Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
S online aplikacemi se jazyky učí lépe (2. část)
| Autorka představuje šest aktivit vytvořených do hodin cizích jazyků v aplikaci LearningApps. Seznamuje se snadným způsobem jejich vytvoření a uvádí důvody pro využívání této aplikace ve výuce.  | Petra Lexová |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
13. 04. 2021 |
74 |
S online aplikacemi se jazyky učí lépe (1. část)
| Autorka představuje pět aktivit vytvořených do hodin cizích jazyků v aplikaci Flippity. Seznamuje se snadným způsobem jejich vytvoření a uvádí důvody pro využívání této aplikace ve výuce.  | Petra Lexová |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
12. 04. 2021 |
144 |
Možnosti využití OrgPadu ve škole
| Aplikace OrgPad je nástrojem k vizualizaci přemýšlení. Avšak šíře možností jejího využití je obrovská. Může být portfoliem žáka, nástrojem sebeevaluace, je možné zde vytvořit učební materiál, hrát zde hry, ale slouží i k zapisování se na konzultace nebo jako online diskuze. Je tedy výbornou pomůckou usnadňující a zpestřující fungování ve škole. Článek představuje příklady těchto i dalších využití OrgPadu.  | Barbora Jeřábková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
18. 02. 2021 |
893 |
Sázecí pantomima
| Výuková aktivita Sázecí pantomima je činnost, kterou lze aplikovat na jakékoli téma a učivo, stejně tak ji lze využít v rámci neformálních vzdělávacích aktivit. Z hlediska fáze výuky ji je možné zařadit kdykoli (evokace, uvědomění si významu, reflexe), záleží na cíli, který jejím zapojením učitel sleduje. V níže popsaném příkladu je Sázecí pantomima zapojena v rámci fáze uvědomění si významu, kdy dochází k upevnění poznatků a zároveň k jejich ztvárnění jiným způsobem – pantomimou. Obsahově je představené pojetí vázáno na vzdělávací obor Výchova k občanství a tematiku pravdivosti informací na internetu.
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).  | Vanda Vaníčková |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
22. 04. 2020 |
2986 |
Praktické ukázky pro výuku čtenářské gramotnosti – doslovného porozumění na pohádce „Zvířátka a Petrovští“ ve verzi podle Václava Říhy
| Čtenářskou gramotnost se zaměřením na doslovné porozumění textu lze procvičovat formou hraní deskové hry, kdy žáci plní úkoly vycházející z uvedených informací.
Nebo čtenářskou gramotnost mohou žáci procvičovat (tzv. po paměti) společným aranžováním scén dioramat představujících vybrané situace v příběhu.
Praktické ukázky používají pohádku Zvířátka a Petrovští ve verzi od Václava Říhy 1.  | Radek Novotný |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
04. 02. 2020 |
3102 |
Hra ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem
| Počet žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen žáků s OMJ), kteří přicházejí do základní školy s omezenou znalostí českého jazyka, se zvyšuje a jejich vzdělávání není snadné. Následující text je určen pro učitele, kteří tyto žáky mají ve svých třídách a jejichž úkolem je nejen žáky českému jazyku a dalším oborům učit, ale poskytnout jim takovou oporu, aby se do vyučovacího procesu mohli aktivně zapojit a nebyli pasivními diváky.
Aby žák s OMJ vykonal stejnou práci jako jeho spolužáci, musí vynaložit větší úsilí. Může tedy být více unaven, což se projeví nesoustředěním a unikáním do jeho vnitřního světa. Z toho vyplývá, že potřebuje při výuce více a častěji motivovat. Takovou motivací mohou být vhodně zařazené hry, které navíc poslouží k rozvíjení komunikačních dovedností (naslouchání, mluvení, čtení, psaní).  | Daniela Pavlová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
20. 09. 2019 |
2690 |
Superhrdinové ve vaší tělocvičně
| Článek představuje možnost, jak motivovat žáky k pohybové aktivitě. Popsané činnosti využívají jako motiv zájmy žáků, jako jsou například oblíbení filmoví hrdinové komiksového světa Avengers. Cílem článku je nejen na základě zkušeností tento typ motivace popsat, ale upozornit zejména na to, že díky takovémuto pojetí vnímají žáci více smyšlený příběh, než aby se soustředili na činnosti, které vnímají často negativně. Součástí článku je i poukázáno na možná propojení s rozvojem matematické a digitální gramotnosti žáků.
Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.  | Adam Cvik |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
1 komentář |
25. 07. 2019 |
4015 |
6 tipů na ledolamky
| Krátké rozehřívací aktivity, které „lámou ledy“ při seznamování (nového) kolektivu.  | Pavlína Hublová |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
04. 12. 2018 |
9584 |
Příprava učitelů hrou
| Zpráva o hře vyvinuté v MIT Teaching Systems Lab, jejímž cílem je pomoci studentům učitelství získat celkový přehled o vývoji školství za posledních 100 let. Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.  | Bořivoj Brdička |
Informativní příspěvek
|
|
|
|
1 komentář |
27. 08. 2018 |
3504 |
Kůň
| Jedná se o přípravu na hodinu pohybové činnosti. Materiál je určen učitelům v mateřských školách či vedoucím sportovních přípravek. Toto cvičení je vhodné pro děti předškolního věku (4–6 let).
 | Kateřina Pokorná |
Praktický příspěvek inspirace lekce
|
|
|
|
|
24. 04. 2018 |
8428 |