Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "extremismus"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "extremismus"

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Extremismus v ČR: Náboženský extremismus

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Extremismus v České republice existuje v několika rozdílných ideových variantách a působí v různých organizačních formách. Náboženský extremismus využívá náboženství k prosazování takových zájmů, které vedou k nastolení nebo udržení teokratického režimu anebo k výrazné netoleranci k osobám jiné víry (které netolerantní nejsou) či k excesivnímu omezování práv a potlačování lidské důstojnosti příslušníků vlastního náboženského směru.
Autor Miroslav Mareš

Extremismus v ČR: Úvod a vymezení pojmu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Extremismus v České republice existuje v několika rozdílných ideových variantách a působí v různých organizačních formách. Na tento text budou po objasnění pojmu extremismu navazovat články, které představí jednotlivé formy domácího extremismu a stručná pozornost bude věnována i extremismu cizinců.
Autor Miroslav Mareš

Inspirativní projekty podporující výuku k aktivnímu občanství

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek představuje sedm zajímavých projektů podpořených z OP VK, jejichž výstupy mohou přispět k podpoře a rozvoji aktivního občanství u žáků. Každý projekt je představen pomocí krátké anotace, jejíž součástí jsou odkazy na volně dostupné materiály.
Autor Mgr. Alena Hesová

Extremismus v ČR: Pravicový extremismus I. - neonacismus

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Extremismus v České republice existuje v několika rozdílných ideových variantách a působí v různých organizačních formách. Neonacismus navazuje na ideje a reálnou politiku historického nacismu, tedy na politiku nacistického hnutí od konce první světové války a nacistického režimu v Německu a s ním kolaborujících subjektů. Historický nacismus byl charakteristický vůdcovským principem, rasistickým pojetím nadřazenosti árijských národů (zvláště germánských a německého národa), silným antisemitismem (který vyústil do holocaustu/šoa) a snahou o zajištění údajně nutného „životního prostoru“ („Lebensraum“), což vedlo k expanzivní válce. V rámci nacistického Německa, jím okupovaných územích i v kolaborantských režimech docházelo k rozsáhlým zločinům proti lidskosti.
Autor Miroslav Mareš

Extremismus v ČR: Anarchismus a autonomové

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Extremismus v České republice existuje v několika rozdílných ideových variantách a působí v různých organizačních formách. Anarchismus odmítá demokratický ústavní stát a velká část proudů anarchismu patří mezi levicový extremismus (neplatí to však např. pro pravicově-liberální anarchistické proudy, resp. anarchokapitalismus).
Autor Miroslav Mareš

Vítkov

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita pracuje s událostí žhářského útoku extremistů ve Vítkově a na jejím příkladu motivuje žáky k přemýšlení o příčinách a následcích útoku optikou jednotlivých aktérů této události.
Autor L. Mrázová, J. Skácelová

Extremismus v ČR: Pravicový extremismus II. - český extremistický nacionalismus

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Extremismus v České republice existuje v několika rozdílných ideových variantách a působí v různých organizačních formách. Nacionalismus je třeba z hlediska výzkumu extremismu chápat jako fenomén, který sice může být s extremismem prolnutý, s ohledem na různost definic a pojetí nacionalismu však není možné každý nacionalismus považovat za a priori extremistický.
Autor Miroslav Mareš

Diskuze s extremisty v třídním kolektivu - 3. část

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem tohoto textu je pomoci pedagogovi zvolit vhodné techniky při primární i sekundární prevenci ve třídě, kde se případně již extremistické postoje nebo chování projevily.
Autor J. Holek, J. Skácelová

Diskuze s extremisty v třídním kolektivu - 2. část

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem tohoto textu je pomoci pedagogovi zvolit vhodné techniky při primární i sekundární prevenci ve třídě, kde se případně již extremistické postoje nebo chování projevily.
Autor J. Holek, J. Skácelová

Proč nechci být extremistou

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita, ve které žáci hledají a uvědomují si důvody, proč mladí lidé mohou začít sympatizovat s extremistickým hnutím a zamyslí se nad tím, jak jinak se mohou aktivně realizovat.
Autor L. Mrázová, J. Skácelová
Celkem: 22