Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mobily v rukou dětí z pohledu rodičů
| Zpráva o tom, jak svůj postoj k využití mobilů vlastními dětmi na základě studia dostupných výzkumů pozměnil jeden anglický rodič – shodou okolností novinář zabývající se médii. Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.  | Aleš Jaroš |
|
|
| |
|
03. 01. 2019 |
2820 |
Podstata otevřeného přístupu k výuce s využitím technologií
| Zpráva o politice amerického školského obvodu Albemarle ve Virginii v oblasti zavádění programu využití vzdělávacích technologií formou 1:1. Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.  | Bořivoj Brdička |
|
|
| |
5 komentářů |
16. 11. 2015 |
3177 |
Je třeba hlídat děti online?
| Článek rozebírá problematiku kontroly činnosti žáků online na základě zprávy o kalifornském školském obvodu, který si na tuto činnost najal soukromou firmu, která analyzuje všechna data, která jsou veřejně k dispozici. Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.  | Vojtěch Matějka |
|
|
| |
|
13. 03. 2014 |
3615 |
Poznámky ke kapitole o etice a právu
| Kapitola o etice a právu se soustřeďuje na otázky smyslu informatiky ve vztahu k lidem a k řádu světa. Proto je ústředním tématem profesní etika v informatice. Jenže všeobecně vzdělaný člověk jistě chápe, že soupis zásad etického jednání se dá vykládat různě, jak se komu zrovna hodí. Musíme tedy rozlišovat mezi etickými postoji, dodržováním norem (jako jsou zákony nebo etické kodexy), zdvořilostí (etiketou) atd. Mravní orientace i dodržování všemožných pravidel má svoje dobré důvody, ale není snadné se v tom všem vyznat.  | Ivan Ryant |
|
|
| |
2 komentáře |
21. 10. 2013 |
6616 |
Učíme děti ptát se a přemýšlet: Výchova k etice
| Publikace vychází z metodiky \"Filozofie pro děti\" a představuje program pro všechny, kdo pracují s dětmi předškolního a mladšího školního věku a chtějí využít potenciál přirozeného dětského údivu, zvídavosti, tázání a touhy porozumět k rozvoji kritického myšlení a prosociálního cítění dětí. Aktivity využívají běžných, přirozených situací, které lze chápat jako motivační základ pro řízené rozvíjení rozlišovacích, argumentačních a obecně vyjadřovacích dovedností dětí. Hry podporují kritické a tvořivé myšlení, zároveň však v hodnotové dimenzi (etická výchova) otevírají dětem přirozenou hravou cestou oblast logiky, etiky a poznání.  | Eva Zoller |
|
|
| |
|
22. 08. 2012 |
6726 |
Úvod do sociálních sítí: etické a sociální problémy
| Rozvoj sociálních sítí s sebou nese řadu nových etických a sociálních problémů, které si zaslouží určitý čas ve výuce. Žáci se mohou ocitnout před velkým množstvím otázek, na které budou bez předchozího rozvážení jen obtížně hledat odpovědi.  | Bc. Monika Černá |
|
|
| |
|
21. 03. 2012 |
9203 |
Informační etika III.: Ekosystém informace
| Jednou z možností, jak systematickým způsobem projít informační etiku, je podívat se na ekosystém informací (někdy se mluví o ekologii informace). Jak již název napovídá, půjde nám o studium životního prostředí informace, tedy celého jejího životního cyklu – od jejího vzniku, přes zpracování, zpřístupnění, přenos až po její užití. V následujícím odstavci se tedy pokusíme některé fragmenty z ekosystému informace stručným způsobem okomentovat.  | Michal Černý |
|
|
| |
|
29. 02. 2012 |
5594 |
Informační etika II.: Kodexy, principy, paradoxy
| Jestliže se chceme zabývat systematicky informační etikou, je třeba, abychom jasně definovali principy a paradigmata, ze kterých vycházíme. Mimo to je třeba se věnovat pramenům, které na tyto základní zdroje informační etiky odkazují a které jsou pro informační specialisty závazné. Prostor bude věnován také některým paradoxům, které mohou vzniknout při aplikaci principů na reálné situace.  | Michal Černý |
|
|
| |
|
28. 02. 2012 |
379670 |
Informační etika I.: Úvod a význam
| Informační etika patří mezi témata, která jsou v gymnaziálním vzdělávání stále poněkud nedoceněná a možná i trochu opomíjená. Jde o poměrně mladou disciplínu, avšak stavějící na dlouhých tradicích klasické etiky, která se snaží hledat odpověď na to, jakým způsobem eticky správě pracovat s informacemi.  | Michal Černý |
|
|
| |
|
27. 02. 2012 |
8391 |
Etika v komunikaci
| Masová média jsou vlivnými nástroji komunikace a měla by proto dodržovat obecná etická pravidla. Největší sklon k manipulaci člověka se projevuje u reklamy. Média jsou na ní mnohdy finančně závislá. Přesto by i reklama měla usilovat o stejné hodnoty pravdy a svobody jako běžná mezilidská komunikace.  | Michaela Lašťovičková |
|
|
| |
|
28. 11. 2011 |
4983 |