Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "finanční gramotnost"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "finanční gramotnost"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

V obchodě s QR kódy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Týmy pilotních škol zapojených do projektu Podpora práce učitelů (PPUČ) chystají na závěrečnou projektovou konferenci workshopy, ve kterých se podělí s ostatními účastníky o získané zkušenosti a konkrétní aktivity, které u nich byly realizovány „na cestě“ k rozvíjení gramotností. Například v ZŠ Hranice – Struhlovsko se dlouhodobě věnují rozvíjení čtenářské gramotnosti a hledají metody a formy, které by byly využitelné napříč všemi vzdělávacími obory. Jednou z možností jsou QR kódy, které mají univerzální využití, jsou pro žáky motivační a mohou podpořit jejich aktivní zapojení do práce s texty a s informacemi v různých kontextech. Do plánování a realizace aktivit se pod vedením školních koordinátorek pro gramotnosti zapojili učitelé různých předmětů a ročníků. Využití QR kódů tak sehrálo roli při sdílení a naplňování společného cíle, kterým je podpora čtenářské gramotnosti u všech žáků školy. Inspirativní náměty vám postupně představíme. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Mgr. Veronika Celnarová

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (1. část) – Obecný popis projektu (žákovský projekt rozvíjející gramotnosti)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Projekt Oživme městskou knihovnu pro 21. století nabízí sérii výukových aktivit pro žáky 8. a 9. tříd. Cílem je, aby žáci získali zkušenost s realizací komplexního projektu a zároveň byl vytvořen prostor pro rozvoj primárně digitální gramotnosti.
Autor Markéta Čonková

Finanční gramotnost maturantek

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Podle průzkumů několika organizací včetně Spolku pro ochranu žen tvoří tři čtvrtiny prostitutek v ČR maturantky a vysokoškolačky. Spolek pro ochranu žen se věnuje sociální prevenci prostituce, tedy prevenci prostituce tím, že budeme řešit sociální příčiny, jako je neplacení výživného, nedostupné bydlení nebo exekuce. Chceme, aby maturantky věděly, jak řešit finanční problémy jinak než prostitucí, například jak sestavit rozpočet, jak se nezadlužit, ale také jak reagovat na ztrátu zaměstnání nebo domácí násilí. To vše jsou rizikové faktory pro vstup do prostituce. Můžeme to změnit rozšířením výuky finanční gramotnosti, schopnosti řešení problémů a životních situací.
Autor Zdeňka Pecharová

Významná výročí v roce 2019 – Člověk a svět práce: Svět práce a Baťovy principy v podpoře podnikavosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Vzdělávací oblast Člověk a svět práce je spojena s klíčovou kompetencí k podnikavosti. Rozvoj podnikavosti, přístupu k podnikání a také finanční gramotnosti podporuje po celém světě mezinárodní společnost Junior Achievement, která letos oslavila 100 let od svého založení. V České republice je tato společnost spojena s Tomášem Baťou ml., který ji založil. Při této příležitosti je dobré si připomenout některé Baťovy principy.
Autor Ing. Kateřina Lichtenberková

Příklady s penzijní tematikou

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá finanční gramotností, v přiloženém dokumentu naleznete praktický příklad.
Autor Jan Kubica

Zadní kolečka

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Žijeme v době, kdy finance "vládnou" světu a je nutné, aby se žáci již na škole naučili s nimi dobře hospodařit, plánovat výdaje, náklady a svoji finanční strategii.
Autor Jan Kubica

Komentář k úloze Na trhu (PISA 2012)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Komentář k úlohám Na trhu seznamuje učitele s konkrétním příkladem z pilotního testování finanční gramotnosti patnáctiletých žáků v rámci šetření PISA a představuje tento příklad v širších didaktických souvislostech.
Autor Mgr. Alena Hesová

Komentář k úloze Nová nabídka (PISA 2012)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Komentář úlohy Nová nabídka, která je zaměřena na porovnání nabídek úvěrů, seznamuje učitele s konkrétním příkladem z pilotního testování finanční gramotnosti patnáctiletých žáků v rámci šetření PISA. Příspěvek také poukazuje na problematická místa v zadání i hodnocení této úlohy. Tyto nedostatky mohou vést k chybné interpretaci problému a mohou tak prohlubovat finanční negramotnost. V závěru článku jsou pak uvedeny konstrukčně správné typy úloh.
Autor Mgr. Alena Hesová

Finanční Matematika pro všechny II.

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek představuje tři příklady dobré praxe pro rozvoj finanční gramotnosti na základních a středních školách.
Autor Eva Zelendová

Role vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života – 3. část

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Seriál pojednává ve třech dílech o důležité roli vzdělávání v přípravě na stárnutí a prodlužování lidského života. Je součástí příspěvků k úkolu „Podpora Národního akčního plánu podporujícího pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 ve vzdělávání na základních a středních školách v České republice“. Poslední část seriálu se zaměřuje na význam demografických změn pro zdraví.
Autor Mgr. Petr Wija, Ph.D.
Celkem: 72