Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "knihovna"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "knihovna"

Seřadit dle: Podle názvu, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Zájmová činnost v domově mládeže

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zájmová činnost domova mládeže jako tvořivá součást výchovného procesu. Cílem je zaujmout těmito aktivitami co nejvíce ubytovaných a učit je tak využívat plnohodnotně volný čas. Díky široké nabídce aktivit přitáhnout i tu část mládeže, kterou masové aktivity nezasahují. Ubytovaní žáci při správné organizaci volného času v zájmových útvarech nejen relaxují, ale získávají i nové vědomosti a kompetence.
Autor Mgr. Dagmar Jugasová

Vyhledávání informací pro pokročilé III.: digitální knihovny

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Co jsou to digitální knihovny? A co je možné v nich nalézt? Cílem tohoto příspěvku je ukázat na konkrétních příkladech digitálních knihoven jejich možnou školní implementaci a možnosti jejich využití. Článek vznikl jako součást řešení projektu Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (TIGUP) podpořeného TA ČR – kód projektu TL02000040. Web: https://kisk.phil.muni.cz/onlife.
Autor Michal Černý

Vinařice – místo, kde bydlím

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Žáci vytvoří „svůj obraz“ obce, jehož výstupem je plánovaná tříměsíční výstava. Cílem je přiblížit kulturněhistorický kontext obce Vinařice žákům místní ZŠ, a přispět tak k posílení lokální identity a sociálních kompetencí žáků. Naučit je orientovat se v paměťových institucích, získávat odtud odpovídající informace a ty dále adekvátně využívat.
Autor Pavla Žvachtová

Veřejná knihovna jako potenciální partner školy

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Primární funkci knihovny, kterou je půjčování knih, dovede pojmenovat i laik. Odborná veřejnost, mezi níž patří i učitelé, by neměla zůstat u tohoto vymezení, ale snažit se naopak soustředit na další dimenze knihovnických služeb. Ideálně pak zohlednit její funkční propojení se školním prostředím. Cílem tohoto článku je představit informační vzdělávání v knihovnách. Dále se pak zaměřuje na propojení knihovnického prostředí a školní výuky včetně ukázky příkladů z praxe.
Autor Vanda Vaníčková

Tajemství nejmenších čtenářek a čtenářů

Předškolní vzdělávání
Informativní příspěvek
Text reflektuje šestou minikonferenci odborného panelu čtenářské gramotnosti. Akce se konala 3. prosince 2019 v Olomouci na hejčínském gymnáziu. Text přináší mnohou inspiraci pro učitelky a učitele mateřských škol a prvních ročníků škol základních. Současná, ale i dávná knižní produkce může přinést celou řadu čtenářských setkání a zážitků. Hlavním záměrem minikonference bylo zabývat se tím, jak s dětmi prožít čtený text, jak je přivést k hlubšímu porozumění nejen textu, ale i tomu, proč jej autor píše tak, jak jej píše, pro koho je text určen a podobně. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Petr Koubek

Středočeská vědecká knihovna v Kladně

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Středočeský kraj patří mezi největší územní celky České republiky. Na jeho území se nachází značné kulturní dědictví spojené s mnoha významnými osobnostmi nebo důležitými událostmi naší historie. Do jednotlivých kulturních institucí kraje vás postupně zveme. V tomto článku zavítáme do Středočeské vědecké knihovny v Kladně.
Autor Středočeská vědecká knihovna

Role školních knihoven v informační výchově

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Jednou z klíčových dovedností, kterou by si žáci ze škol měli odnášet, je schopnost práce s informacemi. Zcela zásadní roli zde hrají školní knihovny, jejichž význam je často podceňován. V následujícím článku se pokusíme ukázat některé vybrané aspekty, ve kterých se má knihovna především v oblasti informační výchovy aktivně projevovat.
Autor Zuzana Černá

Poklady Národní knihovny online

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Recenze stejnojmenné aplikace Národní knihovny České republiky umožňující zobrazovat digitalizované historické dokumenty na mobilních zařízeních s výukovým kontextem.
Autor Jan Bouchner

Nová role školních knihoven v 21.st.

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek popisující změny ve fungování školních knihoven v souvislosti se zaváděním technologií do škol na základě zkušeností Mika Eisenberga – děkana Fakulty informačních studií na Washingtonské univerzitě.
Autor Bořivoj Brdička

Městská knihovna v Praze

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek přináší před začátkem školního roku informaci o činnosti Městské knihovny v Praze a představuje zajímavé možnosti spolupráce škol s knihovnami.
Autor Jitka Altmanová
Celkem: 14