Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "demokracie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "demokracie"

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Virtuální hospitace – Dějepis: Únor 1948

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Vítězný únor, nebo komunistický puč? Jak se dostali k moci komunisté? Vyučovací hodina dějepisu má přinést žákům vhled do situace v únoru 1948 a otevřít tematický celek komunistické totality v Československu.
Autor Mgr. Andrea Baumannová

Slavnostní řeč Perikla nad padlými v roce 431 př. n. l.

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje řeč Perikla o demokracii. Tato aktivita napomáhá žákům uvědomit si hodnoty, které spojují naši společnost s athénskou demokracií. Stěžejní náplní aktivity je diskuse o hodnotách naší společnosti a přednostech demokratického zřízení.
Autor Jan Zouhar

Žákovská samospráva

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se skládá ze dvou částí. V první - obecné části se definují východiska pro možnosti zřízení žákovské samosprávy. Druhá část přináší konkrétní zkušenosti s prací žákovské samosprávy na ZŠ Milady Horákové v Hradci Králové. Součástí této části je i text Žákovské ústavy.
Autor PaedDr. Miroslav Kudyvejs

Lidská práva v Severní Koreji

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Aktivita využívá dokumentární film, který jasně popisuje extrémní brutalitu totalitního režimu v Severní Koreji. Žáci si objasní termíny "totalita", "demokracie" a "propaganda" a prostřednictvím interaktivní hry zabývající se právy zvířat si uvědomí, že v jiných oblastech světa se nedodržují ani základní práva lidská.
Autor Vlasta Vyčichlová

Žákovské parlamenty na základních školách ČR

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Fungující žákovský parlament v současných českých školách se může stát efektivním nástrojem v procesu demokratizace prostředí vzdělávacích institucí. Žákům může přinést radost z podílení se na běhu školy, zažití úspěchu ze zvládnuté odpovědnosti, rozvoj občanských a osobnostních dovedností, zažití zkušenostního učení. Žákovský parlament se však utváří v kontextu celoškolního komplexního procesu, během něhož dochází především ke změně klimatu, ale i vztahu mezi vedením školy, zaměstnanci a samozřejmě žáky směrem k partnerství, spolupráci, participaci, společnému rozhodování i dělbě moci.
Autor Tomáš Hazlbauer

O Popelce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Na příkladu pohádky si děti uvědomí zakotvenost našich předků v režimu, ve kterém žili a nezpochybňovali ho. Pravidla hry monarchie byla legitimní, podobně nedotknutelní však byli ale i ti, kteří momentálně vládli (králové a královny). Děti docení obrovskou výhodu demokracie, která při zachování pravidel hry demokratické soutěže umožňuje „většině“ vyměňovat „menšinu“ u moci a možnost občanů svobodně jednat.
Autor Martin Rak

Volby a voliči

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Příspěvek nabízí krátký projekt seznamující účastníky prožitkovou formou a metodami aktivního učení s principy volebních systémů a podstatou demokratických voleb.
Autor Karel Tomek

Školní parlament - volby

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Detailní popis toho, jakým způsobem je možné uskutečnit volby do školního parlamentu.
Autor Jan Hoštička

Občanská společnost a škola

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Znají žáci občanská sdružení a organizace v obci? Co vědí o Červeném kříži, charitě, dárcovství krve, o organizacích sportovců, lidí postižených? Jsou sami členy nějakých organizací?
Autor Jan Boněk

Začínáme se školním parlamentem IV.

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Chcete mít ve škole dobře fungující žákovský parlament? Nevíte kde začít? Hledáte konkrétní aktivity, které by podpořily jeho vznik a činnost? Zde naleznete kroky vedoucí k založení školního parlamentu s konkrétními aktivitami, které podporují jeho přípravu a efektivní činnost.
Autor Kamila Petrovská
Celkem: 68