Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "informační výchova"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "informační výchova"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Informační etika I.: Úvod a význam

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Informační etika patří mezi témata, která jsou v gymnaziálním vzdělávání stále poněkud nedoceněná a možná i trochu opomíjená. Jde o poměrně mladou disciplínu, avšak stavějící na dlouhých tradicích klasické etiky, která se snaží hledat odpověď na to, jakým způsobem eticky správě pracovat s informacemi.
Autor Michal Černý

Metody efektivního čtení

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Nejvíce informací získává student poslechem nebo čtením. V článku se proto zaměříme na dvě metody efektivního čtení – SQ3R a PQRST, doplněné tvorbou myšlenkových map. Tyto dovednosti mohou být klíčové pro zvládnutí přechodu z gymnaziálního způsobu výuky na vysokoškolský. Jde o funkční gramotnosti, které úzce souvisejí s problémem práce s informacemi i s tolik diskutovanou gramotností čtenářskou.
Autor Bc. Monika Černá

Hodnocení informací a znalostní management

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Informace jsou všude kolem nás a je velice důležité se s nimi naučit vhodným způsobem zacházet – hodnotit je, zasadit do kontextu a přetvářet je na znalosti. V článku se pokusíme ukázat některé parametry, které je možné zvažovat při analýze kvality informací, a pokusíme se krátce přiblížit základy znalostního (či informačního) managementu.
Autor Zuzana Černá

Informační výchova jako reflexe informační společnosti

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Je zajímavé, jak malý prostor je věnován informační výuce na gymnáziích. Nejde přitom jen o budování vztahu ke knihovnám, ale především o systematické pěstování schopností žáka získávat potřebné informace, organizovat je a efektivně je analyzovat. Jako by se nijak neodrážela skutečnost, že společnost, v níž žijeme, stojí na informacích.
Autor Zuzana Černá

Učebnice informatiky pro gymnázia – motivační kapitola

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kolik prostoru má autor na to, aby zaujal čtenáře? Šestnáctiletý čtenář mi velký prostor nedá. Musím zaujmout okamžitě a vzápětí vysvětlit, proč a komu učebnice stojí za přečtení, o co v ní jde. Za srozumitelný klíč k celé učebnici jsem zvolil technologický převrat, se kterým se v současnosti obtížně vyrovnáváme: od železa k informaci. Doba železná trvala asi dva tisíce let, ale posledních asi padesát let zažíváme věk informační. A jestli o něco jde právě dnes, tak o to, aby i v éře informací byl člověk člověkem a nejen živočichem dvounohým neopeřeným (jako onen pověstný oškubaný kohout). Koho to zaujme, ať bere. Koho ne, ať nechá ležet.
Autor Ivan Ryant

Nová role školních knihoven v 21.st.

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek popisující změny ve fungování školních knihoven v souvislosti se zaváděním technologií do škol na základě zkušeností Mika Eisenberga – děkana Fakulty informačních studií na Washingtonské univerzitě.
Autor Bořivoj Brdička
Celkem: 6