Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "demokracie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "demokracie"

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Virtuální hospitace – Dějepis: Únor 1948

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Vítězný únor, nebo komunistický puč? Jak se dostali k moci komunisté? Vyučovací hodina dějepisu má přinést žákům vhled do situace v únoru 1948 a otevřít tematický celek komunistické totality v Československu.
Autor Mgr. Andrea Baumannová

Etika ve výuce informačních a komunikačních technologií

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pokud se podíváme na výuku informačních a komunikačních technologií na gymnáziích, zjistíme, že se jedná především o snahu předat žákům znalosti a dovednosti práce s konkrétním programem či typem aplikace. I mezi těmito školami se ale najdou výjimky, které se snaží naučit žáky základy programování a algoritmizace, což bude pro jejich další život jistě užitečné. Výuka etiky ale stojí, jako chudá příbuzná, zcela na okraji zájmu.
Autor Michal Černý

Počátky islámu, víra a tradice

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jak se islám vyvíjel? Jsou možné jeho různé interpretace? Co je jádro islámu a co jsou zvyky a tradice – jakou mají souvislost, je možné je oddělit? Existují výklady islámu, které jsou slučitelné s demokracií a lidskými právy? Je pravda, že stejně jako existují různé podoby křesťanství, tak existují i různé podoby islámu?
Autor Zuzana Švajgrová

Žákovské parlamenty na základních školách ČR

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Fungující žákovský parlament v současných českých školách se může stát efektivním nástrojem v procesu demokratizace prostředí vzdělávacích institucí. Žákům může přinést radost z podílení se na běhu školy, zažití úspěchu ze zvládnuté odpovědnosti, rozvoj občanských a osobnostních dovedností, zažití zkušenostního učení. Žákovský parlament se však utváří v kontextu celoškolního komplexního procesu, během něhož dochází především ke změně klimatu, ale i vztahu mezi vedením školy, zaměstnanci a samozřejmě žáky směrem k partnerství, spolupráci, participaci, společnému rozhodování i dělbě moci.
Autor Tomáš Hazlbauer

Internet a demokracie

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Na internet lze pohlížet z mnoha úhlů pohledu – od struktury, kterou nám nabízí ISO-OSI model, až k tomu, jakým způsobem se na něm lidé chovají a k čemu jej používají. A právě tomuto tématu se budeme věnovat podrobněji. Podíváme se na vztah internetu a demokracie a ukážeme, jak jej začlenit do výuky.
Autor Monika Černá

P2P síť Tor a Onion routing

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Jistě není na škodu, pokud se žáci dozvědí (čas od času) něco nad rámec běžně chápaného kurzu informatiky. Pěkným závěrem tématu počítačových sítí a internetu může být P2P síť Tor a s ní spojený mechanismus Onion routing. Jde o relativně jednoduchý mechanismus, kterým je možné dosáhnout anonymního prohlížení internetu.
Autor Michal Černý

Sudbury Valley School

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o specifikách školního vzdělávání ve školách fungujících na základě Sudburyho modelu, který beze zbytku respektuje dvě základní zásady: vzdělávací svobodu a demokratické vládnutí. Jeho záměrem je rovněž prezentovat různá hodnoticí stanoviska k dané problematice.
Autor Michaela Mikulová

Summerhill

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje historii, filozofii summerhillské škole, organizaci výuky a organizaci komunitního života v této škole. Článek se zabývá také životem jejího zakladatele A.S.Neilla
Autor Lucie Zormanová

Nové možnosti občanské informační společnosti při využití ICT

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Informační revoluce přinesla postupně celou řadu změn také do občanské společnosti, která jich může efektivně využívat. V článku si ukážeme některé možnosti, jak se občansky podílet na řadě aktivit s využitím ICT.
Autor Jana Vaňková

Úvod do sociálních sítí: demokracie a politika

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Sociální sítě představují významný nástroj v oblasti rozvoje demokracie, ale také jeden z pilířů volebních kampaní či reklamních projektů. V článku se pokusíme ukázat vliv sociálních sítí na demokracii, politický marketing a politiku.
Autor Bc. Monika Černá
Celkem: 68