Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "gramotnosti"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "gramotnosti"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Byla jedna básnička

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Pro děti je velmi důležitý rytmus. Díky poezii můžeme u dětí rytmické cítění rozvíjet. Dále rozvíjíme vztah k umění, lidem a přírodě. V cílech čtenářské gramotnosti rozvíjíme jazykový cit, slovní zásobu, zkvalitňujeme výslovnost a komunikaci. Seznamování dětí s poezií by mělo vycházet z prožitkového a situačního učení. Aktivity jsou navrženy tak, aby bylo možné si na procházce obsah básně znovu prožít a vyzkoušet. Dalším důležitým aspektem při seznamování a při motivaci k básni je pohyb. Děti by měly mít možnost báseň prožít i pohybově. Např. pohybovat se jako zvířata na obrázku, pantomimicky ztvárňovat jednotlivé obrazy. Doplňkem mohou být i hudební a rytmické nástroje, které podpoří rytmus. Při výběru básní jsem akcentovala úvodní formuli „Byla jedna,“ která je typickým znakem začátků pohádek a básniček. Vyjadřuje časovou a místní neurčitost, a děti musí pracovat s vlastní fantazií. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.
Autor Kateřina Filkova

Prostředí a vybavení MŠ a ZŠ pro rozvoj digitálních kompetencí a informatického myšlení dětí a žáků

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Petr Naske

27 námětů pro rozvoj čtenářské, digitální a matematické gramotnosti na 1. stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Projekt PPUČ (Podpora práce učitelů) Národního pedagogického institutu ČR vydal ve spolupráci s Katedrou preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy sborník prací studentek 5. ročníku Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.
Autor Simona Šedá

117 metodických materiálů pro rozvoj gramotností ve výuce

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Gramotnosti jsou vhodným pojítkem běžných školních předmětů a „jádra vzdělávání“. Umožňují přemýšlet o učení žáků jako o rozvoji praktického uplatnění znalostí v rozmanitých životních situacích, což je v projektu Podpora práce učitelů vyjádřeno heslem „Gramotnosti pro život – Učíme v souvislostech“. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.
Autor Mgr. Jitka Jarníková

Pracujeme s daty

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje aktivitu zaměřenou na zpracování zobrazení dat za pomoci digitálních technologií. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Eva Fanfulová

Jak správně vyprávět příběh – ekonaratologie

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek přibližuje význam slova ekonaratologie a uvádí ho do praxe pro práci s předškolními a mladšími školními dětmi. Klade důraz na důležitost vyprávěného nebo čteného příběhu o přírodě a ideálně i v přírodě. Navazuje několika originálními výukovými programy pro ekonaratologii. Může mít přesah i na první stupeň. Při práci s textem nabízí předčtenářské metodické možnosti, které lze dětem nabídnout při řízených činnostech. Vzdělávací lekce z anglických originálů jsou k dispozici online. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Filkova

Únik jako obranný mechanismus. Uniknout stereotypní výuce online!

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje možnosti zpestření výuky formou únikových her a poukazuje na způsoby rozvoje gramotností. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Anna Drbohlavová

Čtěte ve školách autentické texty. 8. minikonference odborného panelu čtenářské gramotnosti PPUČ

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
18. listopadu od 9 do 16 hodin proběhla 8. minikonference odborného panelu čtenářské gramotnosti systémového projektu PPUČ. Jednalo se opět o online setkání podobně jako na jaře 2020 v případě sedmé minikonference. Jeho hlavním obsahem byly celkem dva bloky po třech workshopech s hlavním cílem – jak podpořit zavádění oborového čtenářství (odborných, publicistických aj. neučebnicových textů) do výuky škol, a tak efektivně podpořit důležitou složku čtenářské gramotnosti dětí a žáků, tzv. „oborové čtení“. Workshopy prezentovaly: (1) zkušenosti projektu Pomáháme školám k úspěchu z podpory kompetencí učitelů a rozvoje oborového čtení žáků ve 116 základních školách; (2) jak je oborové čtení žáků základních škol podporováno v koncepčním projektu Zkoumavé čtení společnosti Nová škola (který vychází z efektivního zahraničního modelu) a (3) jak lze využít video k podpoře učitelů při zavádění oborového čtení v předškolní výchově a vzdělávání na příkladu MŠ Štěnovice a MŠ Černošice. Workshopy byly zhruba dvouhodinové. Oba bloky obsahovaly pokaždé stejné tři workshopy. Za školy, MAP aj. organizace se účastnily dvojice účastníků, aby měli účastníci možnost zažít všechny tři workshopy. Tento článek nabídne soubor videozáznamů z této akce s anotujícím didaktickým komentářem.
Autor Petr Koubek

Pohádka Zvířátka a loupežníci

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Ve svém příspěvku nabízím na sebe volně navazující aktivity k pohádce Zvířátka a loupežníci. Jejich cílem je seznámit děti s pohádkou prostřednictvím rozličných a zajímavých činností a poukázat na odvahu zvířátek, která chtěla změnit svůj život. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Zuzana Tascas

Pohádka O třech medvědech

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Pohádky mají v životě dítěte nezastupitelný význam. Kromě příběhu nabízejí i návod na to, jak žít. Každá pohádka odráží nejen různé životní situace, ale nabízí i řešení. Je to nástroj na rozvoj fantazie a kreativity. Ve svém krátkém příspěvku nabízím na sebe volně navazující aktivity k pohádce O třech medvědech, které vedou především k poznávání okolního světa, chápání souvislostí a porozumění tomu, co se děje a proč v rozsahu toho, s čím se děti v praxi setkávají. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Zuzana Tascas
Celkem: 17