Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "informatika"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "informatika"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Proč zapojit studenty do překladu softwaru a jak na to

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Možná si říkáte, že „překládat software“ bude jistě činnost nudná, časově a odborně náročná a tak trochu z jiné planety. Pokusím se vysvětlit, proč si myslím, že jde o ideální náplň hodin informatiky studentů střední školy (případně vybraných žáků ze starších ročníků základní školy).
Autor Vlastimil Ott

Informatické myšlení jako výukový cíl

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek se věnuje popisu změny v chápání cílů výuky na ICT orientovaných předmětů ve vyspělých zemích a vysvětluje, co je informatické myšlení, které za změnou stojí, a minimálně v podobě schopnosti zpracovávat informace se týká každého z nás.
Autor Bořivoj Brdička

Celosvětová kampaň Hour of Code

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Informace o připravované celosvětové akci, jejímž cílem je plošná podpora výuky programování nejen u žáků ZŠ a SŠ.
Autor Hanka Šandová

Poznámky ke kapitole o měření informace

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Mezi základními pojmy jsem vysvětlil také, co je to informace. Málokdo to ví. Kdekdo vyřkne slovo „informace“, i když má na mysli data nebo zprávy – snad aby vypadal učeněji. Podle toho by pak i opakovaný vtip zůstával stále stejně dobrým vtipem. Teorie informace nám především říká, jak máme měřit množství informace a další veličiny s informací spojené. A pojem informace pak můžeme zpětně odvodit, když se zeptáme, co že to měříme? Tak jsem postupoval já, když jsem si ujasňoval pojem informace, abych jej mohl vysvětlit v kapitole o základních pojmech. Čtenář mé učebnice si tuto okliku ušetří. Nicméně až po přečtení kapitoly o měření informace mu dojdou souvislosti, které jsem k samotnému vymezování pojmů nepotřeboval a proto ani neuvedl.
Autor Ivan Ryant

Poznámky ke kapitole o etice a právu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kapitola o etice a právu se soustřeďuje na otázky smyslu informatiky ve vztahu k lidem a k řádu světa. Proto je ústředním tématem profesní etika v informatice. Jenže všeobecně vzdělaný člověk jistě chápe, že soupis zásad etického jednání se dá vykládat různě, jak se komu zrovna hodí. Musíme tedy rozlišovat mezi etickými postoji, dodržováním norem (jako jsou zákony nebo etické kodexy), zdvořilostí (etiketou) atd. Mravní orientace i dodržování všemožných pravidel má svoje dobré důvody, ale není snadné se v tom všem vyznat.
Autor Ivan Ryant

Využití prezentačních aplikací při výuce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Námět na realizaci celoškolního projektu s cílem nasazení metodiky převrácené třídy do výuky, vyvolání spolupráce učitelů a zavedení inovativního přístupu k výuce prezentačních aplikací v informatice, jenž posiluje zájem žáků o práci.
Autor Marek Fiala

Poznámky ke kapitole o pojmovém myšlení

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Máme-li efektivně řešit problém, měli bychom jej poznat. Na základě znalostí pak navrhneme řešení. Nová kapitola připravované učebnice informatiky se věnuje otázce, jak přeměníme poznatky ve znalosti. Učebnice se neobrací k učitelům, nýbrž ke studentům, proto metodické poznámky a náměty na diskusi mezi učiteli neuvádím v učebnici, ale v tomto článku.
Autor Ivan Ryant

Jak se učí LOGO

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Osobní zkušenost studenta UK Praha PedF s nasazením Imagine LOGO ve výuce informatiky v 6. třídě ZŠ.
Autor Jan Podzimek

Bobřík informatiky

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Základní informace o každoročně se opakující informatické soutěži žáků ZŠ i SŠ, termín jejíhož konání se blíží.
Autor Jiří Švehla

Počítačová gramotnost podle Scotta

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Výzva britsko-amerického učitele informatiky Marca Scotta s diskuzí, jejímž cílem je vysvětlit význam výuky informatiky a lobovat za prosazení vyšších priorit pro ni.
Autor Bořivoj Brdička
Celkem: 69