Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "dyslexie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "dyslexie"

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak rozvíjet zrakové vnímání v přípravné třídě – 2. díl

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek nabízí aktivity pro rozvoj zrakové paměti, zrakového rozlišování, zrakové analýzy a syntézy, zrakové figury a pozadí. Žáci se mohou těšit na netradiční pexeso, poutavé pracovní listy, rozlišování stop zvířat.
Autor Petra Pšeničková

Dyslektici v mateřinkách?

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jsou nebo nejsou? Docela by se mohlo zdát, že tento problém se předškolních dětí netýká. Porucha učení zvaná dyslexie je častým projevem špatných výsledků ve školní práci dětí.
Autor Sylvie Doláková

Využití KamiNetu ve třídách s integrovanými žáky s poruchami učení na příkladu výuky skladby

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek seznamuje s možností využití webových stránek KamiNet a s jejich přizpůsobením žákům se specifickými poruchami učení. Na příkladu skladby popisuje využití ve výuce běžné třídy, ve které je integrován žák se specifickou poruchou učení. Rozebírá rozdíly ve výuce podle jednotlivých poruch. V závěru pak pro ilustraci uvádí návštěvnost těchto stránek.
Autor Kamila Balharová

Slabikář – knížka radostná, I. díl

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek, Slabikář – knížka radostná, I. a II. díl, nás zavede do světa knížky, kterou jsme měli v ruce snad všichni, do světa slabikáře. Nejen že nás provede historií prvních děl od národního obrození až po současnost, ale hlavně a důrazně upozorní na úskalí současné nabídky učebnic – slabikářů. Autorka upozorňuje tři aspekty evokace a negativní podpory tzv. rizika dyslexie. Na krátkých ukázkách se seznámíme s nevhodným didaktickým materiálem.
Autor Alžběta Peutelschmiedová

Slabikář – knížka radostná, II. díl

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek, Slabikář – knížka radostná, díl I., nás zavedl do světa knížky, kterou jsme měli v ruce snad všichni, do světa slabikáře. Provedl nás historií prvních děl od národního obrození až po současnost. Pokračování, Slabikář – knížka radostná, díl II., neopomíjí úskalí současné nabídky učebnic – slabikářů a upozorňuje tři aspekty evokace a negativní podpory tzv. rizika dyslexie. Na krátkých ukázkách se seznámíme s nevhodným didaktickým materiálem.
Autor Alžběta Peutelschmiedová

Bezbariérová výuka jazyků

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Speciální program pomáhá při výuce angličtiny běžné populaci i dětem s dyslexií. Je vhodný pro školní výuku i domácí přípravu. Je využitelný také pro výuku dalších cizích jazyků. Program může používat každý učitel samostatně, učitelé také mohou na webové knihovně společně sdílet vytvořené soubory s různým zaměřením. Za velikou pomoc učitelům, dětem i jejich rodičům považujeme adaptaci aktuálně používaných jazykových učebnic do bezbariérové formy. Od října 2012 je tento program podporovaný také portálem RVP.
Autor Dagmar Rýdlová

Když dětem nejde čtení 2

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek nabízí ukázku motivačně laděných cvičení pro žáky, kteří se právě učí či docvičují čtení slov s uzavřenou slabikou. Pro ilustraci si čtenář může udělat představu o tom, jaký je rozdíl mezi nácvikem čtení slov s uzavřenou slabikou uprostřed či na konci slova, s uzavřenou slabikou na začátku slova a uzavřenou slabikou se slabikotvorným r, l. V celé čítance pak najde další úrovně čtení v této oblasti doplněné zajímavými a zábavnými úkoly pro žáky. V úvodu vás autorka seznámí s významem a principem celé čítanky.
Autor Stanislava Emmerlingová

Mám dyslexii: Pro žovit, jaýk je

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek nabízí teoretický základ pro pochopení čtení a psaní dyslektika včetně praktických doporučení. Kniha Mám dyslexii je především pomůckou pro čtenáře se specifickou poruchou učení při uvědomování si projevů svých obtíží a hledání cest, jak je řešit. Příručka je využitelná rovněž pro pedagogy, kteří se snaží pochopit problémy žáků s tímto handicapem.
Autor O. Zelinková, M. Čedík

Cizí jazyky v projektech EU

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek podává informace o vybraných projektech podpořených Evropskou unií. Projekty jsou zaměřené na podporu výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. Příklady byly vybrány tak, aby zahrnovaly širokou skupinu žáků s různou motivaci a učebními styly.
Autor Jitka Tůmová

O svatém Mikuláši

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek nabízí možnost procvičení některých dovedností v českém jazyce zejména pro žáky méně úspěšné, žáky-cizince nebo žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Na textu motivovaném tématem svátku svatého Mikuláše si žáci procvičí nejen techniku čtení, čtení s porozuměním, rozlišování délky samohlásek, rozlišování tvarově podobných písmen, ale i zrakovou syntézu a práci ve skupině.
Autor Petra Pšeničková
Celkem: 21