Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "digitální kompetence"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "digitální kompetence"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Dva přístupy k rozvoji informační gramotnosti na středních školách

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se zaměřuje na problematiku uchopení obsahu informační gramotnosti, a to především na tom typu škol, kde očekáváme, že studenti budou přecházet na univerzitní studium. Snaží se popsat určitou bariéru mezi středoškolským a akademickým prostředím v této oblasti a nabídnout cestu, jak ji (alespoň částečně) překonávat.
Autor Michal Černý

Informační gramotnost na středních školách: co, jak a proč?

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Informační gramotnost je jednou z nejpopulárnějších „nových gramotností“, se kterými se lze setkat. Nacházíme ji i v ŠVP mnoha škol. Cílem příspěvku je nastínit, co si pod ní vlastně představit a jakým způsobem je možné s informační gramotností v českém středoškolském prostředí pracovat. Článek vznikl jako součást řešení projektu Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (TIGUP) podpořeného TA ČR – kód projektu TL02000040. Web: https://kisk.phil.muni.cz/onlife.
Autor Michal Černý

Osobní vzdělávací prostředí – jak posílit digitální kompetence a autonomii žáků

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V rámci aplikovaného projektu Katedry informačních studií a knihovnictví podpořeného TA ČR vzniká program na rozvoj informační gramotnosti na středních školách OnLife. Když jsme se v projektu ptali učitelů na důležitost kompetencí žáků v rámci informační gramotnosti, mezi pomyslnými „vítězi“ byla schopnost učit se samostatně. Tedy tak, aby žáci po dokončení střední školy autonomně pokračovali ve svém učení a rozvoji. Jak toho dosáhnout? Článek vznikl jako součást řešení projektu Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (TIGUP) podpořeného TA ČR – kód projektu TL02000040. Web: https://kisk.phil.muni.cz/onlife.
Autor Hana Tulinská

Digitální kompetence pro wellbeing

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Studie vypracovaná v rámci pracovní skupiny Wellbeing projektu Partnerství 2030, který podporuje realizaci Strategie 2030+.
Autor Bořivoj Brdička

Digitální kompetence – jak ji nejlépe rozvíjet ve výuce cizích jazyků?

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zavádění technologií v cizím jazyce lze využít především pro rozvoj digitální kompetence, k podpoře kreativity a flexibility ve výuce. Nyní je k dispozici nepřeberné množství aplikací, online platforem nebo online prostředí pro realizaci výuky. Článek se zastavuje u několika aplikací a webinářů, které jsou pro cizí jazyky k dispozici.
Autor PhDr. Jitka Maříková Tůmová

Digitální technologie ve výuce žáků s mentálním postižením

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Digitální technologie mají nezastupitelnou roli při podpoře procesu učení žáků s mentálním postižením a při rozvoji a podpoře jejich komunikace. Jejich význam je zřejmý především v této době, kdy se mnozí žáci s kognitivním znevýhodněním vzdělávají s pomocí digitálních technologií distančním způsobem.
Autor Renata Votavová

Digitální technologie ve výuce fyziky na ZŠ a SŠ

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Vhodné uplatnění digitálních technologií ve výuce fyziky přispívá k rozvoji informatického myšlení a digitální kompetence žáků a stejně tak přispívá k pozitivním změnám postojů žáků k fyzikálnímu vzdělávání. Článek popisuje možnosti uplatnění digitální technologie ve výuce fyziky včetně konkrétních námětů. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Miroslav Bartošek

Zahraniční inspirace (2. část)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek navazuje na předchozí díl zahraniční inspirace a opět přináší několik tipů na využití různých technologií ve výuce.
Autor Ludmila Kovaříková

Zahraniční inspirace (1. část)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek nabízí několik inspirativních nápadů zahraničních učitelů.
Autor Ludmila Kovaříková

Standardy kolem digitálního vzdělávání

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Přehled existujících doporučení spojených se zaváděním digitálních forem vzdělávání, který všem zájemcům významným způsobem usnadní orientaci a hledání, budou-li některý dokument potřebovat.
Autor Ondřej Neumajer
Celkem: 15