Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "geologie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "geologie"

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Praktické činnosti ve výuce geologie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje praktické činnosti, které žáky seznamují se základními pojmy z geologie a mineralogie.
Autor Alena Tučímová

Problematika geologického vzdělávání na základních školách a gymnáziích

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek cílí na zhodnocení faktorů, které jsou zásadní vzhledem k současnému pojetí a kvalitě geologického vzdělávání žáků v prostředí českých základních škol a gymnázií. Geologie je v současném pojetí přírodovědného vzdělávání na našich školách často velmi podceňovaným oborem. Článek tedy poukazuje na skutečnosti, které jsou z hlediska pojetí výuky o neživé přírodě zásadní a které mohou pomoci ke zkvalitnění výuky geologie - i přes její malou hodinovou dotaci. Jedná se o úvodní teoreticky pojatý text, po něm bude následovat seriálem metodických článků obsahujících konkrétní aktivity zaměřené na výuku geologie.
Autor Jakub Holec

Eroze tekoucí vodou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zabývá praktickou aktivitou do výuky, při které žáci pozorují účinky působení vodní eroze. Žáci se tak zajímavou a činnostní formou seznámí s tekoucí vodou jako erozním činitelem, který vždy výrazně přetvářel zemský povrch.
Autor Pavlína Holcová

Mořská eroze

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje praktickou aktivitu pro výuku o neživé přírodě. Aktivita se zaměřuje na působení moře jako erozního činitele, který utváří a modeluje mořské pobřeží. Žáci prakticky napodobí mořské vlnění a budou pozorovat jeho vliv na pobřeží tvořené zpevněným pískem.
Autor Pavlína Holcová

Záhadný paleontologický objev

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita žáky seznamuje s hlavním smyslem a cíli vědecké práce. Žáci pracují jako tým paleontologů, jejichž cílem je z dostupných informací vytvořit rekonstrukci záhadného tvora. Žáci při práci tvoří vědecké hypotézy, které si v průběhu aktivity ověřují a případně upravují na základě rozšiřujících se znalostí dané problematiky.
Autor Jakub Holec

Tajemství ropy

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje aktivitu, jejímž prostřednictvím se žáci mohou dozvědět o výskytu ropy a procesech, které vedou k jejímu vzniku. Aktivita zároveň vyvrací poměrně rozšířenou miskoncepci, že ropa se nachází v jakýchsi podzemních kapsách, které po vyčerpání připomínají jeskyně.
Autor Jakub Holec

Zkoumáme pórovitost hornin

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se v rámci aktivity seznámí s pojmem pórovitost hornin a budou porovnávat pórovitost materiálů o různém zrnitostním složení.
Autor Jakub Holec

Zkameněliny ve výuce

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V rámci výuky o neživé přírodě je možné s žáky provádět celou řadu činnostně zaměřených aktivit. Jednou z těchto aktivit, která je žáky velmi oblíbená, je tvorba falešných zkamenělin ze sádry. Takto strávená vyučovací hodina je vhodná zejména tehdy, pokud předchází přírodovědné vycházce, jejíž náplní bude zkoumání pravých zkamenělin přímo v terénu.
Autor Jakub Holec

Vznik jeskynních útvarů

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se zaměřuje na působení vody jako činitele chemického zvětrávání hornin. Žáci se formou jednoduchého pokusu přesvědčí o tom, v jakém typu hornin často vznikají jeskynní útvary a na závěr aktivity budou též schopni říci, proč tomu tak je.
Autor Jakub Holec

Jsou všechny vápence stejné?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se v rámci aktivity přesvědčí, že vápenec pocházející z různých lokalit se může lišit podle obsahu nejrůznějších příměsí. Žáci si během aktivity mohou vyzkoušet hned několik postupů laboratorní práce.
Autor Jakub Holec
Celkem: 25