Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "demokracie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "demokracie"

Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Aby spravedlnost fungovala

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V průběhu lekce si žáci uvědomí, co je obsahem pojmu spravedlnost a jak těžké může být zpracování situace v posouzení "spravedlivý" - "nespravedlivý". Žáci si tak mohou ujasnit své vlastní hodnotové postoje. Je vhodné, aby žáci během aktivit pochopili, že roli hrají pravidla (zákony), a často je proto nutná přítomnost nezávislého posuzovatele (soudce). Dále se žáci v souvislosti s rolí v aktivitě Puzzle mohou zamyslet nad svými povahovými vlastnostmi. Práce probíhá ve skupinách, zásadní je zde reflexe v podobě učitelem řízené diskuse.
Autor Martina Röhlichová, COV

Berlínská zeď

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
blok hodin
Prezentovat současné generaci žáků dobový kontext totality před rokem 1989 představuje skutečnou didaktickou výzvu. V příspěvku nabízíme popis zážitkové aktivity, kterou jsme se snažili toto poselství předat žákům už na 1. stupni.
Autor Jan Voda

Česká mládež a demokracie

Neformální vzdělávání
Informativní příspěvek

O tom, jak současná česká mládež přistupuje k dění ve veřejném postoru, jak se v něm sama angažuje, případně proč se neangažuje, také  co si myslí o politicích i odkud čerpá své informace (s využitím výzkumů projektu Klíče pro život).

Autor Jiří Zajíc

Co to jsou politická práva?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V rámci lekce žáci získají základní informace o politických právech (jejich základní definice a reálné příklady) a poté budou na konkrétních případech poměřovat jednotlivá politická práva. V rámci lekce by měli porozumět tomu, jak důležitá jsou politická práva pro fungování demokratické společnosti a jak nesnadnou roli mají často při poměřování jednotlivých práv soudci. Pracovat budou se skutečnými soudními případy zachycenými v novinářských textech. Žáci budou pracovat individuálně, ve dvojicích a především v malých skupinách. Součástí hodiny je i prezentace skupinové práce.
Autor Jitka Vlachová & Michal Urban

Co víme o podpoře demokracie na školách z výzkumu aneb Jak se občanské vzdělávání stalo principem? (9. díl)

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Tento článek je součástí seriálu o tom, jak podporovat demokracii ve školách. Příspěvek shrnuje zásadní zjištění z výzkumných aktivit, které byly součástí pokusného ověřování občanského vzdělávání. Výzkum se zaměřoval na dopad, který realizace systémové podpory občanského vzdělávání měla jak na vyučující, tak i na vedení školy. Hlavním přínosem podle výzkumného zjištění byla proměna významu občanského vzdělávání od „výuky v rámci předmětů“ k principu, který postihuje fungování celé školy včetně jejího okolí a výrazně přispívá k budování demokracie na školách.
Autor Milan Hrubeš

Demokracie

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro Vaši praxi a budou Vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků, které je bude motivovat.
Autor Iva Štrojsová (Dobiášová)

Demokracie, diktatura a anarchie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Lekce umožňuje žákům poznat odlišné systémy organizace společnosti, způsoby vlády a rozhodovací mechanismy a zamyslet se nad tím, v čem spočívají tyto rozdíly a jaké jsou výhody a nevýhody demokracie, diktatury a anarchie.
Autor Mgr. Martin Matějka PhD.

Dokumenty k výuce: Churchillův projev ve Fultonu v březnu 1946

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Žáci pracují s dokumentem, který pojmenoval začátek studené války. Jednak vyhledávají informace v textu, jednak se orientují v širších souvislostech. Učí se vnímat nejen stránku obsahovou, ale také jazykovou.
Autor Zdeněk Sotolář

Etika ve výuce informačních a komunikačních technologií

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pokud se podíváme na výuku informačních a komunikačních technologií na gymnáziích, zjistíme, že se jedná především o snahu předat žákům znalosti a dovednosti práce s konkrétním programem či typem aplikace. I mezi těmito školami se ale najdou výjimky, které se snaží naučit žáky základy programování a algoritmizace, což bude pro jejich další život jistě užitečné. Výuka etiky ale stojí, jako chudá příbuzná, zcela na okraji zájmu.
Autor Michal Černý

Internet a demokracie

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Na internet lze pohlížet z mnoha úhlů pohledu – od struktury, kterou nám nabízí ISO-OSI model, až k tomu, jakým způsobem se na něm lidé chovají a k čemu jej používají. A právě tomuto tématu se budeme věnovat podrobněji. Podíváme se na vztah internetu a demokracie a ukážeme, jak jej začlenit do výuky.
Autor Monika Černá
Celkem: 68