Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "demokracie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "demokracie"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro ZŠ: Jan Palach

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita je zaměřena na komplikovaný mravní rozměr Palachova činu a na jeho analogii s dalšími protesty proti okupaci Československa v roce 1968.
Autor Monika Stehlíková

Jak na internet: Extremismus na internetu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Internet využíváme nejen k práci, studiu, zábavě či komunikaci, jeho otevřenost a dostupnost nám nabízí i volný prostor pro prezentaci vlastních názorů a myšlenek. Pokud přijde na svobodu slova, těžko bychom hledali liberálnější médium. Daň za to je ale stejná jako v případě každé demokratické společnosti, v níž názory lidí nesvazuje zákon – výskyt extremismu.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: eDemocracy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Oblastí lidského života, které Internet za posledních 20 let proměnil, je celá řada. Jednou z nich je i možnost zapojení do veřejného života. Obzvlášť to platí pro demokratické společnosti, kde spoluúčast občanů na správě veřejných záležitostí patří k pevně zakotveným hodnotám.
Autor Akademie CZ.NIC

Kontroverzní témata ve výuce

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek se věnuje práci s kontroverzními tématy ve výuce. Poskytuje obecnější vhled do problematiky a nabízí několik argumentů, proč je dobré se ke kontroverzi postavit raději čelem než otočit zády. Současně nabízí několik obecných tipů, na co při práci s kontroverzními tématy pamatovat. Na článek navazují tři výukové lekce, které nabízejí konkrétní nápady na práci ve třídě a popisují metodické postupy.
Autor Jaroslav Petřík

Studentské volby se dotýkají většiny průřezových témat RVP

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek se zabývá realizací projektu Studentské volby na školách, zejména jeho návaznosti na průřezová témata a klíčové kompetence. Dále v článku zmiňuji, jak lze tento projekt využít při výuce společenskovědních předmětů. Projekt Studentské volby je realizován v rámci vzdělávacího programu Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni, o. p. s.
Autor Filip Worm

Co to jsou politická práva?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V rámci lekce žáci získají základní informace o politických právech (jejich základní definice a reálné příklady) a poté budou na konkrétních případech poměřovat jednotlivá politická práva. V rámci lekce by měli porozumět tomu, jak důležitá jsou politická práva pro fungování demokratické společnosti a jak nesnadnou roli mají často při poměřování jednotlivých práv soudci. Pracovat budou se skutečnými soudními případy zachycenými v novinářských textech. Žáci budou pracovat individuálně, ve dvojicích a především v malých skupinách. Součástí hodiny je i prezentace skupinové práce.
Autor Jitka Vlachová & Michal Urban

Volební billboardy

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce je zaměřena na problematiku politické komunikace skrze billboardy. Lekce poukazuje na vyprázdněnost politických billboardů v kampani ke krajským volbám 2012 a vede k zamyšlení, proč k tomu dochází. Žáci se zamyslí nad funkcí billboardů v politické kampani a nad tím, podle čeho se rozhodují voliči před volbami.
Autor Libor Pospíšil, FSS MU a Jaroslav Petřík, COV

Jak projevit nesouhlas

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jaká byla motivace nesouhlasit s oficiálními názory v období diktatury. Jaká rizika neslo projevit svůj názor. Jaký je význam nesouhlasu dnes.
Autor Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.)

Konflikt a jeho strukturované řešení

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V průběhu lekce se žáci seznámí s postupem řešení konfliktu v šesti krocích a naučí se postup aplikovat na konkrétní situaci. Žáci vyhodnotí průběh řešení konfliktu a určí, jak je řešení prospěšné pro zúčastněné strany. Žáci využijí osobních zkušeností a pokusí se zhodnotit svou vlastní roli v nějakém aktuálním konfliktu.
Autor Martina Röhlichová, COV

Kdo a co má vliv na mé rozhodnutí

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jak probíhá proces rozhodování. Jaký je rozdíl v rozhodnutí v dnešní době a v době diktatury.
Autor Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.)
Celkem: 68