Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "dyslexie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "dyslexie"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Dyslektici v mateřinkách?

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jsou nebo nejsou? Docela by se mohlo zdát, že tento problém se předškolních dětí netýká. Porucha učení zvaná dyslexie je častým projevem špatných výsledků ve školní práci dětí.
Autor Sylvie Doláková

Může pomoci úprava typografie žákovi s dyslexií na cestě ke čtenářské gramotnosti?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Dyslexie je postižení, které při prvním pohledu na člověka není vidět, a které ho provází celým životem. To mnohdy znesnadňuje porozumění okolí tomu, že kolega v zaměstnání nebo žák nenaplňuje očekávání svého okolí. Je důležité vědět, proč to tak je, a že s tím i my, učitelé můžeme pracovat. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor PhDr. Kamila Balharová

Jak rozvíjet zrakové vnímání v přípravné třídě – 2. díl

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek nabízí aktivity pro rozvoj zrakové paměti, zrakového rozlišování, zrakové analýzy a syntézy, zrakové figury a pozadí. Žáci se mohou těšit na netradiční pexeso, poutavé pracovní listy, rozlišování stop zvířat.
Autor Petra Pšeničková

Vyjmenovaná slova po V: V lese se nevýská

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek nabízí různé aktivity (práce s textem, prostorová orientace, práce ve skupině, pantomima) spojených s procvičením vyjmenovaných slov po V. Materiál je vhodný nejen pro frontální výuku v běžné třídě, ale i pro práci s žáky se specifickými poruchami učení – dyslexie a dysortografie.
Autor Petra Pšeničková

Kapr

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek nabízí možnost procvičení některých dovedností v českém jazyce zejména pro žáky méně úspěšné v hodinách českého jazyka, žáky-cizince nebo žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Na textu motivovaném tématem Vánoc si žáci procvičí techniku čtení, čtení s porozuměním, zrakovou syntézu, gramatická pravidla, délku slabik i hranice slov ve větě.
Autor Petra Pšeničková

Vyjmenovaná slova po P a S

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek nabízí různé aktivity (přikládání karet, luštění rébusů, zraková paměť) na procvičení vyjmenovaných slov po P a S. Materiál je vhodný nejen pro frontální výuku v běžné třídě, ale i pro práci s žáky se specifickými poruchami učení – dyslexie a dysortografie.
Autor Petra Pšeničková

Anglický jazyk na 1. stupni ZŠ a specifické poruchy učení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek poskytuje metodickou podporu učitelům anglického jazyka jako cizího jazyka. Jeho cílem je přispět k lepšímu porozumění potřebám žáků se specifickými poruchami učení (SPU) v procesu osvojování cizího (anglického) jazyka. V příloze pedagogové naleznou aktivity vhodné do výuky anglického jazyka a ukázkovou hodinu výuky anglického jazyka v heterogenní třídě na prvním stupni základní školy, kde jsou zařazeni žáci se SPU.
Autor Jitka Tůmová

O svatém Mikuláši

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek nabízí možnost procvičení některých dovedností v českém jazyce zejména pro žáky méně úspěšné, žáky-cizince nebo žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Na textu motivovaném tématem svátku svatého Mikuláše si žáci procvičí nejen techniku čtení, čtení s porozuměním, rozlišování délky samohlásek, rozlišování tvarově podobných písmen, ale i zrakovou syntézu a práci ve skupině.
Autor Petra Pšeničková

Mám dyslexii: Pro žovit, jaýk je

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek nabízí teoretický základ pro pochopení čtení a psaní dyslektika včetně praktických doporučení. Kniha Mám dyslexii je především pomůckou pro čtenáře se specifickou poruchou učení při uvědomování si projevů svých obtíží a hledání cest, jak je řešit. Příručka je využitelná rovněž pro pedagogy, kteří se snaží pochopit problémy žáků s tímto handicapem.
Autor O. Zelinková, M. Čedík

Když dětem nejde čtení 2

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek nabízí ukázku motivačně laděných cvičení pro žáky, kteří se právě učí či docvičují čtení slov s uzavřenou slabikou. Pro ilustraci si čtenář může udělat představu o tom, jaký je rozdíl mezi nácvikem čtení slov s uzavřenou slabikou uprostřed či na konci slova, s uzavřenou slabikou na začátku slova a uzavřenou slabikou se slabikotvorným r, l. V celé čítance pak najde další úrovně čtení v této oblasti doplněné zajímavými a zábavnými úkoly pro žáky. V úvodu vás autorka seznámí s významem a principem celé čítanky.
Autor Stanislava Emmerlingová
Celkem: 21