Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "informatika"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "informatika"


Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Data cestují po světě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hodnocení žáka ve škole je velmi důležité, jelikož jím může být žák motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro vaši praxi a budou vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků.
Autor Mgr. Michala Podrázká

Úvod do webového publikování s redakčním systémem WordPress

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
WordPress je webová aplikace pro publikování webových stránek. Patří do rozsáhlé skupiny tzv. redakčních systémů. Jde o programy, které jsou nainstalované na webových serverech. Ty mohou být přístupné z internetu, ale mohou fungovat také v lokální síti nebo dokonce (pro testovací účely) jen na jednom počítači. WordPress představuje velmi populární nástroj pro webové publikování a může plnit důležitou roli ve vzdělávání.
Autor Vlastimil Ott

Proč by se žáci neměli učit programovat nebo vytvářet webové stránky

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Vytváření webových stránek je s nadsázkou řečeno tradiční disciplína, která má své místo ve výukových plánech, rekvalifikačních kurzech nebo mnoha vzdělávacích projektech. S lítostí lze ovšem konstatovat, že v mnoha ohledech zůstal obsah těchto kurzů a plánů poplatný době kolem roku 2000 a zaměřuje se v první řadě na tzv. programování webových stránek a práci s kódem.
Autor Vlastimil Ott

Proč zapojit studenty do překladu softwaru a jak na to

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Možná si říkáte, že „překládat software“ bude jistě činnost nudná, časově a odborně náročná a tak trochu z jiné planety. Pokusím se vysvětlit, proč si myslím, že jde o ideální náplň hodin informatiky studentů střední školy (případně vybraných žáků ze starších ročníků základní školy).
Autor Vlastimil Ott

Poznámky ke kapitole o měření informace

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Mezi základními pojmy jsem vysvětlil také, co je to informace. Málokdo to ví. Kdekdo vyřkne slovo „informace“, i když má na mysli data nebo zprávy – snad aby vypadal učeněji. Podle toho by pak i opakovaný vtip zůstával stále stejně dobrým vtipem. Teorie informace nám především říká, jak máme měřit množství informace a další veličiny s informací spojené. A pojem informace pak můžeme zpětně odvodit, když se zeptáme, co že to měříme? Tak jsem postupoval já, když jsem si ujasňoval pojem informace, abych jej mohl vysvětlit v kapitole o základních pojmech. Čtenář mé učebnice si tuto okliku ušetří. Nicméně až po přečtení kapitoly o měření informace mu dojdou souvislosti, které jsem k samotnému vymezování pojmů nepotřeboval a proto ani neuvedl.
Autor Ivan Ryant

Poznámky ke kapitole o etice a právu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kapitola o etice a právu se soustřeďuje na otázky smyslu informatiky ve vztahu k lidem a k řádu světa. Proto je ústředním tématem profesní etika v informatice. Jenže všeobecně vzdělaný člověk jistě chápe, že soupis zásad etického jednání se dá vykládat různě, jak se komu zrovna hodí. Musíme tedy rozlišovat mezi etickými postoji, dodržováním norem (jako jsou zákony nebo etické kodexy), zdvořilostí (etiketou) atd. Mravní orientace i dodržování všemožných pravidel má svoje dobré důvody, ale není snadné se v tom všem vyznat.
Autor Ivan Ryant

Poznámky ke kapitole o pojmovém myšlení

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Máme-li efektivně řešit problém, měli bychom jej poznat. Na základě znalostí pak navrhneme řešení. Nová kapitola připravované učebnice informatiky se věnuje otázce, jak přeměníme poznatky ve znalosti. Učebnice se neobrací k učitelům, nýbrž ke studentům, proto metodické poznámky a náměty na diskusi mezi učiteli neuvádím v učebnici, ale v tomto článku.
Autor Ivan Ryant

Cesta k informační revoluci

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Informační společnost je založená na maximálně efektivním přístupu k informacím, jejich analýze, hodnocení či manipulaci s nimi. Za vrchol informační revoluce je možné považovat vznik internetu, ale samotné kořeny jsou mnohem hlubší a spočívají již v objevu písma.
Autor Jana Vaňková

Tabulky informatické?

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se snaží předložit k diskusi témata výuky středoškolské informatiky propojená s ukázkovými daty a přehledy, které mohou žáci i učitelé v hodinách využít pro řešení úloh z informatiky a ICT bez nutného kontaktu s počítačem. Které podklady a informace předkládáte svým žákům právě vy? Článek vznikl jako příspěvek k tematickému vstupu na portálu www.rvp.cz, Výuka informačních a komunikačních technologií ve středním vzdělávání (http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=5103).
Autor Petr Naske

Výuka informatiky a ICT na SŠ v ČR – rok 2011

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pohled na stav výuky informatiky a ICT na středních školách v ČR v roce 2011. Článek vznikl pro potřeby interních analýz Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT). Na článku pracoval metodik pro informatiku CERMATu a formou revizí spolupracovali příslušní garanti oblastí ICT v kurikulárním ústavu v ČR (www.nuv.cz).
Autor Petr Naske
Celkem: 20