Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "gender"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "gender"

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

První dojem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek představuje vzorovou hodinu (například Výchovy k občanství) s uplatněním průřezového tématu Multikulturní výchova. Může také sloužit jako inspirace pro hodinu samostatné MKV. Aktivita umožňuje prozkoumat, jakým způsobem první dojmy ovlivňují naše hodnocení jiných lidí. Je vhodná jako úvod k tématu předsudků a stereotypů.
Autor Jan Buryánek

Gender ve vzdělávání dětí a mládeže

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o odlišnosti mezi muži a ženami, původu této odlišnosti, genderu a jeho vlivu v oblasti vzdělávání. Popisuje jednotlivé teorie vzniku této odlišnosti: teorii sociálního konstruktivismu, biologického determinismu, transformativní pojetí vývoje genderu. V závěru popisuje také novou teorii genderové dekonstrukce, jež tvrdí, že rozdíly mezi muži a ženami se postupně „smazávají“ až nakonec budou existovat jen rozdíly biologické. V oblasti vzdělávání se zaměřuje na vliv genderu v této oblasti (což se projevuje například odlišnými preferencemi předmětů a studijních oborů, rozdílnými přístupy pedagogů k chlapcům a k dívkám) a vytváření rodově citlivé školy.
Autor Lucie Zormanová

Genderové rozdíly

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek představuje vzorovou hodinu (například Občanského a společenskovědního základu) s integrací průřezového tématu Multikulturní výchova. Může také sloužit jako inspirace pro hodinu samostatné MKV. Aktivita donutí žáky a žákyně přemýšlet, které vlastnosti jsou obvykle připisovány ženám a které mužům a jaká z toho plynou omezení.
Autor Ivo Buryánek

Odvrácená tvář globalizace - vykořisťování, nucená práce a obchodování s lidmi

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Článek ukazuje, jak křehká jsou lidská práva a jak snadno může dojít k jejich poškození. Prostřednictvím příkladů si žáci uvědomí, že jejich respektování a ochrana patří k základním hodnotám lidského bytí, a proto je nezbytné chápat souvislosti a úskalí migrace lidí a pomáhat ohroženým lidem.
Autor Petra Kutálková

Feministický akční výzkum – Jak studovat na umělkyni?

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text se zabývá širokým pojetím edukace v souvislostech sociologicko-pedagogicko-uměleckých. Umění a umělecké vzdělávání netvoří enklávu nezávislou na ideologicko-ekonomickém tlaku na ostatní segmenty vzdělávání, ale podobně jako ostatní edukace se podílí na utváření sociální nadvlády. Pro odlehčení závažného tématu si dovoluji položit otázku, možná jen pro sebe: Napomůže definování vizuální gramotnosti sociální změně?
Autor Lenka Vráblíková

Gender v reklamě - naruby ;-)

Neformální vzdělávání
Informativní příspěvek
Myslíte si, že dneska už se na muže i ženy dívá naše "osvícená" společnost prakticky stejně? Stejné možnosti, stejná práva, stejné povinnosti, stejné postavení v životě i společnosti? Následující příspěvek se na to podíval z hlediska rolí, které muži a ženy hrají v současné reklamě.
Autor Jiří Zajíc

Virtuální hospitace - Občanský a společenskovědní základ: Feminismus

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Žáci se v hodině věnované feminismu proměňují v analytiky médií a ve společné diskusi vyhledávají genderové stereotypy v reklamách a ve svém životě.
Autor Mgr. Marek Fajfr

Genderová korektnost učebnic občanské výchovy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pedagogická realita je velmi silně genderově zatížena, proto je třeba, aby si vyučující byli vědomi existence genderových stereotypů a byli schopni poučit o nich žáky. Občanská výchova je velmi vhodný předmět pro diskuze učitele se žáky o této problematice a boji proti genderovým stereotypům, a to nejen proto, že vzdělávací obsah i vyučovací metody používané v tomto předmětu jsou pro realizaci této myšlenky příznivé, ale i proto, že občanská nauka se podle mnoha výzkumů jeví jako nejvíce genderově neutrální předmět (CivEd in Kelblová, 2006; Dillon, 1982; Křížová, 2001). Autorka pojednává o výzkumu genderové korektnosti učebnic občanské výchovy používaných v současné době. Jejím cílem bylo prozkoumat učebnice a zjistit, jak se podílejí na genderově stereotypním zobrazování žen a mužů. K naplnění tohoto cíle použila kvantitativní obsahovou analýzu.
Autor Lucie Zormanová

Aktivity na téma gender a genderové stereotypy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek pojednává o problematice genderu, genderových stereotypů a možnostech, jak vysvětlit tuto problematiku žákům a žákyním. Možnosti podání této problematiky žákům a žákyním jsou ukázány na několika učebních aktivitách, které jsou představovány aktivizačními výukovými metodami, především výukovými metodami diskusními a scénickou hrou.
Autor Lucie Zormanová

Iridescent aneb model vzdělávání podle Tary Chklovski

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Druhý díl seriálu o autorově poznávací návštěvě USA v rámci programu IVLP, tentokrát o zajímavém vzdělávacím projektu, v jehož rámci se žáci, především dívky, seznamují s přírodovědně a technicky zaměřenými tématy.
Autor Jaroslav Mašek
Celkem: 12