Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "geologie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "geologie"

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Krátery v mouce

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Jednoduchá aktivita pro děti předškolního a raného školního věku, která simuluje vznik kráterů na povrchu planet. Mouka představuje povrch planety, zatímco předměty různých rozměrů a hmotností zase vesmírná tělesa dopadající na povrch planet.
Autor Pavlína Holcová

Geologické éry

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Výuka geologických ér projektovou metodou.
Autor Jana Sochorová

Praktické činnosti ve výuce geologie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje praktické činnosti, které žáky seznamují se základními pojmy z geologie a mineralogie.
Autor Alena Tučímová

Problematika geologického vzdělávání na základních školách a gymnáziích

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek cílí na zhodnocení faktorů, které jsou zásadní vzhledem k současnému pojetí a kvalitě geologického vzdělávání žáků v prostředí českých základních škol a gymnázií. Geologie je v současném pojetí přírodovědného vzdělávání na našich školách často velmi podceňovaným oborem. Článek tedy poukazuje na skutečnosti, které jsou z hlediska pojetí výuky o neživé přírodě zásadní a které mohou pomoci ke zkvalitnění výuky geologie - i přes její malou hodinovou dotaci. Jedná se o úvodní teoreticky pojatý text, po něm bude následovat seriálem metodických článků obsahujících konkrétní aktivity zaměřené na výuku geologie.
Autor Jakub Holec

Inspirace z oborových didaktik I.

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Se začátkem nového školního roku vám nabízíme pestrou mozaiku informací a zkušeností, kterou pro vás připravili garanti jednotlivých vzdělávacích oborů či oblastí. Věříme, že náměty, které jsou pro vás připraveny, využijete při vaší pedagogické práci.
Autor kolektiv autorů

Určování kamenů podle popisu jejich vlastností

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V aktivitě se žáci učí výstižně popisovat horniny podle jejich barvy, tvaru, struktury, textury apod. Hlavním smyslem přitom není poznávat a pojmenovávat konkrétní horniny, ale spíše na základě pozorování horniny a jejího osahání vybrat ty vlastnosti a charakteristiky, které mohou dopomoci ke správné identifikaci.
Autor Pavlína Holcová

Eroze tekoucí vodou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zabývá praktickou aktivitou do výuky, při které žáci pozorují účinky působení vodní eroze. Žáci se tak zajímavou a činnostní formou seznámí s tekoucí vodou jako erozním činitelem, který vždy výrazně přetvářel zemský povrch.
Autor Pavlína Holcová

Mořská eroze

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje praktickou aktivitu pro výuku o neživé přírodě. Aktivita se zaměřuje na působení moře jako erozního činitele, který utváří a modeluje mořské pobřeží. Žáci prakticky napodobí mořské vlnění a budou pozorovat jeho vliv na pobřeží tvořené zpevněným pískem.
Autor Pavlína Holcová

Eroze půdy tekoucí vodou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jednoduchá experimentální aktivita, ve které žáci simulují podmínky eroze půdy tekoucí vodou. Žáci provádějí pozorování a měření toho, jak na různé půdy působí tekoucí voda. Přitom vyvozují závěry týkající se důležitosti vegetace pro omezení půdní eroze, která se výrazně negativně projevuje například na svažitých polích.
Autor Jakub Holec

Úvod do geologie, geomorfologie a hydrologie Austrálie (zejména; žáci si osvojí s porozuměním i jiné navazující geografické znalosti)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento se článek zaměřuje na metodu směřující k rozvíjení schopnosti kritického posouzení odborných zdrojů. Tato metoda přispívá k upevňování sociálních, komunikativních i emocionálních dovedností, respektu a dělbě rolí při skupinové práci. Článek představuje vyzkoušený a efektivní postup aktivizace žáků, který vede současně také k hlubšímu osvojení učiva než k jeho pouhému mechanickému zapamatování. Rovněž nabízí alternativu k neefektivní frontální výuce. Žáci se stanou při poznávacím procesu recenzenty a redaktory při hledání chyb v textu; procvičí si i formátování textu. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Kamil Bujárek
Celkem: 25