Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "dějiny"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "dějiny"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Historie USA podle Trumpa

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Informace o aktuálním plánu prezidenta Trumpa využít schopností čínského vlastníka platformy TikTok k vývoji aplikace učící americké děti dějiny jejich země tak, jak by si přál on.
Autor Bořivoj Brdička

Historia populi. Zrcadlo každodennosti v českých dějinách aneb Všední den od pravěku do konce „Velké války“

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
V současnosti rostoucí zájem o otázky každodennosti, zejména pak při výuce školního dějepisu, vedl doc. PhDr. Františka Čapku, autora několika školních učebnic a učebních textů (jako metodických titulů, vysokoškolských skript a desítek popularizačních titulů), vysokoškolského pedagoga na Pedagogické fakultě brněnské Masarykovy univerzity k vytvoření publikace, která přibližuje vývoj českých dějin v poněkud jiné podobě, než jak jsme běžně zvyklí.
Autor doc. PhDr. František Čapka

Dějiny v muzeu – muzeum v dějinách

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Předkládáme sérii žákovských pracovních listů, které mohou prohloubit výuku dějepisu, výchovy k občanství, společenských věd, zeměpisu či vlastivědy.
Autor Mgr. Milan Hes Ph.D.

Orální historie jako inovace k výuce moderních dějin: praktická realizace

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pokud chceme s žáky provozovat aktivní orální historii, je třeba, aby byli pro tento účel dostatečně technicky vybavení. Pokud mají být záznamy používány jen pro školní potřebu a nepředpokládá se nějaká jejich další archivace, tak pro pořizování nahrávek ve vhodném prostředí (tichém, bez hluku) postačí i obyčejný mobilní telefon. Pro kvalitnější nahrávky je možné sáhnout buď po stereofonním diktafonu, nebo po spojení externího mikrofonu a počítače.
Autor Mgr. Michal Černý

Orální historie jako inovace k výuce moderních dějin: úvod

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Práce s pamětníky, dotazování, ale také studium všedního života patří mezi činnosti, které by měly být nesporně integrální součástí výuky moderních dějiny. Moderní dějiny jsou unikátní oblastí, kde mohou žáci sami pracovat vědecky a tvořit zajímavé a hodnotné výstupy.
Autor Mgr. Michal Černý

HIMMELLAUDON! aneb dějiny psané písněmi

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek je scénářem stejnojmenného edukačního programu zaměřeného na dějiny Moravy, které jsou tu přibližovány prostřednictvím námětově souvisejících lidových písní a jejich průvodního komentáře. Představuje tedy nejen interdisciplinární téma dějepisu a hudebního oboru, ale také plodný podnět pro potenciální muzeopedagogickou aktivitu. V takovém případě by jeho realizace mohla být obohacena – kromě nehmotných pramenů, jakými jsou zde užité písně – také trojrozměrnými historickými artefakty muzejní povahy. Uvedený scénář je tak podrobnou osnovou jakéhosi folklórního pořadu realizovaného přímo ve školní třídě, v němž je zpívaný obsah střídán mluveným slovem.
Autor Petr Drkula

Využití regionálních témat ve výuce dějepisu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Spolu s důrazem na dějiny každodennosti se v poslední době stále více hovoří i o významu regionálních dějin při výuce dějepisu. Ty by měly tvořit nenahraditelnou složku vyučování, která žákům umožní do látky lépe proniknout a snáze ji pochopit. Jaký je tedy význam regionálních dějin a jak je využít v jednotlivých fázích vyučovacího procesu?
Autor Monika Černá

Moje hračka

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Námět je spojený s výročím založení školy. Děti se seznamují s tím, jak žily a vyrůstaly děti dříve a s jakými hračkami si hrály.
Autor Zdena Rýdlová

AZ kviz

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek nabízí možnost, jak žákům zpestřit hravou formou opakování a procvičování učiva.
Autor Bohumila Hnízdilová

Historie a identita Romů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje námět pro zařazení romské problematiky do vyučovacích hodin dějepisu. Aktivita je zaměřena na historii této národnostní menšiny a na diskusi o důležitosti národní identity.
Autor Aisis o.s.
Celkem: 11