Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "dyslexie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "dyslexie"

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Bezbariérová výuka jazyků

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Speciální program pomáhá při výuce angličtiny běžné populaci i dětem s dyslexií. Je vhodný pro školní výuku i domácí přípravu. Je využitelný také pro výuku dalších cizích jazyků. Program může používat každý učitel samostatně, učitelé také mohou na webové knihovně společně sdílet vytvořené soubory s různým zaměřením. Za velikou pomoc učitelům, dětem i jejich rodičům považujeme adaptaci aktuálně používaných jazykových učebnic do bezbariérové formy. Od října 2012 je tento program podporovaný také portálem RVP.
Autor Dagmar Rýdlová

Dyslektici v mateřinkách?

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jsou nebo nejsou? Docela by se mohlo zdát, že tento problém se předškolních dětí netýká. Porucha učení zvaná dyslexie je častým projevem špatných výsledků ve školní práci dětí.
Autor Sylvie Doláková

Využití ICT při přirozené integraci žáků se specifickými poruchami učení

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Učitele prvého i druhého stupně Základní školy T. G. Masaryka Zastávka, okres Brno-venkov vytvořili ve svém projektu SIPVZ metodickou pomůcku pro využití výukového softwaru zaměřeného na výuku ČJ žáků se specifickými poruchami učení. Příspěvek obsahuje rozbor 9 počítačových programů, které byly v tomto projektu využity. Dále předkládá přehled použitelného softwaru k jednotlivým bodům učiva v tabulkách.
Autor Alžběta Lukasová

Slabikář – knížka radostná, II. díl

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek, Slabikář – knížka radostná, díl I., nás zavedl do světa knížky, kterou jsme měli v ruce snad všichni, do světa slabikáře. Provedl nás historií prvních děl od národního obrození až po současnost. Pokračování, Slabikář – knížka radostná, díl II., neopomíjí úskalí současné nabídky učebnic – slabikářů a upozorňuje tři aspekty evokace a negativní podpory tzv. rizika dyslexie. Na krátkých ukázkách se seznámíme s nevhodným didaktickým materiálem.
Autor Alžběta Peutelschmiedová

Může pomoci úprava typografie žákovi s dyslexií na cestě ke čtenářské gramotnosti?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Dyslexie je postižení, které při prvním pohledu na člověka není vidět, a které ho provází celým životem. To mnohdy znesnadňuje porozumění okolí tomu, že kolega v zaměstnání nebo žák nenaplňuje očekávání svého okolí. Je důležité vědět, proč to tak je, a že s tím i my, učitelé můžeme pracovat. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor PhDr. Kamila Balharová

Mám dyslexii: Pro žovit, jaýk je

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek nabízí teoretický základ pro pochopení čtení a psaní dyslektika včetně praktických doporučení. Kniha Mám dyslexii je především pomůckou pro čtenáře se specifickou poruchou učení při uvědomování si projevů svých obtíží a hledání cest, jak je řešit. Příručka je využitelná rovněž pro pedagogy, kteří se snaží pochopit problémy žáků s tímto handicapem.
Autor O. Zelinková, M. Čedík

Slabikář – knížka radostná, I. díl

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek, Slabikář – knížka radostná, I. a II. díl, nás zavede do světa knížky, kterou jsme měli v ruce snad všichni, do světa slabikáře. Nejen že nás provede historií prvních děl od národního obrození až po současnost, ale hlavně a důrazně upozorní na úskalí současné nabídky učebnic – slabikářů. Autorka upozorňuje tři aspekty evokace a negativní podpory tzv. rizika dyslexie. Na krátkých ukázkách se seznámíme s nevhodným didaktickým materiálem.
Autor Alžběta Peutelschmiedová

Cesta je cíl

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V tomto příspěvku je popsán proces integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP), respektive se zdravotním postižením, v naší škole a překonávání obtíží, které tento proces provázejí. U každého žáka je charakterizována povaha jeho SVP, vyjmenovány používané pomůcky a prostředky, popsány metody práce se žákem a potíže, které se v průběhu procesu integrace vyskytly. Také je uvedeno, jakým způsobem byly potíže řešeny a jaké ponaučení pro další práci je možné si odnést z jejich řešení.
Autor Miroslav Stojčenko

Cizí jazyky v projektech EU

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek podává informace o vybraných projektech podpořených Evropskou unií. Projekty jsou zaměřené na podporu výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. Příklady byly vybrány tak, aby zahrnovaly širokou skupinu žáků s různou motivaci a učebními styly.
Autor Jitka Tůmová

Kapr

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek nabízí možnost procvičení některých dovedností v českém jazyce zejména pro žáky méně úspěšné v hodinách českého jazyka, žáky-cizince nebo žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Na textu motivovaném tématem Vánoc si žáci procvičí techniku čtení, čtení s porozuměním, zrakovou syntézu, gramatická pravidla, délku slabik i hranice slov ve větě.
Autor Petra Pšeničková
Celkem: 21