Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "informatika"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "informatika"


Učebnice informatiky pro gymnázia – vysvětlení základních pojmů

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Stejně jako v ostatních kapitolách, i zde vycházím důsledně z účelu (k čemu slouží informatika, k čemu slouží informace) a ve výkladu postupuji od známého k neznámému. Proto musím napřed vyložit pomocné pojmy „problém“ a „systémový přístup“. Vysvětlení pojmu „informace“ však ani tak nebude snadné a vyžádá si odbočku do teorie poznání. Jakmile budeme rozumět pojmu „informace“, bude možné vysvětlit i dva zbývající pojmy – „systém“ a „informatika“.
Autor Ivan Ryant

RVP_VT21 Co a jak?

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Zamyšlení účastnice kurzu RVP Vzdělávání pro 21. století nad úlohou informatika v rámci funkce celé školy.
Autor Mira Friedrichová

Výuka ICT na SŠ: Anketa mezi odborníky v oblasti ICT a vzdělávání - Úvod

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Úvodní článek seriálu přinášejícího anketu mezi odborníky v oblasti ICT a vzdělávání. Uveden je výběr klíčových myšlenek obsažených v odpovědích. Následovat budou tři příspěvky tematicky zaměřené k problematice vzdělávacího programu, výuky a výstupů a jejich ověřování.
Autor Jan Walter

Výuka ICT na SŠ: Anketa mezi odborníky v oblasti ICT a vzdělávání - Vzdělávací program

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Druhá část seriálu Anketa k výuce ICT na SŠ shrnuje odpovědi odborníků na otázky k problematice vzdělávacího programu.
Autor Jan Walter

Výuka ICT na SŠ: Anketa mezi odborníky v oblasti ICT a vzdělávání - Výuka

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Třetí část seriálu Anketa k výuce ICT na SŠ shrnuje odpovědi odborníků na otázky k problematice výuky ICT.
Autor Jan Walter

Výuka ICT na SŠ: Anketa mezi odborníky v oblasti ICT a vzdělávání - Výstupy, ověřování

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Závěrečná část seriálu Anketa k výuce ICT na SŠ shrnuje odpovědi odborníků na otázky k problematice výstupů výuky ICT a jejich ověřování.
Autor Jan Walter

Cesta k informační revoluci

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Informační společnost je založená na maximálně efektivním přístupu k informacím, jejich analýze, hodnocení či manipulaci s nimi. Za vrchol informační revoluce je možné považovat vznik internetu, ale samotné kořeny jsou mnohem hlubší a spočívají již v objevu písma.
Autor Jana Vaňková

Vyhledávací rozcvička pro češtinu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Digitální učební materiál, který můžete využít pro zahájení mnoha různých témat z informatiky, zejména pro propojení informatiky a češtiny. Lze využít pro otestování základních znalostí žáků v práci s internetem. Hravá forma žáky baví. Jedná se o první článek ze série Čeština v informatice – informatika v češtině.
Autor Mira Friedrichová

Poznámky ke kapitole o pojmovém myšlení

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Máme-li efektivně řešit problém, měli bychom jej poznat. Na základě znalostí pak navrhneme řešení. Nová kapitola připravované učebnice informatiky se věnuje otázce, jak přeměníme poznatky ve znalosti. Učebnice se neobrací k učitelům, nýbrž ke studentům, proto metodické poznámky a náměty na diskusi mezi učiteli neuvádím v učebnici, ale v tomto článku.
Autor Ivan Ryant

Poznámky ke kapitole o etice a právu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kapitola o etice a právu se soustřeďuje na otázky smyslu informatiky ve vztahu k lidem a k řádu světa. Proto je ústředním tématem profesní etika v informatice. Jenže všeobecně vzdělaný člověk jistě chápe, že soupis zásad etického jednání se dá vykládat různě, jak se komu zrovna hodí. Musíme tedy rozlišovat mezi etickými postoji, dodržováním norem (jako jsou zákony nebo etické kodexy), zdvořilostí (etiketou) atd. Mravní orientace i dodržování všemožných pravidel má svoje dobré důvody, ale není snadné se v tom všem vyznat.
Autor Ivan Ryant
Celkem: 67