Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "clil"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "clil"

Seřadit dle: Podle autora, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Co by mělo předcházet uvedení přístupu CLIL do školy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se snaží nastínit, co by mělo předcházet uvedení přístupu CLIL do školy, a upozorňuje na některé oblasti, které je potřeba před samotnou realizací CLIL promyslet.
Autor Pavlína Jahnová

CLIL – Prohlubování znalostí v daném předmětu a zdokonalování v cizím jazyce

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento příspěvek se zabývá přístupem CLIL, popisuje jeden z jeho charakteristických rysů, který spočívá v tom, že prostřednictvím CLIL si žáci prohlubují znalosti v daném předmětu a zároveň si osvojují cizí jazyk. Příspěvek také popisuje hlavní cíle, které by měly hodiny CLIL naplňovat.
Autor Pavlína Jahnová

Zavedení CLILu ve škole

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
6. kapitola příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ se zaměřuje na kritéria, která musí každá škola zvážit, pokud se rozhodne zařadit výuku CLIL do svého vzdělávacího programu. V úvodu ukážeme dva přístupy, které škola může využít při zvažování zavedení CLILu. Škola stanoví kritéria, která bude nutné naplnit, a provede audit i SWOT analýzu. Oba přístupy se vhodně doplňují. Dále se kapitola věnuje jednotlivým aspektům plánování a zavádění CLILu, které musí škola brát v úvahu, například učitelům, žákům, rodičům a vhodným materiálům pro CLIL.
Autor Phil Ball

Plánování CLILu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Sedmá kapitola příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ přibližuje plánování jako důležitý aspekt úspěšné integrace CLILu ve škole, při kterém je nutné počítat se všemi účastníky vzdělávacího procesu - učiteli, žáky i rodiči. Co se učitelů týká, je nutné zvážit nejen jejich jazykovou vybavenost, ale i možnosti jejich dalšího vzdělávání a týmové spolupráce. Zavedení CLILu bude na učitele klást zvýšené nároky a škola musí zvážit, jak se s touto zvýšenou zátěží vyrovnat. Velmi vhodné je do programu CLIL zapojit i ty učitele, kteří se přímo na výuce CLILu nepodílejí. Zároveň je třeba pečlivě naplánovat, jakým způsobem bude CLIL do školy začleněn, posoudit vhodnost předmětů i dostupných materiálů a zvážit způsob jejich uchovávání, distribuce apod. Neméně důležité je i posouzení vhodného stupně pro nasazení CLILu a také šíře jeho zavedení.
Autor Phil Ball

Hodnocení a CLIL

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Čtrnáctá kapitola seriálu Implementace CLILu do české školy vychází z příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. st. ZŠ. Zamýšlí se nad principy v hodnocení žáků, které se aplikují v rámci CLILu. Sleduje, jak může CLIL proměnit náš pohled na hodnocení. Definuje trojí cíle v CLILu, na něž je třeba hodnocení zaměřovat.
Autor Phil Ball

CLIL - Druhá světová válka. Bitva o Británii

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita „Secret message“ představuje jednoduché zařazení CLIL do výuky dějepisu. Pro vyučujícího neznamená žádnou složitou a zvlášť náročnou přípravu. Potřebujeme krátký text v angličtině. Může nám posloužit krátká věta či souvětí k danému tématu nebo například citát historické osobnosti. Tento text rozčleníme na 6 – 8 dílčích úryvků či lépe řečeno útržků. Úkolem žáků je sestavit takovou „tajnou zprávu“ do smysluplného textu. Sestavení zprávy představuje výchozí bod aktivity CLIL. Po seznámení se s novou slovní zásobou mohou navazovat otázky a úkoly související s tématem, či společná diskuze.
Autor Radek Hanuš

CLIL - Využití barev v NJ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Při výběru tématického okruhu „Barvy“ jsem vycházela z věkové hranice žáků. Právě tento tématický okruh lze využít téměř ve všech předmětech prvního ročníku po celý školní rok. V následující části představím některé aktivity a hry, které jsme se žáky realizovali v předmětech výtvarná výchova, matematika, tělesná výchova a prvouka.
Autor Šárka Irová

CLIL na 1. stupni ZŠ – Project The Water Cycle

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Projekt Water comes and goes! pro 1. stupeň ZŠ byl zpracován týmem odborných učitelů (Anna Aimone, Luisa de Giorgi, Maria Rosaria Leone, Sandra Teagno) ZŠ v Turíně jako CLIL práce pokrývající 5 lekcí za měsíc (celkem 20 vyučovacích hodin). Projekt spojuje přírodovědu a cizí jazyk a je určen žákům od 3. do 6. třídy. Ústřední postava Miss Droppy provází žáky celým projektem a pomáhá jim porozumět prostředí, kde se nachází voda, dále molekule, koloběhu a změně stavu vody i atmosférickým jevům. Příspěvek a prezentace obsahují pracovní listy, poslechové vstupy a obrazový materiál, fotografie příkladů práce žáků i podrobně rozpracovaný plán projektu do 6 kroků. Slouží jako velice zdařilý příklad dobré praxe ze základní školy San Maouro v italském Turíně.
Autor Tereza Šmídová

Konference ALTERNATIVY

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Příspěvek informuje o konferenci k cizím jazykům, která proběhla koncem ledna v Kutné Hoře. Zabývala se výukou anglického jazyka předškolních dětí a žáků na 1. stupni, testováním a zkouškami, novými metodami výuky v ZŠ a SŠ, CLIL, projekty, mezinárodní spoluprací a možnostmi aktivity eTwinning.
Autor Tereza Šmídová

Integrovaná výuka cizího jazyka a obsahu - jak začít?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek osvětluje metodu CLIL, nahlíží na ni jako na nástroj rozvoje jazyka a zároveň informuje o např. o tom, jak má škola postupovat při zavádění integrované výuky. Komentuje různé organizační formy a realizace CLIL v praxi. V přehledné tabulce uvádí do srovnání metodiku výuky cizích jazyků a metodiku integrované výuky.
Autor Tereza Šmídová
Celkem: 72