Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "demokracie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "demokracie"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak vypadá funkční žákovský parlament? (2. díl)

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Tento článek je součástí seriálu o tom, jak podporovat demokracii ve školách. Tentokrát se budeme věnovat populárnímu nástroji, se kterým se takřka každý už někdy setkal – žákovskému parlamentu. Ten ve školách mívá různou podobu i úroveň, a tak se budeme věnovat hlavně tomu, co vlastně je žákovský parlament jako vzdělávací nástroj a co všechno má vliv na to, aby nebyl formální, ale byl funkční.
Autor Tomáš Hazlbauer

Základní informace o projektu na podporu demokracie ve školách (1. díl)

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Tento text je úvodním článkem seriálu o tom, jak podporovat demokracii na školách. Příspěvek krátce popisuje projekt Pokusné ověřování občanského vzdělávání – co to bylo, jaký byl smysl a jaké typy výstupů vznikly. Na příspěvek navazují další články, které se věnují praktickým a ověřeným tipům pro fungování žákovských parlamentů a dalším možnostem, jak realizovat občanské vzdělávání na školách.
Autor Mgr. Alena Hesová

Demokracie

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro Vaši praxi a budou Vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků, které je bude motivovat.
Autor Iva Štrojsová (Dobiášová)

Jak na volby?

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Leckdo vyplňuje volební kalkulačky a řeší, koho volit. Pro učitele (ale i další vzdělavatele) jsou volby i něčím jiným než rozhodováním, koho si vybrat. Jsou příležitostí k posilování demokratické kultury ve škole. Přemýšleli jste, jak téma voleb uchopit v hodinách?
Autor Metodický portál – Výchova k občanství

Peter Thiel a volba amerického prezidenta

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Medailonek jednoho velmi úspěšného amerického podnikatele na poli globálních technologií včetně vzdělávacích a zamyšlení nad souvislostmi s volbami nejen v USA.
Autor Bořivoj Brdička

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy zemřela olympijská myšlenka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se zaměřuje na zneužívání sportovních akcí nedemokratickými režimy a komerčními firmami.
Autor Monika Stehlíková

Počátky islámu, víra a tradice

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jak se islám vyvíjel? Jsou možné jeho různé interpretace? Co je jádro islámu a co jsou zvyky a tradice – jakou mají souvislost, je možné je oddělit? Existují výklady islámu, které jsou slučitelné s demokracií a lidskými právy? Je pravda, že stejně jako existují různé podoby křesťanství, tak existují i různé podoby islámu?
Autor Zuzana Švajgrová

Summerhill

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje historii, filozofii summerhillské škole, organizaci výuky a organizaci komunitního života v této škole. Článek se zabývá také životem jejího zakladatele A.S.Neilla
Autor Lucie Zormanová

Studentská konference „Meze svobody“

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Příspěvek je pozvánkou na konferenci Meze svobody / Free2choose zaměřenou na lidská práva a jejich vztah k dnešku, hierarchii lidských práv, lidská práva a extremismus a souvislost lidských práv s postavením uprchlíků.
Autor Marie Zahradníková

Slavné dny pro ZŠ: Bylo Československo k něčemu dobré?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s výsledky a průběhem rozpadu Československa v roce 1992. Aktivita zařazuje tuto událost do kontextu česko–slovenských vztahů a zároveň vede k přemýšlení nad možnostmi alternativního vývoje. Měla by veškeré hodnotové soudy nechat zaznít od žáků; vyučující by měl doplňovat jen věcné připomínky. Pokud bude zájem ze strany žáků, může svá stanoviska přiblížit na počátku další hodiny, třeba při práci s přiloženou mapou. Téměř rovnoměrná část se zabývá průřezovým tématem mediální výchova, a to především možnostmi „zabarveného“ sdělování o jednotlivých politicích. I v této pasáži jsou veškeré interpretace záležitostí žáků. Učitel jen vhodně zvolenými otázkami žákům pomáhá zpřesnit jejich argumentaci a objasnit jejich názor.
Autor Josef Märc
Celkem: 68