Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "clil"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "clil"

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Integrovaná výuka cizího jazyka a obsahu - jak začít?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek osvětluje metodu CLIL, nahlíží na ni jako na nástroj rozvoje jazyka a zároveň informuje o např. o tom, jak má škola postupovat při zavádění integrované výuky. Komentuje různé organizační formy a realizace CLIL v praxi. V přehledné tabulce uvádí do srovnání metodiku výuky cizích jazyků a metodiku integrované výuky.
Autor Tereza Šmídová

Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií - úvodní díl seriálu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek uvádí seriál o metodice CLILu, kterým vám chceme zprostředkovat obsah právě vyšlé publikace, jejíž podtitul bude názvem našeho seriálu. Seriál Vám přinese novinky, názory, výzkumy o CLILu i řešení, jak s integrací obsahu a jazyka na základní škole nejen vhodně začít, ale i zajistit její udržitelný rozvoj. Zabývá se všemi aspekty CLIL metodiky, od vzdělávacího programu k vyučovací hodině až po role hlavních aktérů CLIL programu – žáky, učitele i rodiče. Seriál může být přínosem pro gymnázia, střední odborné školy i zařízení zabývající se pregraduálním vzděláváním a dalším vzděláváním pedagogických pracovníků. Tento úvodní článek seriálu obsahuje předmluvu příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií s podtitulem Implementace CLILu do české školy.
Autor Tereza Šmídová

Projekty CLIL v ČR

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kapitola publikace Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ přináší stručný nástin vývoje CLILu v České republice na úrovni národních a regionálních projektů, které probíhaly do roku 2011 na našem území, a seznamuje s vybranými příklady projektů v zahraničí, na nichž Česká republika ve větší či menší míře participovala.
Autor Tereza Šmídová

CLIL a Rámcové vzdělávací programy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek seriálu Implementace CLILu do české školy z 5. kapitoly příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. st. ZŠ ukazuje, jak Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) umožňuje integraci jazyka a nejazykového předmětu. Stěžejní koncept CLILu 4C´s odpovídá hlavním principům, které právě RVP ZV podporuje. Kapitola odpovídá na základní otázky: co rozumíme pod pojmem integrace a co je předmětem integrované výuky formou CLILu. Přináší náměty na propojení vzdělávacích obsahů ve školních vzdělávacích programech a v obecné rovině se zamýšlí nad tím, jak CLIL výuka přispívá k rozvoji klíčových kompetencí.
Autor Tereza Šmídová

Výukové plány do CLIL hodin

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zařazujeme nový seriál CLIL v praxi, jež přináší cca 20 výukových plánů do hodin CLIL. Materiály lze využít v hodině odborného předmětu nebo cizího jazyka, či v hodinách CLIL vedených oběma učiteli (tzv. team-teaching). CLIL výukové plány mohou být prezentovány také jako ukázkové učební materiály při přípravě budoucích učitelů nebo v rámci kurzů DVPP. Jednotlivé výukové plány obsahují kompletní přípravu na hodinu a popis průběhu hodiny, která integruje vzdělávací obsah s anglickým, německým nebo francouzským jazykem v různé míře a rozsahu. Výukové plány jsou využitelné na 2. stupni základní školy a v nižších ročnících víceletého gymnázia. Není snadné stanovit míru obtížnosti pro žáky, kteří se prvně s CLILem seznamují, avšak je zde značný prostor výukové plány uzpůsobovat, rozšiřovat a dále variovat v kontextu ročníku a třídy. Věříme, že vám budou inspirací na vaší cestě stát se profesionálními CLIL učiteli. Výukové plány naleznete také online v souhrnné příručce Cizí jazyky napříč předměty 2.st. ZŠ (NUV, 2012).
Autor Tereza Šmídová

Zavedení CLILu ve škole

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
6. kapitola příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ se zaměřuje na kritéria, která musí každá škola zvážit, pokud se rozhodne zařadit výuku CLIL do svého vzdělávacího programu. V úvodu ukážeme dva přístupy, které škola může využít při zvažování zavedení CLILu. Škola stanoví kritéria, která bude nutné naplnit, a provede audit i SWOT analýzu. Oba přístupy se vhodně doplňují. Dále se kapitola věnuje jednotlivým aspektům plánování a zavádění CLILu, které musí škola brát v úvahu, například učitelům, žákům, rodičům a vhodným materiálům pro CLIL.
Autor Phil Ball

Plánování CLILu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Sedmá kapitola příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ přibližuje plánování jako důležitý aspekt úspěšné integrace CLILu ve škole, při kterém je nutné počítat se všemi účastníky vzdělávacího procesu - učiteli, žáky i rodiči. Co se učitelů týká, je nutné zvážit nejen jejich jazykovou vybavenost, ale i možnosti jejich dalšího vzdělávání a týmové spolupráce. Zavedení CLILu bude na učitele klást zvýšené nároky a škola musí zvážit, jak se s touto zvýšenou zátěží vyrovnat. Velmi vhodné je do programu CLIL zapojit i ty učitele, kteří se přímo na výuce CLILu nepodílejí. Zároveň je třeba pečlivě naplánovat, jakým způsobem bude CLIL do školy začleněn, posoudit vhodnost předmětů i dostupných materiálů a zvážit způsob jejich uchovávání, distribuce apod. Neméně důležité je i posouzení vhodného stupně pro nasazení CLILu a také šíře jeho zavedení.
Autor Phil Ball

Hodnocení a CLIL

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Čtrnáctá kapitola seriálu Implementace CLILu do české školy vychází z příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. st. ZŠ. Zamýšlí se nad principy v hodnocení žáků, které se aplikují v rámci CLILu. Sleduje, jak může CLIL proměnit náš pohled na hodnocení. Definuje trojí cíle v CLILu, na něž je třeba hodnocení zaměřovat.
Autor Phil Ball

Co by mělo předcházet uvedení přístupu CLIL do školy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se snaží nastínit, co by mělo předcházet uvedení přístupu CLIL do školy, a upozorňuje na některé oblasti, které je potřeba před samotnou realizací CLIL promyslet.
Autor Pavlína Jahnová

CLIL – Prohlubování znalostí v daném předmětu a zdokonalování v cizím jazyce

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento příspěvek se zabývá přístupem CLIL, popisuje jeden z jeho charakteristických rysů, který spočívá v tom, že prostřednictvím CLIL si žáci prohlubují znalosti v daném předmětu a zároveň si osvojují cizí jazyk. Příspěvek také popisuje hlavní cíle, které by měly hodiny CLIL naplňovat.
Autor Pavlína Jahnová
Celkem: 33