky německého jazyka, a proto je již připraven v německém jazyce.
Autor Ivana Frýbová

Učíme se rozumět chlapcům

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
dlouhodobý
Obsahem příspěvku je shrnutí získaných zkušeností v práci s předškolními dětmi, zejména s chlapci. Respektování jejich odlišností ve vývoji a praktická orientace stylu vzdělávání zohledňující jejich zájem o poznávání techniky, strojů, práci letců a řidičů.
Autor Alžběta Palatinová

Využití principu pravoúhlého promítání a kooperativní činnosti studentů

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Článek se zabývá procvičováním rýsování pravoúhlých průmětů těles podle modelů během vyučování při hodinách deskriptivní geometrie nebo konstrukce v prvních ročnících oboru interiérová tvorba, navrhování nábytku a dřevěné konstrukce. Využívá se metody zobrazování lidské hlavy na fotografiích z různých pohledů (profilů), například při policejním pátrání po pohřešovaných osobách.
Autor Ing. Luboš Koudelka

Nové vyučovací aktivity v předmětu Anglický jazyk

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příklady dobré praxe, které tato práce uvádí jsou dvě nové vyučovací aktivity využívané v hodinách předmětu Anglický jazyk: In-Class Debate (Debata ve třídě) a Research Project (Výzkumný projekt). In-Class Debate rozvíjí komunikativní, personální a sociální kompetence a kompetence řešit problémy. Research Project rozvíjí kompetence k práci s informacemi a využívání prostředků informačních a komunikačních technologií.
Autor Ing., Mgr. Eva Ellederová

Řečová výchova promyšleně a hravě - 5. díl

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Nakladatelství Compacta Brno právě přináší poslední část ucelené řady pracovních sešitů k výuce jazyka a jazykové komunikace pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ŘEČOVÁ VÝCHOVA. Autorky Hana Jadvidžáková, Leona Reitterová a Jana Vaňková v ní nabízejí další zajímavé náměty pro činnost v hodinách. Pracovní sešit byl zpracován v souladu s přílohou Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělání upravující vzdělání žáků s lehkým mentálním postižením a jak samy autorky uvádějí, "zaměřuje se na rozvoj znalostí a dovedností ve vzdělávacích oblastech Jazyk a jazyková komunikace a Člověk a jeho svět. Vzdělávací obsah směřuje k utváření a rozvíjení především komunikativních, občanských, sociálních a personálních kompetencí."
Autor Dagmar Kapustová
Celkem: 9