Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "finanční vzdělávání"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "finanční vzdělávání"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Aktualizace Standardu finanční gramotnosti

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Ministerstvo financí zveřejnilo v létě 2017 revidovaný Standard finanční gramotnosti, který stanovuje cílovou úroveň finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. V tomto revidovaném standardu došlo k posílení určitých témat. Zároveň byla také revidována definice finanční gramotnosti: Finanční gramotnost je souhrn znalostí a postojů nezbytných k dosažení finanční prosperity prostřednictvím zodpovědného finančního rozhodování.
Autor Mgr. Alena Hesová

Výběr zjištění z mezinárodního šetření PISA 2012 k finanční gramotnosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V roce 2012 proběhlo první mezinárodní šetření PISA pro oblast finanční gramotnosti. Do testování se zapojilo 18 zemí včetně České republiky. Česká školní inspekce aktuálně vydala k výsledkům národní zprávu. Příspěvek se věnuje třem zjištěním z tohoto šetření a komentuje je v širším kontextu.
Autor Mgr. Alena Hesová

Komentář k výsledkům mezinárodního šetření PISA v oblasti finanční gramotnosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Komentář se věnuje výsledkům mezinárodního šetření PISA v oblasti finanční gramotnosti. Šetření finanční gramotnosti proběhlo poprvé v roce 2012 a zapojila se do něj i Česká republika. Výsledky šetření byly zveřejněny v červenci 2014. Testovaní patnáctiletí žáci z České republiky dosáhli šestého nejlepšího skóre. Tento výsledek je představen v kontextu zjištění z dalších zemí, ve vztahu k dostupnosti finančního vzdělávání a také v souvislosti s výsledky matematické gramotnosti.
Autor Ing. Lukáš Hula

Katalog materiálů pro rozvoj finanční gramotnosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek představuje Katalog materiálů pro rozvoj finanční gramotnosti. Po krátkém úvodu, ve kterém je vymezeno, proč katalog vznikl, pro koho je katalog určen a co je obsahem katalogu, následují anotace vybraných materiálů a seznamy materiálů, a to podle typu materiálu nebo podle autora. Na přípravě katalogu, který je celý ke stažení v příloze článku, spolupracovali členové Odborné skupiny pro podporu finanční gramotnosti.
Autor Mgr. Alena Hesová

Hry a peníze - programy pro rozvoj finanční gramotnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Nabízíme úvodní kapitoly ze sbírky Hry a peníze: programy pro rozvoj finanční gramotnosti. Tato sbírka je určena především vedoucím dětských kolektivů, kteří se chtějí věnovat tématu finanční gramotnosti v oddílech a hledají náměty, jak se oblasti věnovat hravou formou. Téma finanční gramotnosti se v současné době objevuje i v systému školního vzdělávání, avšak tato publikace nabízí alternativní, hravou formu vhodnou pro volnočasové aktivity dětí a mládeže. Aktivity mohou využít i učitelé ve výuce nebo na škole v přírodě apod.
Autor Junák - svaz skautů a skautek ČR

Finanční matematika s využitím výpočetní techniky – vklady

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek, v kterém autorka demonstruje svoje zkušenosti s výukou finanční matematiky na základní škole, volně navazuje na článek Finanční matematika s využitím výpočetní techniky – úvěry. Učivo je určeno žákům 9. ročníků základní školy. Článek je rozdělen na dvě části. První se zabývá finančním vzděláváním na úrovni EU a ČR. Tato část přináší pedagogům zajímavé odkazy na učební materiály a výsledky výzkumu finanční gramotnosti v ČR vhodných pro téma vkladů. V druhé části jsou popsány praktické příklady pro výuku uvedeného učiva s využitím výpočetní techniky. Autorka článku je současně i autorkou zadání uvedených příkladů a přiložené elektronické přílohy, na kterou je v článku odkazováno.
Autor Miroslava Huclová

Aktualizovaná Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V roce 2013 byla aktualizována Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti, a to v souvislosti s úpravami RVP ZV a zavedením finanční gramotnosti jako povinné součásti vzdělávání na základních školách. Metodická doporučení jsou členěna do tří oblastí: koncepce, spolupráce, metody a formy práce. Nejprve jsou vždy objasněna východiska, pak následují konkretizovaná doporučení, včetně tipů pro výuku. V závěru celého přiloženého materiálu lze nalézt odkazy na užitečné pomůcky a nástroje a na informační zdroje.
Autor Mgr. Alena Hesová

Testování finanční gramotnosti v rámci šetření PISA

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek popisuje první mezinárodní ověřování finanční gramotnosti žáků v rámci šetření PISA. Na konkrétním příkladu úlohy Peníze na cestování jsou pak ukázány širší didaktické souvislosti a možnosti využití příkladů přímo ve školní praxi.
Autor Mgr. Alena Hesová

Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Ve spolupráci se školami a s odborníky bylo připraveno 13 konkrétních metodických doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Metodická doporučení jsou členěna do tří oblastí: koncepce, spolupráce, metody a formy práce. Nejprve jsou vždy objasněna východiska, pak následují konkretizovaná doporučení, včetně tipů pro výuku. V závěru celého přiloženého materiálu lze nalézt odkazy na užitečné pomůcky a nástroje a na informační zdroje.
Autor Mgr. Alena Hesová

Finanční gramotnost pro život

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Přestože peníze hýbou světem již několik staletí, na finanční vzdělávání se klade důraz teprve v posledních letech. Výuka podporující finanční gramotnost může být ale u mnohých pedagogů spojena s obavami a nejistotou. Vždyť kdo z nás zažil finanční vzdělávání na vlastní kůži nebo během přípravy na učitelské povolání?
Autor Mgr. Alena Hesová
Celkem: 16