Kladete si otázku, zda je vhodnější hodnotit slovně, či známkovat? Možná, že pro nalezení odpovědi je třeba položit otázku jinak: co skutečně hodnotíme? A co od hodnocení práce žáků očekáváme?
V moderně pojaté výuce, která využívá metod aktivního učení a kterou se kromě vědomostí rozvíjejí také důležité životní dovednosti, ustupuje kontrolní funkce hodnocení do pozadí a je upřednostňováno hodnocení průběžné, tzv. formativní. Jeho účinek závisí na tom, jak výstižně a konkrétně jsme schopni v procesu hodnocení žáka informovat, jak probíhá jeho učení a co z toho vyplývá pro další etapy jeho práce.
Kniha, ze které vám přinášíme ukázku, vám pomůže zamyslet se nad hodnocením i s pomocí příkladů z praxe a popisů praktických postupů.
Jednotlivé kapitoly se zabývají těmito tématy: hodnocení pro učení, sebepojetí a sebehodnocení, jak obsah a forma našeho sdělení působí na žáka, zvládací učení, kritéria hodnocení, portfolio, sběr informací, konzultace žáka s učitelem aj.
Autor Hana Košťálová, Šárka Miková, Jiřina Stang